اقتصادی

در تاریکی قدم بزنید و مازوت بخورید!

زمستان امسال مانند زمستان قبل و زمستان قبل و زمستان سالهای گذشته گرد و غبار مرگ در آسمان پایتخت و استانهای بزرگ کشور جای گرفته است. گرد و غبار ، اگر سالها هیچ راه حل دیگری برای “دعا برای باد و باران” وجود ندارد و منبع جدیدی معرفی می شود. یک بار تقصیر متوجه کیفیت بنزین و دوباره حجم ترافیک می شود. اما این بار ما در مورد “مازوت” صحبت می کنیم. همان محصولی که زندگی انسان را تهدید می کند دشمن محیط زیست است.

به گزارش خبر فوری ، فصل اول این فاجعه از عدم تعادل بین تولید و مصرف گاز در کشور ناشی می شود. اخیراً مدیر کل شرکت ملی گاز گزارش داده است که میزان تولید گاز شیرین در کشور به 900 میلیون متر مکعب رسیده و در دست بخشهای داخلی ، صنایع و نیروگاه ها است.

با توجه به اینکه صادرات گاز ایران تقریباً محدود به عراق ، ترکیه و ارمنستان است و هیچ صادرات جدید گاز به سایر کشورهای همسایه ، چه رسد به اروپا ، وجود ندارد ، ما انتظار داریم که بتواند حداقل تقاضای داخلی را تأمین کند. اما آنچه اتفاق افتاده این است که به دلیل مصرف زیاد گاز در بخش داخلی ، گاز در صنعت و نیروگاه ها قطع شده و اکنون نیروگاه ها مجبور به استفاده از همان سوخت دوم یا مازوت شده اند.

به نظر می رسد که نام زمستان با محدودیت هشدار دهنده مصرف گاز در کشور ، به ویژه در بخش داخلی مرتبط است و جالب است که شکاف در ترویج فرهنگ بهینه سازی مصرف ، هیچ مسئولی را سنگین نمی کند. اگرچه یک سیستم ملی برای بهسازی و بهینه سازی اتاق های ماشین آلات در واحدهای مسکونی و تجاری نیز ایجاد شده است ، اما در عمل به نظر نمی رسد که اقدامات جدی در این زمینه انجام شده باشد ، که در صورت حذف چنین چیزی وجود نخواهد داشت.

از طرف دیگر ، س questionال این است که آیا ساخت و ساز و عایق بندی ساختمان ها کنترل می شود؟ چرا در برخی از تأسیسات به نصب پنجره های دو جداره و سیستم های کنترل دما محلی اشاره نکردیم؟

البته نباید از نیاز مردم برای همکاری در این زمینه و پوشیدن لباس مناسب برای زمستان چشم پوشی کنیم. گفته می شود که کاهش دمای سیستم های گرمایشی موجب صرفه جویی در تعداد تولیدات در یک فاز پارس جنوبی در هر درجه می شود. با همه اینها و تصدیق اینکه مردم پرمصرفی هستیم اما تا کی باید تقصیر مردم باشد؟

به نظر نمی رسد این دومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان باشد که با کاهش دما روغن سوخت را به ریه های مردم تحویل می دهد! با این حال ، برخی این حادثه را به مجازات ها مرتبط دانسته اند ، زیرا مجازات ها مانع فروش سوخت شده و انبارهای سوخت را پر می کند و ما را مجبور به سوختن در نیروگاه ها می کند. این مسئله موجب تأیید و تکذیب های بسیاری شده است ، اما آنچه مهم است سلامتی افراد سیگاری است ، نه پذیرش و انکار این مقام و آن مقام.

جالبترین ، راه حل طراحی شده برای این موضوع است. همان سکوت 9 شب بعد در پایتخت! پروژه ای به نام Light Adjustment که برای ایجاد ثبات در شبکه برق و کاهش مصرف گاز طراحی شده است. بهبود روشنایی جاده موجب صرفه جویی در مصرف یک میلیون لیتر سوخت و کاهش مصرف گاز در نیروگاه ها و گرمایش لازم در مناطق سردسیر می شود. همچنین تأکید می شود که در مکان های به اصطلاح رفت و آمد زیاد نیست و در بسیاری از مکان ها این روشنایی تا آخرین ساعات شب لازم نیست.

جالب تر اینکه واقعیت این است که این طرح فقط برای پایتخت اجرا شده است ، کما اینکه ساکنان سایر شهرهای صنعتی تحت تأثیر استفاده از مازوت ریه ندارند. باید پرسید که کجای زندگی و امنیت روانی شهروندان در این طرح مشاهده می شود؟

البته ناگفته نماند که همان مصرف مازوت به طور مداوم توسط چندین مقام تأیید و تکذیب می شود و سایر سازمان هایی که در مصرف مازوت در نیروگاه ها مشغول هستند ، اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را نشان می دهد که غلظت آلاینده ها در ماه های نوامبر و دسامبر سال جاری است. دی اکسید گوگرد در ایستگاه های جنوب غربی و جنوب تهران افزایش یافته است.

نیازی به گفتن نیست که افزایش غلظت این آلاینده ارتباط مستقیمی با مصرف مازوت در نیروگاه ها و صنایع دارد. بنابراین ، طبق اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، می توان نتیجه گرفت که در روزهای اخیر یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای تهران ممکن است سوزاندن مازوت در نیروگاه ها و صنایع نیروگاه های تهران باشد.

انتهای پیام