اقتصادی

تولید کاتالیزور نانویی توسط محقق ایرانی دانشگاه شیکاگو برای بهتر سوختن گاز طبیعی

دکتر شهبازیان و همکارانش در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو یک نانوکاتالیست تولید کرده اند که می تواند باعث سوختن بهتر گاز طبیعی شود و آلودگی کمتری ایجاد کند.

به گزارش خبر فوری، رضا شهبازیان ، استاد مهندسی مکانیک و صنایع دانشگاه ایلینوی در شیکاگو ، نشان داد که با استفاده از نانوکاتالیست می توان یک پاک کننده گاز طبیعی را تمیز کرد.

شهبازیان و همکارانش یک کاتالیزور تولید کردند که از 10 عنصر مختلف استفاده می کرد که هر کدام از آنها قادر به کاهش دمای احتراق متان و اکسیژن بودند. این کاتالیزور ویژه می تواند دمای احتراق متان را تقریباً به نصف کاهش دهد ، بنابراین بین 1400 درجه کلوین تا 600 تا 700 درجه است.

یافته ها در مجله Nature Catalysis منتشر شد.

در مطالعات قبلی ، شهبازیان و همکاران توانایی تولید نانوذرات کاتالیزوری چند عنصر معروف به آلیاژهای آنتروپی بالا را با استفاده از روش موج شوک نشان دادند. تاکنون دانشمندان حوزه علوم مواد به دلیل تمایل به جداسازی اتمهای هر عنصر از یکدیگر بدون مصرف محصول نهایی ، تلاش زیادی برای ایجاد نانوذرات از ترکیب بیش از سه عنصر نکرده اند.

با استفاده از سیستم میکروسکوپ الکترونی با درجه حرارت بالا ، گروه شهبازیان نشان داد که نانو ذرات آنتروپی بالا که از 10 اکسید فلز تشکیل شده اند در 1073 درجه کلوین بسیار پایدار بوده و به طور یکنواخت در هر ساختار و ذره نانو توزیع شده اند. ساختار یک حالت جامد واحد ایجاد می کند.

آلیاژهای اکسید فلز آنها حاوی مخلوط زیادی از فلزات انتقالی است ، آنها عناصر خاکی کمیاب و فلزات نجیب با اکسیژن هستند.

محقق ژان هوانگ و دکتر شهبازیان گفت: “ایجاد مخلوط کاملی از این عناصر به دلیل تفاوت در شعاع اتمی ، ساختار بلوری ، پتانسیل اکسیداسیون و خصوصیات الکترونیکی عناصر در فاز جامد تقریباً غیرممکن است.” اما ما توانسته ایم نشان دهیم که این امکان پذیر است.

شهبازیان ، نویسنده پروژه ، گفت: “در میان بسیاری از آلیاژهای ساخته شده با عناصر مختلف ، ذرات 10 عنصر در کاهش نقطه احتراق گاز متان بسیار موثر هستند و در آن دما پایدار هستند.

محققان معتقدند با توجه به محل اقامت نانو می توان از کاتالیزور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با سوزاندن گاز طبیعی در خانه ها ، تغذیه توربین ها و حتی اتومبیل هایی که با گاز فشرده کار می کنند ، استفاده کرد.

انتهای پیام