اخبار سلامت

چند قدم تا زندگی در سیاره “زهره” مانده است؟

ذاتاً ذكر شده استلئوناردو تستی ، ستاره شناس در رصدخانه جنوب اروپا در گارچینگ ، آلمان گفت: “وقتی فسفین پیدا کردیم ، باید بدانیم که آیا این نشانه زندگی است.”

در 14 سپتامبر ، دانشمندان اعلام کردند که فسفین با استفاده از آرایه بزرگ آتاکاما شیلی و تلسکوپ جیمز کلرک مکسول در هاوایی ، 55 مایلی فاصله از سطح زهره ، در جو ونوس پیدا شد. داده های رادیویی نشان می دهد که نور در طول موج های میلی متر متناسب با غلظت فسفین جذب می شود ، یعنی 20 میلیارد در میلیون در جو.

متخصصان نجوم ، فسفین (ترکیبی سمی از هیدروژن و فسفر) را به عنوان علامت احتمالی حیات در سایر سیارات شناسایی کرده اند. جالب اینجاست که برخی موجودات روی زمین نیز فسفین تولید می کنند.

کلارا سوزا-سیلوا ، اخترفیزیکدان مولکولی در انستیتوی فناوری ماساچوست در کمبریج و نویسنده مطالعه تشخیص فسفین ، گفت: “خوشبختانه زندگی بی هوازی فسفین کاملاً تولید می شود.” اما این گاز باید در جو سخت و اسیدی ونوس تجزیه شود.

این امر محققان را به این نتیجه رساند که باید مکانیسمی برای تأمین مجدد گاز وجود داشته باشد ، که به تولید بیولوژیکی ناشناخته یا فرآیند شیمیایی اشاره دارد که دانشمندان هنوز توضیح نداده اند. محققان به طور آزمایشی پیشنهاد داده اند كه برخی از میكروبهای موجود در هوا می توانند در منطقه ای از جو كه فسفین در آن یافت می شود زنده بمانند – به دور از فشارهای خرد كننده سطح و دمای سخت.

قبل از بررسی جدی این احتمال ، دانشمندان می خواهند بدانند که آیا فسفین در ناهید وجود دارد ، زیرا برخی از محققان هنوز مشکوک و قانع هستند.

متیو پاسک ، بیوشیمی دان کیهانی از دانشگاه فلوریدا جنوبی در تامپا ، گفت: “این شک و تردید تا حدی به این دلیل است که محققان فقط یک خط جذب فسفین را در داده های خود شناسایی کرده اند ، بنابراین سایر محققان باید این موضوع را تأیید کنند.” ردن

اکنون ستاره شناسان امیدوارند که با استفاده از تلسکوپ های زمینی دیگر آن را ردیابی کنند. جیسون دیتمن ، دانشمند سیاره ای در انستیتوی فناوری ماساچوست که قصد دارد مشاهدات خود را با همکاری سوزا-سیلوا انجام دهد ، گفت: “ما از دو ابزار استفاده خواهیم كرد.” یکی از این ابزارها در تجهیزات تلسکوپ مادون قرمز ناسا در هاوایی است. ابزار دیگر رصدخانه مادون قرمز نجوم ناسا است.

رصدخانه مادون قرمز استراتوسفر ، معروف به SOFIA ، نام یک رصدخانه هوایی است. این رصدخانه متعلق به مراکز هوافضای آلمان و ناسا بر روی یک هواپیمای بوئینگ 747 SP نصب شده و به یک بازتابنده 2.5 متری مجهز شده است که برای رصد آسمان بین 1 تا 655 میکرومتر طراحی شده است.

مشاهدات در طیف های مادون قرمز و سایر طیف ها می تواند به دانشمندان کمک کند تا به دنبال سایر خطوط جذب مرتبط با فسفین باشند و راه هایی برای تأیید وجود آنها پیدا کنند. آنها همچنین می توانند اطلاعات بیشتری در مورد محل قرارگیری فسفین و نحوه تغییر سطح آن در روزها و هفته ها ارائه دهند. دیتمن و سایر محققان انتظار داشتند که ونوس در ژوئیه سال 2020 دیده شود ، اما شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاد.

دیتمن گفت: “ما امیدواریم كه در آینده اطلاعات جدیدی بدست آوریم.”

دانشمندان علاوه بر مطالعه زمین ، برای کشف سیارات دیگر نیز بسیار تلاش کرده اند. در مأموریت های بعدی سه مأموریت برای پرواز در نزدیکی ناهید برنامه ریزی شده است. این مأموریت ها شامل فضاپیمای BepiColombo آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن به دور عطارد و مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا و مدارگرد خورشیدی پارکر ناسا هستند که هر دو به دور خورشید می چرخند. وجود دارد ، آنها خواهند بود.

مشاهدات این فضاپیما مفید است زیرا محدود به جو زمین نیست. با این حال ، باید توجه داشت که این کاوشگرها برای مشاهده سیاره هایی مانند عطارد یا سطح خورشید طراحی شده اند ، بنابراین مشخص نیست که آیا آنها به اندازه کافی حساس هستند تا بتوانند فسفین را در جو ونوس تشخیص دهند

Bipi Colombo شانس کمی برای تشخیص گاز در پرواز اکتبر آینده و آگوست آینده با وسیله ای با گزینه های مادون قرمز دارد. کاوشگر خورشیدی پارکر همچنین می تواند این گاز را با دستگاهی که برای مطالعه ذرات خورشید طراحی شده است ، تشخیص دهد.

نور رئوفی ، اخترفیزیکدان آزمایشگاه فیزیک کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز در مریلند ، دانشمند پروژه ماموریت پارکر ، گفت: “این سخت است ، اما من کاملاً آن را رد نمی کنم.”

یک فضاپیما در حال گردش به دور سیاره زهره ، Akatsuki یا Venus Climate Probe یا Planet-C است تا جو ونوس را که توسط آژانس اکتشاف هوافضا در ژاپن در حال چرخش است ، مطالعه کند.

کاوشگر ژاپنی در سال 2015 وارد مدار ونوس شد و در حال بررسی وضعیت آب و هوای زهره است و به دنبال یک آتشفشان است. اگرچه این کاوشگر ابزار دقیق مورد نیاز برای ردیابی مستقیم فسفین را ندارد ، اما می تواند از راه های دیگر به دانشمندان کمک کند.

تاکهیکو ساتو از آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن و یک دانشمند پروژه گفت: “جو و ابر اساس زندگی هستند.” ما می توانیم اطلاعاتی در مورد آن ارائه دهیم.

موضوعات امیدوار کننده تری احتمالاً در حال توسعه مأموریت ها هستند و می توانند برای تشخیص بهتر فسفین استفاده شوند. ه کشف هلبرت از مرکز هوافضای آلمان ، عضو تیم کلمبو در پکن ، گفت که این کشف توسعه این مأموریت ها را در اسرع وقت تقویت می کند.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) قصد دارد مدارگردی ناهید به نام “Shukrayaan-1” را در سال 2025 راه اندازی کند. سازمان تحقیقات فضایی هند به درخواست مجله Nature برای اظهارنظر در مورد اهداف خود برای ونوس پاسخ نداده است. سانجی لیمائی ، دانشمند سیاره ای در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون ، گفت: سازمان تحقیقات فضایی هند وقت کافی برای بررسی ابزارهای خود دارد. اگر آنها این فرصت را از دست بدهند اشتباه بزرگی است.

ایالات متحده و اروپا همچنین در حال بررسی مأموریت هایی به ناهید هستند که می توانند داده های مفیدی درباره زندگی در این سیاره ارائه دهند یا به طور مستقیم به دنبال نشانه های حیات باشند.

Sue Smrekar از تاسیسات پیشرانه ناسا Sue Smrekar و محقق اصلی مأموریت VERITAS ناسا ، که سیگنال های زندگی را کنترل می کند ، گفت: “Viritas صدها پوند جرم بیشتر دارد که ناسا می تواند از آن استفاده کند.” از آن برای ساخت سفینه های کوچک فضایی طراحی شده برای این منظور استفاده کنید.

“VERITAS” “توانایی انتشار ونوس ، علوم رادیویی ، تداخل سنجی رادار با دیافراگم کامپوزیت ، توپوگرافی و طیف سنجی است.” توانایی انتشار یا انتشار ماده ، توانایی انتشار تابش از سطح یک جسم است. این توانایی انتشار تابش خاصیت ماده ای است که نشان دهنده رابطه بین انرژی تابش شده از ماده و انرژی تابش شده توسط بدن سیاه در همان دما است. رادار دیافراگم تداخل سنجی مصنوعی که با نام InSAR یا IfSAR نیز شناخته می شود ، روشی راداری در ژئودزی و سنجش از دور است که از تداخل سنجی برای ارسال امواج به فازهای دریافت و از آن استفاده می کند. این به شما امکان می دهد یک مدل سطح سه بعدی ایجاد کنید.

گفته می شود این ماموریت ارزان بوده و دو سال به طول خواهد انجامید. در حین انجام این مأموریت ، فضاپیمای ترایدنت ماهواره ای را در مدار ونوس قرار می دهد و قادر به بررسی دقیق سطح سیاره خواهد بود. هدف اصلی این مأموریت ، تحت هدایت آزمایشگاه پیشرانه ناسا ، درک تفاوت ها و شباهت های بین زهره و زمین است. این فضاپیما دارای چندین حسگر است که می تواند یک نقشه توپوگرافی سه بعدی از ناهید ایجاد کند و فعالیت های تکتونیکی و آتشفشانی را در این سیاره مطالعه کند. همچنین می تواند دما و میدان گرانشی سیاره را اندازه گیری کند.

پاسك در پايان گفت: “در حال حاضر مدل سازي يك پاسخ منطقي است.” بیشتر مواد شیمیایی که برای زمین تصور می کنیم ناشی از آب است. ونوس اینگونه نیست. بنابراین آزمایش های زیادی که هیچ کس قبلاً انجام نداده است در حال انجام است. عید پاک مشکوک است که فسفین ونوس وجود زیست شناسی را به جای یک فرآیند شیمیایی ناشناخته نشان می دهد.

وی افزود: “من فکر می کنم این امکان وجود دارد ، اما من در آن شک دارم.” فقط داده ها می توانند این معما را حل کنند.

2323