اخبار جامعه

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

متخصصان پزشکی انگلیس می گویند داروهای روانپزشکی ممکن است کلیدی در جلوگیری از سرطان روده در سیستم بهداشت عمومی انگلیس باشد.

به گزارش خبر فوری ، این متخصصان معتقدند داروهای لیتیوم می توانند به سلامت سلول های بنیادی در سیستم هضم کمک کرده و در برابر اثرات مضر جهش های سلولی ایجاد کننده سرطان مقاوم باشند.

این یافته منجر به شروع یک آزمایش بالینی جدید علیه لیتیوم ، داروی رایج مورد استفاده برای درمان انواع خاصی از بیماری های روانی می شود و احتمالاً لیتیوم باعث افزایش سرطان روده می شود.

این آزمایش افراد مبتلا به ژن “خانواده آدنوماتوز پولیپوز” (FAP) را بررسی می کند.

FEP یک اختلال ژنتیکی نسبتاً نادر است که 7 تا 22 نفر را درگیر می کند. اگر کل روده بزرگ با جراحی برداشته نشود ، این بیماری تقریبا همیشه باعث سرطان روده بزرگ می شود.

تصور می شود که بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شود.

نشان داده شده است که سلول های بنیادی روده ناشی از جهش های EPC بیش از نمونه های سالم خود بوده و آنها را از بین می برد.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامحدود سلولهای جهش یافته و تشکیل توده ای از سرطان می شود. بیماران مبتلا به FEP جهش ژنتیکی در EPC دارند و باعث ایجاد صدها پلی کانسیون و توده های غیر سرطانی در روده می شوند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مجله Nature می گوید: “ما اولین مرحله رشد توده های سرطانی در روده را شناسایی کرده ایم.”

“ما دریافتیم که پس از جهش در ژن مهمی که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، این سلول ها به سلولهای کلاهبرداری تبدیل می شوند که سلولهای طبیعی را به طور فعال از محیط خارج می کنند.” این درک کاملاً جدید است ، زیرا همیشه تصور می شد سلولهای جهش یافته ای که می توانند به سرطان تبدیل شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلول مقاومت بیشتری دارند. تحقیقات ما نشان می دهد سلولهای در آستانه بدخیمی می توانند سلولهای بنیادی اطراف خود را به طور فعال از بین ببرند و بر آنها غلبه كنند. ما این رقابت برتر را می نامیم.

دکتر هلن ریپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک سرطان روده است.” ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و پیامدهای آینده آن برای افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

به گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین نوع شایع سرطان در انگلستان است که هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده شامل عادات روده ، درد شکم و تغییر در خون در مدفوع است.

انتهای پیام