اقتصادی

ماجرای قطعی برق و بررسی چند احتمال

خبر فوری / خراسان رضوی یک استاد دانشگاه گفت: کد ارز و هوای سرد را نمی توان دلیل کمبود برق دانست. فرصتهایی مانند مشکل فنی شبکه توزیع گاز و برق کشور وجود دارد که قبلاً هرگز نبوده است.

دکتر سید هاشم اورئی در گفت وگو با خبر فوری ، در مورد ارتباط بین استخراج بیت کوین در ایران و کمبود مصرف برق اظهار داشت: تخمین زده می شود که استخراج کنندگان و منابع تولید بیت کوین حداقل یک درصد از برق مصرفی کشور را تشکیل دهند. بنابراین ، جواهرات بیت کوین در ایران برای توجیه کمبود برق کشور کافی نیست. دکتر مصطفی رجبی ، سخنگوی صنعت برق کشور نیز همین آمار را اعلام کرد. حدود 300 مگاوات از ظرفیت تولید انرژی کشور برای استخراج بیت کوین هزینه می شود. این بدان معنی است که تولید کد ارز نمی تواند دلیل کمبود برق در شرایط فعلی باشد.

وی با استناد به برخی اظهار نظرها در مورد استخراج 7٪ بیت کوین ایران در جهان ، گفت: مقدار زیادی بیت کوین استخراج شده در ایران غیرقانونی است و هیچ آماری از آن وجود ندارد. هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که 7 درصد بیت کوین های جهان در ایران استخراج می شود ، اما آنچه به طور رسمی اعلام شده این است که 300 مگاوات برق به استخراج بیت کوین ایران منتقل می شود. البته شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران خیلی بیشتر از این اعداد و ارقام استخراج بیت کوین دارد ، اما اطلاعات خاصی در مورد آن وجود ندارد.

استاد فناوری دانشگاه شریف در مورد مشکلات ناشی از کمبود گاز در نیروگاه های کشور خاطرنشان کرد: این کشور روزانه حدود 600 تا 700 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند که از این میزان حدود 1.5 میلیون متر مکعب آن توسط نیروگاه ها مصرف می شود. با شروع فصل سرما ، مصرف گاز در بخش داخلی به طور قابل توجهی افزایش می یابد و گاز برای صنایع کمیاب و نیروگاه های برق کمیاب خواهد بود.

آرویی افزود: موضوعی که رسماً اعلام شده این است که مصرف گاز خانگی به دلیل برودت هوا افزایش یافته ، گاز برای تأمین نیاز نیروگاه ها کاهش یافته و در عوض از آنها مازوت تهیه شده است. مصرف سوخت مازوت باعث افزایش آلودگی هوا شده است و در نتیجه ، به دلیل افزایش آلودگی هوا ، به برخی از گیاهان دستور داده شده است که تولید نکنند یا با ظرفیت کمتری تولید کنند. در نتیجه ، برق کشور کم است ، اما این با شرایط فعلی و واقعی مطابقت ندارد ، زیرا هوای سرد برای توجیه این موضوع کافی نیست و در مقایسه با زمستان های گذشته ، هوا هنوز خیلی سرد نیست.

وی با اشاره به افزایش احتمالی دیگر مصرف داخلی در نتیجه وضعیت ناشی از ویروس تاج ، گفت: “در حال حاضر ، نمی توانیم بگوییم که مصرف کالاهای خانگی از حداکثر حد مجاز فراتر رفته است.” اوج مصرف بار در ژوئن و جولای است. هیچ کس نمی تواند بگوید که مصرف برق در ژانویه بیشتر از اوج سالانه است و کمبود برق در کشور وجود دارد. این مسئله نیز صد در صد کنار گذاشته می شود.

کمبود برق این کشور هیچ ارتباطی با استخراج ارز و هوای سرد ندارد

رئیس اتحادیه انجمن های انرژی های تجدیدپذیر ایران گفت: من استخراج کد ارز و برودت هوا را دلیل کمبود برق نمی دانم. من معتقدم که شبکه توزیع گاز کشور دارای یک مشکل فنی است که باعث کمبود گاز شده است ، که این امر اولویت را به گاز داخلی داده و در نتیجه روغن سوخت را به نیروگاه ها داده است ، یا یک مشکل فنی برای شبکه ملی توزیع برق است. شبکه توزیع گاز ایران گسترده است و تجهیزات زیادی دارد که اکثر آنها منسوخ شده اند و ما هنوز تحت مجازات هستیم. من فکر می کنم ممکن است در شبکه توزیع گاز مشکل فنی وجود داشته باشد.

اورئی با اشاره به پیش بینی های تابستان سال آینده گفت: “احتمالاً در زمینه تامین برق در تابستان مشکلاتی وجود دارد.” در ایران ، تقاضا هر ساله از 6 به 8 درصد رسیده است و تأمین زیرساخت 3-5 سال طول می کشد. در دو یا سه سال گذشته مطمئناً ما تا 6 تا 8 درصد در رشد تقاضا سرمایه گذاری نکرده ایم. در نتیجه ، در سالهای آینده مشکل برق بدتر خواهد شد. در تابستان مصرف گاز برای تأمین نیروگاه ها وجود ندارد ، اما همه نیروگاه ها با تمام ظرفیت برای تأمین برق کار می کنند ، زیرا تقاضای کم به دلیل افزایش تقاضا وجود خواهد داشت.

وی گفت: “انرژی مسئله طولانی مدت است و باید برنامه ریزی شود.” می توانیم به جای گازرسانی به نیروگاه 20٪ کارآمد ، آن را به پالایشگاه ها برسانیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم. من پیشنهاد می کنم منابع انرژی تجدید پذیر مانند انرژی باد و خورشیدی را در کشور توسعه دهم. چرا وقتی می توانیم بدون مصرف انرژی برق تولید کنیم ، از نفت و گاز خود برای تولید برق استفاده کنیم؟ نیروگاه های قدیمی را ببندید و پارک های بادی و خورشیدی راه اندازی کنید.

انتهای پیام