اخبار عمومی

اولویت دولت سیزدهم و مهار رشد نقدینگی

بر اساس پایگاه خبری ،

وی در مصاحبه ای امشب با عنوان “طهماسب مظاهری” وی کنترل نقدینگی را از اولویت های دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: افزایش نقدینگی نتیجه عدم تعادل و ایجاد پول در بانک های کشور است. دولت همچنین می تواند با فروش ارز صادر شده به بانک مرکزی و تبدیل آن به ریال ، نقدینگی را افزایش دهد.

وی در مورد پنج عامل رشد نقدینگی صحبت کرد و افزود: وی عوامل رشد نقدینگی را به پنج دسته تقسیم کرد. به گفته وی ، افزایش وام های کنترل نشده و اعتبار ، سرعت گردش پول ، افزایش هزینه های بانک مرکزی ، رشد دارایی های خارجی و سرانجام ، حذف نرخ ارز و اعلام نرخ های غیر واقعی منجر به افزایش نقدینگی خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ، نقدینگی اقتصاد را با خون بدن مقایسه کرد و افزود: نسبت اعتبار و نقدینگی در کشور ما 7 برابر است. اگر دولت کسری بودجه داشته باشد و منابع بانک مرکزی را پس ندهد و پول را وارد سیستم اقتصادی نکند ، نقدینگی و تورم افزایش می یابد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: نقدینگی اصلی ترین ویژگی قدرت خرید است ، همه به اندازه نقدینگی دارایی و قدرت خرید دارند. با افزایش نقدینگی ، تقاضای کل و قدرت خرید مردم نیز افزایش می یابد.

وی افزود که یکی از م effectiveثرترین زمینه ها برای کنترل رشد نقدینگی “هزینه های دولت” است که باید کنترل شود.
وی مالیات و سود سهام را به عنوان منبع تأمین بودجه دولت ذکر کرد و گفت: اگر بانک ها بیش از سپرده وام بدهند تا به تولیدکنندگان اعتبار و سرمایه گذاری بدهند ، پس آنها از بانک مرکزی کسری کسر می کنند.

مظاهر افزود: گاهی بانک مرکزی پول را به سیستم اقتصادی کشور تزریق می کند.

مظاهری ، کارشناس مسائل اقتصادی درباره تخلفات بانکی معمول کشور اظهار داشت: برخی بانک ها سقف قانونی تسهیلات پرداختی را رعایت نمی کنند و این تخلف است.

وزیر پیشین اقتصاد و دارایی راه کنترل تورم را کنترل نقدینگی و تقاضا در بازار دانست و تأکید کرد: برای کنترل تورم ، دولت باید از ابزارهای اقتصادی ، قانونی و اداری برای کنترل عرضه و تقاضا استفاده کند ، نقدینگی ایجاد شده تبدیل می شود تقاضا برای کالاها و خدمات در بازار.
وی گفت: پیش بینی می کنیم در سال 1400 ضریب افزایش یابد. هیچ بانکی نمی تواند بیش از 20٪ از سرمایه مسدود شده شخص را وام بگیرد.

“مجید شاكری” اقتصاددان دیگر پیش بینی كرد كه پرداخت نقدی به جامعه و مردم موجب افزایش نقدینگی می شود و گفت حداكثر 19 بانك می توانند پول و نقدینگی را به جامعه تزریق كنند كه یكی از آنها پرداخت وام از سپرده های عمومی و خرید املاك و مستغلات است.

وی گفت: “بانک ها به ندرت حساب های خود را ارائه می دهند.”
شاکری با بیان اینکه رشد پایه پولی کشور در تابستان گذشته منفی بود (99) و رشد نقدینگی بسیار زیاد بود ، افزود: اگر دولت هرگونه اوراق بهادار را از صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی حذف کند ، موجب افزایش نقدینگی می شود.