اخبار جامعه

درمان سرطان روده بزرگ با دستگاه بی‌سیم

خبر فوری/ خراسان رضوی یک دستگاه بی سیم برای ارائه فرصت های جدید در درمان سرطان روده بزرگ معرفی شد.

تیمی در دانشگاه آمریکایی تگزاس (A&M) در حال توسعه یک دستگاه مویرگی داخلی برای کشتن پزشکانی است که در جراحی با سلول های سرطانی باقی مانده اند و نیاز به درمان های اضافی مانند شیمی درمانی را کاهش می دهد.

جراحی تنها گزینه درمانی برای افرادی است که سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده است. متأسفانه وقتی سلول های سرطانی میکروسکوپی در طول جراحی باقی می مانند، جراحی اغلب با عود بیماری در محل سرطان پیچیده می شود. شیمی درمانی یک گزینه درمانی است که اغلب با جراحی انجام می شود، اگرچه می تواند منجر به عوارض جانبی مضر شود.

دکتر سانگ دوم پارک، استادیار دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر و محقق در مرکز فناوری و سیستم های مخابراتی دانشگاه A&M تگزاس، و تیم تحقیقاتی او در حال کار بر روی یک توسعه کم هزینه هستند. یک دستگاه بی سیم کم هزینه با گزینه های درمانی ایمن تر و دقیق تر. سرطان پیشنهاد می کند.

محققان از درمان فتودینامیک (PDT) برای کشتن سلول های سرطانی در حین جراحی با استفاده از یک داروی حساس به نور، یک داروی فعال کننده نور، استفاده می کنند. در این فرآیند، جراحان قادر خواهند بود تا بیشتر تومور را بردارند و زمانی که داروی حساس به نور توسط نور فعال می‌شود، بستر تومور را کاملا تحت تابش قرار دهند. این ترکیب منجر به درمان کامل و ایمن بدون هیچ گونه عوارض جانبی مضر می شود.

پارک گفت: «ایمپلنت‌های زیست سازگار و دستگاه‌های انقباض نور و فتودینامیک درمانی را ممکن می‌سازند که برای پاسخ به تومور فردی طراحی شده است.

در دراز مدت، این منجر به زمینه ای می شود که پتانسیل ارائه قابلیت های کنترل کیفیت بالینی را برای استفاده فراتر از مرزهای بیمارستان یا امکانات آزمایشگاهی سنتی دارد. همچنین گزینه های درمانی را برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری بدخیم ارائه می دهد و به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان را بهبود می بخشد.

اینها بار اقتصادی عظیم بر منابع سرطان را از 167 میلیارد دلار تنها در سال 2020 کاهش می دهد. پیش بینی می شود تا سال 2022، هزینه های جهانی سرطان شناسی به 206 میلیارد دلار برسد که افزایش 23.35 درصدی را نشان می دهد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در جهان به جز سرطان پوست است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، در سال جاری حدود 149500 بزرگسال در ایالات متحده به سرطان روده بزرگ مبتلا شده اند و انتظار می رود 52980 نفر جان خود را از دست بدهند.

اگرچه درمان فوتودینامیک در بسیاری از سرطان‌های تومور جامد مؤثر بوده است، اما کاربرد بالینی آن به دلیل عدم درک پاسخ‌های مختلف به سرطان و بافت طبیعی به دلیل فقدان روش‌هایی برای کنترل پاسخ تومور و تنظیم نور محدود شده است.

برای غلبه بر این شکاف، پارک و تیم تحقیقاتی او یک رویکرد دو مرحله ای را پیشنهاد کرده اند. ابتدا یک داروی حساس به نور تجویز می شود که بیشتر توسط سلول های تومور جذب می شود، سپس تومور با نور غیر حرارتی در طول موج متناسب با طیف جذب دارو روشن می شود. فعال شدن دارو باعث ایجاد یک واکنش فتوشیمیایی می شود که باعث مرگ سلول های تومور می شود.

پارک افزود: این دستگاه داخل سلولی بستری با حداقل تهاجم و زیست سازگار را برای تشخیص نور از سایر سلول های سرطانی و انتقال آن به سلول های تومور واقع در هر قسمت از بدن و برای پستان، کلیه، ریه، پانکراس، پروستات، سینه، کلیه فراهم می کند. ، ریه، p نشان دهنده سرطان های تخمدان و نادر است.

از دیگر محققان معروفی که در این تحقیق مشارکت داشته اند می توان به دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه لیدز در بریتانیا و دانشگاه سان مون در کره جنوبی اشاره کرد.

جزئیات بیشتر در مورد این دستگاه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام/