اقتصادی

باز شدن پای خارجی‌ها چه تاثیری در بازار خودرو داخل خواهد داشت؟

با تصمیم جدید مجلس ، واردات خودرو پس از حدود سه سال (از مرداد 1397) دوباره آزاد می شود و راه ورود خودروهای خارجی به کشور باز می شود. س Theال این است که این تصمیم چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

در همین رابطه ، حسن کریمی سنجری – کارشناس خودرو – در گفت وگو با خبر فوری ، با بیان اینکه بحث قانون و تصمیمات واردات خودرو باید در اختیار دولت باشد ، گفت: آیا حکمی صادر کرده است؟ از سوی دیگر ، واردات خودرو اساساً شمشیر دو لبه است. در واقع از یک سو با مشکل عرضه و تقاضای خودرو در بازار روبرو خواهیم شد و دلیل اصلی این امر کمبود عرضه است.

وی افزود: در سه سال گذشته به دلیل شرایط و مشکلات مختلف ، نتوانستیم طبق برنامه ریزی های انجام شده حرکت کنیم و هیچ گاه ظرفیت تولید خودروی ما از رقمی که در سه سال گذشته به دست آمده فراتر نرفته است. از طرف دیگر ، ما همیشه با مشکلی به نام کمبود ارز روبرو بوده ایم و وضعیت اقتصادی در کشور ما محدود به منابع ارزی بوده و تخصیص بخشی از ذخایر محدود نمی تواند بر واردات خودرو متمرکز شود ، اما با توجه به تصمیمات اخیر ، واردات اگر این بدهی های ارزی جدید را در کشور ایجاد نکند ، کاهش ارز مانعی برای واردات نخواهد بود. وقتی واردات ارزهای خارجی منشأ خارجی داشته باشد ، نگرانی از کمبود ارز دولت تقریباً برطرف می شود ، زیرا ارز از کشور خارج نمی شود.

این کارشناس خودرو تأکید کرد: “اگر مردم بتوانند واردات کنند ، قانون واردات وضع می شود و در مورد تعداد آن بحث می شود و اگر مشخصات محدودی وجود داشته باشد ، این موضوع یک امتیاز محسوب می شود و یک امضای طلای دیگر به سایر طلاها اضافه می شود. امضا. “می تواند تبدیل به اجاره شود. بنابراین ، نکته این است که مکانیزم واردات کاملاً توضیح داده شود ، البته با توجه به اینکه این ساز و کار به شورای رقابت واگذار شده است ، اما روش تعیین مکانیزم واردات و تعیین تعداد به شورای رقابت واگذار شده است. ، قابل تامل است

کریمی سنجری تاکید کرد: امیدواریم شورای رقابت سازوکار مناسب برای این موضوع را مشخص کند ؛ با این حال ، تاریخچه این شورا نشان می دهد که شورای رقابت نتوانسته تأثیر بسیار مثبتی بر بازار و اقتصاد کشور داشته باشد ، و به ویژه هنگامی که صحبت از توازن بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو به میان می آید ، اساساً هر چیزی به این امر واگذار می شود. شورا نتیجه صحیح و مطلوبی را به جا می گذارد. زیرا مکانیزم این شورا مکانیزم مناسبی نیست یا شاید به این دلیل که تاکنون وظایف خود را به درستی انجام نداده است.

وی افزود: “شاید تجربه منفی شورای رقابت و عملکرد آن ، به ویژه در سازماندهی بازار خودرو ، همیشه نگرانی هایی را برای فعالان و کارشناسان صنعت و همچنین افرادی ایجاد می کند که شورای رقابت می تواند شامل هر چه می شود باشد. در شرایط نامطلوب تر ، تصمیم گیری در مورد قیمت خودرو به تأخیر افتاده و فاقد اصول منطقی است ، به همین دلیل همیشه اوضاع را پیچیده تر کرده است ، به همین دلیل من چندان خوشبین نیستم که این شورا بتواند تصمیم صحیحی در مورد خودرو هر شش ماه وارد می شود و مکانیزم خاصی را تعیین می کند.

واردات خودروها نیز زمانی مفید است که در اولویت دولت باشد

وی گفت: “واردات خودرو می تواند به تعادل بازار کمک کند ، به ویژه هنگامی که ما محدودیت های زیادی در تولید و عرضه خودرو داریم.” بر هیچ کس پوشیده نیست که می تواند این بازار آشفته را تا حدودی تنظیم کند. البته گفته می شود که واردات خودرو نیز در اولویت دولت قرار دارد. در حالی که به نظر نمی رسد موضوع واردات خودرو در حال حاضر یکی از اولویت های اصلی دولت باشد ، وزیر صمت همچنین اشاره کرد که در حال حاضر هیچ برنامه ای برای واردات خودرو ندارد.

کریمی سنجری گفت: شاید این مصوبه برای بازکردن دست دولت برای تصمیم گیری در مورد واردات خودرو باشد و دولت نیز بر اساس علایق و پارامترهای مختلف تصمیم اساسی و صحیح را اتخاذ و اجرا کند. به خودی خود ، واردات به شکستن حباب قیمت خودروهای خارجی کمک می کند. همچنین ، از آنجا که به تقویت عرضه خودرو در بازار کمک می کند ، می تواند حباب قیمت خودروهای خانگی را کاهش داده و در نتیجه تأثیر مثبت مثبتی داشته باشد. هفته گذشته ، وقتی فقط در مورد آن صحبت کردیم ، دیدیم که قیمت خودروهای خارجی کاهش چشمگیری داشته است.

وی در پایان تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم که یکی از پارامترهای م theثر بر افزایش قیمت خودرو و تورم ، همانطور که گفته شد ، کمبود عرضه است که می تواند تا حدی با واردات جبران شود ، اما پارامترهای دیگر مانند تورم یا نرخ ارز خارجی. مشکلاتی که در تولید خودرو بوجود آمده است ثابت می ماند و قیمت خودروها همیشه افزایش می یابد.

به گزارش خبر فوری ، چندی پیش طرح آزادسازی واردات خودرو دوباره مطرح شد و در نهایت با اصلاح بند 4 تصویب شد. با تصویب طرح واردات خودرو ، مجلس می خواهد اجاره بها را در این بازار حذف کند ، بازار را سازماندهی کرده و موج افزایش قیمت را آرام کند.

در پی این پیشنهاد مجلس شورای اسلامی برنامه ریزی شده بود قیمت خودروهای وارداتی علاوه بر ایجاد تعادل در بازار خودرو بین 50 تا 80 درصد کاهش یافته است. در عین حال ، با آزادسازی خودروها ، همه ایرانیان قادر خواهند بود بر اساس درآمد و توزیع عادلانه ، خودروهای با کیفیتی دریافت کنند.

سرانجام ، امروز (چهارشنبه) اعضای شورای مشورتی اسلامی در جلسه علنی مجلس ، موانع شورای نگهبان را در برنامه ساماندهی خودرو برطرف کردند و با واردات خودروهای خارجی برای جلب رضایت گاردین موافقت کردند. شورا. واردات خودرو رایگان خواهد بودبه

طرح آزادسازی واردات خودرو چند روز پیش هنگامی که سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت ، معدن و تجارت به صراحت اعلام کرد به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. در حال حاضر دولت هیچ برنامه ای برای واردات خودرو ندارد.

بخش 4 این قانون به گونه ای اصلاح شده است که به همه اشخاص حقیقی یا حقوقی اجازه می دهد تمام خودروهای برقی یا دوگانه را در ازای یا واردات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها یا خدمات مربوط به صنایع پیشرانه مختلف وارد کنند. انتقال ارز (ترکیبی) یا وارد کردن خودروی احتراق بنزین یا گاز بر اساس گواهینامه های معتبر B با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای رتبه ایمنی سه یا بیشتر ستاره ، معادل ارزش صادرات.

البته طبق تبصره های این طرح ، واردات نباید هیچگونه تعهد ارزی جدید برای کشور ایجاد کند. محدودیت تعداد خودروهای وارداتی مجاز توسط شورای رقابت هر شش ماه یکبار ، بر اساس میزان کمبود عرضه برای تقاضای کارآمد خودروهای سواری در سال گذشته تعیین می شود. فروشنده بودن یا ارائه خدمات پس از فروش فقط برای رانندگان خارجی ممنوع است. قوانین باقی مانده توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت وضع شده و واردات مجدد اقلام صادراتی موضوع این ماده ممنوع بوده و کالاهای قاچاق در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام