اخبار عمومی

چهره‌ای برجسته در میان عالمان زمان

استاد خسروشاهی یکی از بارزترین نمونه های این سخنان روشنگرانه توسط امام صادق (ع) است: “برای کسی که زمان خود را تصاحب کرد ، فتنه های زمان به او حمله نخواهند کرد.” این روایت ، در قلب و روح خود ، حقیقت متعالی را در متن اندیشه های اسلامی و شیعه بیان می کند: به روز بودن یا به معنای فلسفی معمولی ، مدرن بودن ؛ به دنبال برخی از مدرنیته ها در زمینه جهان های جدید و سنت ها هستید.
به عبارت دیگر ، سنت در اصل خود محصول مدرنیته و زمان خودش و درک خواسته های فرد است. بیان امام صادق (ع) به این معناست که زمان در ذات خود نشان دهنده ظهور مضامین جدیدی است و کسانی که از این موضوعات آگاه بودند نه تنها از هجوم فتنه نجات یافتند ، بلکه از کاروان فکری با درک دقیق تکامل از زمین به زمان.

روحانیون و حکمائی که در این زمینه رشد می کنند و ظهور می کنند ، تفسیرهای جدیدی را بر اساس حقیقت سنت دینی ارائه می دهند و جهان جدیدی که خواستار پاسخ های جدید به پرسش های جدید است ، سیر فکری آن را با این حکما تعیین می کند. این نکته ی مهمی است. مطهری یکی از آن حکما بود. وی از یک سو با تمرکز بر سنت و از سوی دیگر با ورود به فضای دانشگاه و درک مسائل جدید ایجاد شده توسط فضای دانشگاهی و نیاز به پاسخ های جدید ، به ایجاد جهانی مبتنی بر سنت اشاره کرد. از یک طرف ، و جهان در زمان. کسی که به این ساعت مسلط است ، زبان زمان را نیز کشف می کند. سپس با در نظر گرفتن مضامین زمان ، انتخاب زبانی که بتواند معنا را به مخاطب منتقل کند ، مسیری ایجاد می کند که در آن هم اصل دین حفظ می شود و هم حضور آن را اثبات می کند و جامعه جدید از دین بهره می برد. ایده ها.

در زمان حضور وی در واتیکان و در سالهای اولیه انقلاب ، هنگامی که حمله بزرگی به بنیان های فرهنگی اسلام آغاز شد ، خسروشاهی سابق سعی کرد بحث بین اسلام و مسیحیت را به حداقل برساند. یک سنت سخت گیرانه. وی تلاش زیادی برای ارتقا relations روابط فرهنگی بین ایران و مصر انجام داد. زیرا مصر یکی از حوزه های تمدن در جهان اسلام است و به همین دلیل مصر و ایران سهم عمده ای در خلق اندیشه های اسلامی داشته اند. تصور کنید که در نتیجه برخی سیاست های مصر ، این دو منطقه فرهنگی چقدر ممکن بوده است. در همین حال ، نقش برجسته خسروشاهی سابق عالی است. من او را یک متفکر مدرن و یکی از برجسته ترین چهره های حکمای یک روز مدرن می دانم.

* رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی