اقتصادی

چرا دلار ۱۵ هزار تومان نشد؟

سید محمد صادق الحسینی در مورد حرکت ارز در ماه های آینده به باشگاه خبر فوری گفت: نرخ ارز به دو عامل اساسی بستگی دارد. مثل هر کالای دیگر. یک عامل عرضه دلار و عامل دیگر تقاضای دلار است. در حال حاضر عرضه دلار بازگشت یا عدم بازگشت ایالات متحده به برجام است ، به این معنی که اگر ایالات متحده به برجام برگردد ، حدود 100 میلیارد دلار در سال توسط دولت و بانک مرکزی ایران هدایت می شود. 30 میلیارد دلار پول نفت و 70 میلیارد دلار دارایی مسدود شده. اگر ایالات متحده به برمه ای برنگردد ، این 100000 میلیارد دلار به کشور بر نمی گردد و ما فقط ارز صادرات غیرنفتی خواهیم داشت. همین 40 ، 50 میلیارد دلار که الان داریم.

وی افزود: از طرف دیگر تقاضای ارزی ایران در شرایط فعلی به یک هسته سخت رسیده است و 35 تا 40 میلیارد دلار دیگر هسته سخت تقاضای ارز است. ما سالها ارز خارجی داریم که بیش از 70.80 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. بنابراین ، تقاضا برای ارز در پایین ترین سطح است.

این اقتصاددان تصریح کرد: امروز به طور طبیعی عامل اصلی در شکل گیری بورس عرضه پول بوده است و عرضه پول نیز تابعی از برجام است.

صادق الحسینی ادامه داد: پیش بینی ما اقتصاددانان و ما این بود که با بازگشت آمریکا به برجام ، قیمت ارز سقوط می کند و به زیر 20 هزار گوجه فرنگی می رسد و 15 هزار گوجه نیز دیده می شود. من خودم ، در ماه نوامبر و دسامبر ، وقتی نرخ ارز به محدوده 30،000 گوجه فرنگی رسید و به شدت افزایش یافت ، مقاله ای نوشتم که نرخ ارز کاهش یافته و دامنه واقعی ارز بین 20،000 تا 24،000 tuan بود و در حال رسیدن به آن نرخ ها بود . بنابراین افزایش نرخ ارز امری غیرمعمول نیست. در آن زمان ، فکر می کردم ایالات متحده شانس بازگشت به برجام را دارد تا اینکه آمریکا به برجام برگردد ، بنابراین فکر کردم که نرخ ارز پایین تر خواهد بود ، زیرا اگر ایالات متحده به برجام برگردد ، 100000 میلیارد دلار درآمد حاصل می شود. برای ایران در 1400 سود.

وی گفت: در آن زمان قیمت ارز به زیر 30 هزار گوجه فرنگی رسید و در هرات به 20 هزار گوجه فرنگی رسید ، اما نمی توانست زیر 20 هزار گوجه فرنگی برود ، زیرا ایران و ایالات متحده در مورد مسدود کردن جنوب توافقاتی داشتند. واحد پول کره ای مسدود شده است. بخور و متوجه نشو این امر دیدن نرخ ارز زیر این محدوده را غیر ممکن می کند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصاد گفت: “اگر برجام امضا شود ، 30 میلیارد دلار فروش نفت وجود دارد.” همچنین توجه داشته باشید که در سه ماه اول سال 1400 ، ما حدود 2 میلیون بشکه نفت فروخته ایم که این نشان می دهد مشکل فروش نفت ایران در جایی حل شده و تفاوت جدی نسبت به سال 1399 ایجاد کرده است.

صادق الحسینی افزود: در سال 1399 ما نمی توانستیم ماهیانه 300 هزار بشکه نفت بفروشیم ، اما واقعیت این است که واحد پول آن به کشور بازنگشته است.

چرا دلار 15 هزار تومان نبود؟

در صورت وقوع برجام چه اتفاقی می افتد؟

وی گفت: “اگر برجام اتفاق بیفتد ، همانطور که آنها می گویند ، آنها در ازای 100000 میلیارد دلار وارد کشور می شوند.” برخی معتقدند که دست روحانی ، همتی ، رییسی ، احمدی نژاد و … این است که دلار نفت می تواند ارز را هنگام ورود به اقتصاد کشور کنترل کند و از سقوط ارز جلوگیری کند. اما اینطور نیست؛ به دلیل تسلط سیاست مالیاتی بر سیاست ارز.

این اقتصاددان تصریح کرد: وقتی ارز نفت به دست دولت می رسد و او آن را برای بودجه خود هزینه می کند ، ارزی که نمی تواند هزینه کند ، مجبور است ارز را به بانک مرکزی بدهد و ریال بگیرد. در واقع این سازوکار چاپ پول است که بانک مرکزی پول را چاپ می کند و به دولت می دهد و دولت این پول را خرج می کند. این پول همچنین باعث افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی در کل اقتصاد می شود.

صادق الحسینی خاطرنشان کرد: این دلیل تورم دو رقمی طی 40 سال گذشته است. اگر این را درک کنیم و به درستی با آن رفتار کنیم ، ایران نیز می تواند 5٪ تورم داشته باشد. این طور نیست که سیاستمداران ما این را نمی خواهند ، سیاستمداران ما نمی توانند ، زیرا نفت در بودجه است و ما باید نفت را از بودجه خارج کنیم.

وی تأکید کرد که در صورت امضای برجام ، دولت 70 میلیارد دلار در سال 1400 در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد. این 70 میلیارد دلار که بخشی از آن قبلاً هزینه شده باعث تورم و افزایش پایه پولی خواهد شد. اکنون بانک مرکزی باید چه کاری انجام دهد؟ بانک مرکزی دو گزینه دارد. یا نباید اجازه دهد نرخ دلار کاهش یابد و 60 درصد اقتصاد را انجام ندهد ، تورم را 70 درصد استهلاک کند و تنظیم نکند ، یا باید استهلاک شود و نرخ ارز پایین بیاید و ریال مردم جمع شود.

این اقتصاددان افزود: این نرخ تورم نیست که نرخ ارز را کاهش می دهد ، انباشت ریال در فروش دلار نرخ ارز را کاهش می دهد ؛ وقتی بانک مرکزی ارز را در بازار می فروشد.

صادق الحسینی خاطرنشان کرد که تقریباً همه بانک های مرکزی در ایران مسیر دوم را انتخاب کرده اند. در این میان ، حذف نرخ ارز منجر به نابودی صنعت ، تولید داخلی و اشتغال داخلی خواهد شد و اقتصاد ایران به اقتصادی کاملاً مصرف کننده تبدیل خواهد شد.

اشاره کرد. مدل های ما نشان می دهد که در صورت پایان برجام ، دلار به زیر 20 هزار گوجه فرنگی می رسد و همچنین با 15000 گوجه فرنگی نیز دیده می شود.

بدون برجام چه اتفاقی می افتد؟

اگر برجام با اشاره به وضعیت بازار ارز به پایان نرسد ، این اقتصاددان گفت: “اگر برجام اتفاق نیفتد ، 100 میلیارد دلار وارد اقتصاد ایران نمی شود و دلار در بازه قیمتی واقعی خود خواهد بود.”

صادق الحسینی افزود: طبق برآوردهای ما قیمت واقعی ارز امروز بین 22 هزار تا 500 تومان تا 26 هزار و 500 تومان است.

وی با اشاره به اینکه در 6 ماه گذشته استراتژی صحیح داشتن پول بود ، گفت: استراتژی پول داشتن فواید زیادی داشت ، چراکه دلار از 30 هزار تام به 21 هزار تام رسید.

این اقتصاددان گفت: “جامعه ایران و تحلیلگران گفتند برجام در حال رخ دادن است. من هنوز هم می گویم برجام اتفاق خواهد افتاد ، اما مسئله این است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. مذاکرات به قدری طولانی است که تا پایان دولت آقای روحانی تقریباً غیرممکن به نظر می رسد ، اما این باید دید چه زمانی اتفاق خواهد افتاد.

سیاست سرمایه گذاری صحیح چیست؟

وی گفت: “از طرف دیگر ، تغییر دولت و انتخاب آقای رییسی و گروه جدید با سیاست خارجی متفاوت خطرات جدیدی ایجاد کرده است که هیچ کس پیش بینی نمی کند. من می گویم با همه اخباری که در رسانه های خارجی می بینم ، احتمال برجام به طور قابل توجهی از 80٪ به 50٪ کاهش یافته است. احتمال عدم برجام بیش از 50٪ است.

وی گفت: “این استراتژی سرمایه گذاری که تاکنون درآمد کسب کرده تغییر خواهد کرد.” اطلاعات ما در تاریخ اقتصادی مبهم و کامل ایران کم است. بنابراین ، در این فضای مبهم ، با توجه به اینکه برجام اتفاق نیفتاد ، استراتژی کامل تبدیل بخشی از دارایی های پولی به دلار و دارایی های طلا است. مانند سهام شرکت های بورسی دارای دارایی های دلاری.

صادق الحسینی اظهار داشت: بر این اساس ، اگر فکر می کنید برجام اتفاق نمی افتد ، باید به سراغ دارایی های دلار بروید و سهام دلار و شرکت های صادراتی سهام بسیار خوبی هستند و اگر فکر می کنید برجام اتفاق می افتد ، پول استراتژی هنوز درست است ، بهترین استراتژی این یک استراتژی نیست که منتقد باشد. بهترین استراتژی انتقال پول به سمتی است که دارایی ها به دارایی های دیگر تبدیل شوند.