اقتصادی

قیمت نفت افزایش یافت – خبر فوری

قیمت نفت در روز جمعه، آخرین روز معاملات این هفته، به دلیل نگرانی در مورد تقاضای سوخت از سوی چین و سقف قیمت نفت روسیه در غرب افزایش یافت.

به گزارش خبر فوری، قیمت معاملات نفت برنت با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۳ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت به 78.43 دلار در هر بشکه داد و ستد شد که 49 سنت افزایش داشت که معادل 0.49 درصد افزایش نسبت به بسته شدن روز چهارشنبه بود. وست تگزاس اینترمدیت آخرین بار در روز پنجشنبه به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری ایالات متحده معامله نشد.

هر دو شاخص از ابتدای هفته جاری پس از کاهش نگرانی ها در مورد عرضه محدود در بازار جهانی حدود دو درصد کاهش یافته اند و در مسیر سومین افت هفتگی متوالی قرار دارند.

استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشت: «احتمالاً نفت با نرخ‌های بهره پایین‌تر جهانی حمایت می‌شود و کمی بالاتر معامله می‌شود».

دیپلمات های گروه هفت و اتحادیه اروپا در حال رایزنی برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه برای محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه بدون ایجاد اختلال در بازارهای جهانی نفت هستند. تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی گفتند: بازار سقف قیمت را بسیار بالا می بیند که خطر تلافی جویانه مسکو را کاهش می دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تهدید کرده است که مسکو به کشورهایی که با سقف قیمتی موافقت می کنند، نفت و گاز عرضه نخواهد کرد. کرملین این هشدار را روز پنجشنبه تکرار کرد.

انتظار می رود معاملات نفتی قبل از توافق بر سر سقف قیمتی که قرار است از پنجم دسامبر و همزمان با تحریم واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا اعمال شود و همچنین پیش از نشست بعدی وزیران اوپک پلاس، محتاطانه باشد. که در 4 دسامبر جشن گرفته می شود.

وزرای اوپک پلاس در ماه اکتبر؛ آنها توافق کردند که تا پایان سال 2023 دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، این هفته گفت که اوپک پلاس آماده کاهش بیشتر تولید نفت در صورت لزوم است.

این در حالی است که در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، نشانه های فزاینده ای از افزایش تعداد مبتلایان به کووید-19 مشاهده می شود و به تقاضای سوخت در این کشور لطمه می زند. روز جمعه، چین یک رکورد جدید دیگر در تعداد موارد روزانه کووید-19 گزارش کرد. شهرهای سراسر کشور همچنان محدودیت های شدید سفر و سایر محدودیت ها را برای کنترل شیوع این بیماری اعمال می کنند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه ANZ در یادداشت جداگانه ای اعلام کردند که این موضوع تقاضای نفت را با مشکل مواجه می کند و در کنار کاهش ارزش دلار، زمینه منفی برای قیمت نفت ایجاد می کند.

انتهای پیام