اقتصادی

پیش بینی رشد ٤.٤ درصدی اقتصاد ایران در سال آینده

در گزارشی با اشاره به اینکه ایالات متحده می تواند به ریاست جو بایدن به برجام بازگردد ، بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IHL) پیش بینی کرد که اقتصاد ایران در سال آینده با وجود بحران تاج و محدود بودن سرمایه گذاری خارجی رشد 4.4 درصدی داشته باشد. سال رشد منفی در این کشور پایان یابد.

به گزارش خبر فوری ، با پیروزی بایدن در انتخابات 3 نوامبر ، احتمال بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای افزایش یافته است.

این بانک با بیان اینکه احیای شبانه برجام بسیار محتمل است ، رشد اقتصادی ایران را در صورت لغو تحریم ها 4.4.4 درصد ، 20.9 درصد 6.9 درصد و 623 در سال 2023 پیش بینی می کند. . طبق گفته این موسسه ، در صورت افزایش صادرات نفت ، ذخایر ارزی این کشور تا سال 2023 حدود 109 میلیارد دلار افزایش می یابد.

در سال 2020 ، ارزش ریال در برابر دلار حدود 50 درصد کاهش یافت ، اما از اواخر ماه اکتبر پول ملی دوباره تقویت شده است. ایران بالاترین میزان بیماری ویروس کرونا قلب را در خاورمیانه دارد.

Grabis Iradian ، کارشناس ارشد بانک تسویه حساب بین المللی خاورمیانه و شمال آفریقا ، گفت که سرمایه گذاری خارجی این کشور احتمالاً از 890 میلیارد دلار در سال جاری به 6/4 میلیارد دلار در سال 2025 افزایش خواهد یافت. اگر بیشتر تحریم ها تا پایان سال آینده برداشته شود ، احتمالاً میزان سرمایه خارجی وارد شده به ایران زیر 2 میلیارد دلار است که بیشتر آن در چین است.

اگر برجام احیا نشود و تحریم ها در سطح فعلی باقی بمانند ، پیش بینی می شود اقتصاد ایران سال آینده 1.8 درصد رشد کند و ذخایر ارزی آن 46.9 میلیارد دلار خواهد بود. در حال حاضر به دلیل تحریم های آمریکا حدود 90 درصد از ذخایر رسمی ارز ایران مسدود شده است.

انتهای پیام