اقتصادی

اصلی‌ترین کالای وارداتی ایران چیست؟

رئیس سازمان توسعه تجارت می گوید اکنون می توان با اطمینان گفت که واردات کنترل نشده در ایران انجام نمی شود.

به گزارش خبر فوری ، حمید زادبوم با اشاره به محدودیت های اعمال شده برای واردات در سال های گذشته ، اظهار داشت: با توجه به محدودیت های اعمال شده در سال های گذشته ، می توان گزارش داد که در سال اول دیگر واردات غیرقانونی انجام نمی شود و ما جزئیات را بررسی می کنیم کالاهایی که وارد ایران می شوند ، می بینیم که کالاهای واسطه ای خاص و کالاهای سرمایه ای یا مصرفی هستند.

وی ادامه داد: کالاهای واسطه ای و سرمایه حدود 87 درصد کل واردات از ایران را تشکیل می دهد. کالاها به صورت مواد اولیه یا به درستی به واحدهای تولیدی تحویل می شوند ، این بدان معناست که نه تنها برای اقتصاد ایران مضر است ، بلکه تحویل ندادن می تواند به تولید آسیب برساند. بنابراین علاوه بر نگرانی در مورد این کالاها ، می توان با ارائه تسهیلات وارداتی تسهیل کرد تا خطوط تولید در تأمین مواد اولیه مشکلی نداشته باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه 13٪ باقیمانده واردات ایران کالاهای مصرفی است که مردم به شدت به آنها نیاز دارند ، توضیح داد: برخی از این کالاها برای تأمین کامل نیازهای جامعه مانند برنج وارداتی به ایران وارد می شود. یکی دیگر از این کالاها تلفن همراه است که جامعه هنوز به آن نیاز دارد و نمی تواند واردات آن را متوقف کند.

زادبوم افزود: اگرچه واردات کنترل نشده حذف شده است ، اما سال گذشته آمار واردات ما 43 میلیارد دلار بود و امسال روند همچنان ادامه دارد. با توجه به اینکه منبع اصلی ارز مورد نیاز برای واردات صادرات غیرنفتی به کشور است ، افزایش فعالیت ها در این زمینه بسیار مهم خواهد بود و ما باید تلاش کنیم تعادل تجاری کشور را به صورت مثبت متعادل کنیم.

به گفته وی ، تراز تجاری ایران در 9 ماه نخست سال 2013 حدود 1.2 تریلیون دلار بود که سازمان توسعه تجارت پیش بینی می کند تا پایان سال جبران شود.

انتهای پیام