اخبار عمومی

تورم اولویت است، اولویت نیست

کامران نادری امشب در برنامه اصلی خبر فوری با بیان اینکه تورم به شدت افزایش یافته و بالاتر از میانگین طبیعی اقتصاد قرار گرفته است ، اظهار داشت: در شرایط فعلی نرخ تورم مهمترین و بزرگترین چالش اقتصادی کشور است. ”

وی یادآور شد: این میزان تورم فشار زیادی را به بیشتر مردم کشور وارد می کند که حداقل در کوتاه مدت درآمد خود را تسویه نمی کنند و افزود: تورم شدید تأثیر رفاهی بسیار منفی روی خانوارها دارد و در حال حاضر بسیاری از آنها بسیار کاهش یافته اند قدرت خرید آنها. ”

این اقتصاددان افزود: وقتی تورم زیاد است ، مردم سعی می کنند آن را به دارایی های غیرپولی تبدیل کنند که این امر بر تورم می افزاید.

نادری در مورد تأثیر منفی تورم بر اقتصاد گفت: تجربه جهانی نشان داده است که تورم تأثیر منفی بر تولید و سرمایه گذاری بلند مدت دارد و باعث می شود برنامه ریزی طولانی مدت غیرممکن شود و سطح عدم اطمینان در اقتصاد بسیار افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه تورم در کشور از میزان تحمل فراتر رفته است و باید جدی گرفته شود ، اظهار داشت: در دهه 70 ، با این کودتای نفتی ، کشورهای صنعتی با تورم تورمی روبرو شدند ، اما پس از آن حکومت داری و سیاست های مالی و اقتصادی آنها صورت گرفت. از اواسط دهه 1980 ، اکثر کشورهای جهان دارای تورم زیر 3٪ و برخی از کشورها دارای تورم منفی هستند و کشورهایی که تورم بالای 10٪ دارند ، تعداد کمی هستند.

این اقتصاددان با تأیید اینکه تحریم ها مشکلات جدی ایجاد کرده و درآمد دولت را به میزان قابل توجهی کاهش داده است ، افزود: “سیاست های بهتر می تواند تورم متوسط ​​را مانند سال 1998 کاهش دهد. اکنون مشکل تورم در جهان حل شده است. این تورم نمودار است” بی نظمی ، اگر مشکلات ساختاری اقتصاد و بودجه را حل نکنیم ، اگر نتوانیم بودجه و ساختارهای مالی و مالی را حل کنیم ، تورم را کنترل نکنیم ، نمی توانیم مشکل تورم را حل کنیم.

“ما به هیچ وجه سیاست ضد تورم را اتخاذ نکرده ایم و به جای کوچک کردن ، سیاست های گسترده ای هستند. از این لحاظ ما متفاوت از همه دنیا عمل می کنیم. اگر واقعاً نگران تولید هستیم ، باید تورم را کنترل و رفع کنیم. ، “نادری گفت.

حسین درودیان ، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی که مهمان برنامه تیتر امشب بود ، گفت: “نرخ تورم 50 درصدی با تورم عادی متفاوت است. دلیل این تورم رکود اقتصادی است و از طریق سیاست های خرید نمی توان آن را کنترل کرد.”

“ما تورم داریم ، همراه با کاهش قدرت خرید و کاهش تقاضا ، یعنی کاهش قدرت خرید و کاهش تقاضا. این تورم ناشی از فشارهای خارجی و افزایش هزینه های تولید است. منظور من این است که سیاست ها را قبول نداریم.” ما می خواهیم افزایش دهیم نقدینگی. ، اما این به دلیل جو عمومی اقتصاد و فشارهای خارجی است.

این اقتصاددان گفت: “من تورم بالای 15٪ را به عوامل رشد نقدینگی و کسری بودجه نسبت نمی دهم ، بنابراین من فکر می کنم برنامه کنترل این نوع تورم یک برنامه کلی بهبود اقتصادی است و اگر ما کاری برای به دست آوردن اقتصاد به حالت عادی بازگشت ، این تورم نیز به نرخ طبیعی خود باز می گردد.

وی با یادآوری وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت و قیمت ارز گفت: افزایش 50 درصدی تورم بازتاب کلی آب و هوا و اقتصاد کشور است که از لحاظ ساختاری به ارز و نفت وابسته است و ضمن رشد از نقدینگی بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تورم متوسط ​​بلند مدت با افزایش نقدینگی مرتبط است ، گفت: 90 درصد رشد نقدینگی محصول کار بانک ها است ، چه دولتی و چه خصوصی.

درودیان افزود: تورم 30٪ ، 40٪ محصولی از بافت و جو کلی اقتصاد کشور است و تورم با ارز دیگر کاهش تولید است.