اقتصادی

فقط چند نفر بازار خودرو را خراب کردند

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو ، اگر قرار باشد صنعت خودرو سرمایه گذاری کند ، تولید افزایش می یابد و قیمت ها بعد از 5 تا 6 ماه کاهش می یابد. در عین حال ، قیمت خودرو در دو سال گذشته باعث شده است که هر راننده دچار خسارت متوسط ​​20 میلیارد تومانی و تلف شدن حدود 30 میلیون تومان برای هر خودرو شود.

نمایشگاه ویژه خبری دیروز (شنبه) با حضور عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و امیرحسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و فناوری عالم برگزار شد. گفتنی است ، رضا شیوا ، رئیس شورای رقابت و مرتضی شجاعی ، کارشناس صنعت خودرو ، درباره این برنامه و رابطه آن اظهار نظر کردند.
عباس تابش در این برنامه با بیان اینکه ما حدود 1.5 میلیون خودرو در سال نیاز داریم ، گفت: “اما براساس آمار تولید خودرو ، تولید خودرو حدود 760،000 دستگاه است و واردات خودرو نیز ممنوع است ، و این کافی نیست. از آنجا که کالاهای مصرفی از طریق سیاست های اقتصادی به کالاهای سرمایه ای تبدیل شده اند ، حدود پنج میلیون متقاضی هر بار که یک فروشگاه بمب اتومبیل باز می شود از سایت بازدید می کنند ، بنابراین یک تقاضای کاذب در بازار وجود دارد که باید مقابله کند. رشد تقاضا برای خودروها گذشته است. از 25 نفر در هر اتومبیل در سپتامبر 2009 به 200 نفر در پایان سال 2009.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل تعداد کافی اتومبیل در بازار وجود دارد ، افزود: امسال هر تولید کننده خودرو مجبور شده است 600 هزار دستگاه خودرو تولید کند. آقای تابش به مردم قول داد كه با تلاش های ایمنی ، نهادهای نظارتی ، شورای رقابت و سیاست وزارت صنعت ، معدن و تجارت بازار خودرو در سال متعادل شود. قیمت های سازمان حفاظت براساس شاخص ها و منطقی بوده است. ذینفعان مختلفی در تعیین قیمت خودرو درگیر هستند. راننده باید اطمینان حاصل کند که کالا با تولید کافی و انجام تعهدات در کف بازار است و این پیش شرط احترام به حقوق مصرف کنندگان است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تأکید کرد: وزارت صنعت ، معدن و تجارت حدود 17 درصد سهم در صنعت خودرو را دارند ، بنابراین انتخاب کننده مدیرعامل نیست و فقط سهامدار است.

فقط چند نفر ماشین را خراب کردند

رضا شیوا ، رئیس شورای رقابت نیز گفت: “معاهدات اتومبیل سازماندهی شده و ذینفعان شناخته می شوند و دستگاه های نظارتی باید با آنها برخورد کنند.” با توجه به اینکه بیش از 40 سال از فعالیت صنعت خودروی کشور می گذرد ، ما مجبور شدیم کشور خود را ادامه دهیم. دولت آن 40 سال است که به طور مداوم به صنعت خودرو ما کمک می کند ، اما تولید خودرو در ایران یک مشکل ساختاری دارد. بزرگترین مشکل این است که تولید خودرو مدرن است.

وی با اشاره به اینکه اساس قیمت باید مبتنی بر افزایش قیمت مواد اولیه باشد ، یادآور شد: در بهمن سال 2016 قیمت گذاری خودرو براساس پنج درصد پایین تر از نرخ بازار بود و شورای رقابت مداخله ای نکرد ، اما از آن زمان تاکنون اتومبیل های باز است. آنها همچنین مجروح شدند. البته موضوع ضررها نه تنها در مورد قیمت ها بلکه در مورد سایر هزینه های نامربوط راننده نیز وجود دارد.

رئیس شورای رقابت گفت: بازار فعلی خودرو یک بازار جعلی است و فقط تعداد معدودی از مردم بر این بازار تأثیر گذاشته اند. وی گفت: “ناظران و آژانس های امنیتی باید برای تسلط بر این بازار و دستیابی به دست دلالان وارد کشور شوند.” هدف خود را کمتر از تمام پتانسیل های خود نکنید.

وی در مورد فرمول قیمت فعلی خودرو گفت: “پایه قیمت در ژوئن 1997 پایه گذاری شده است ؛ علاوه بر این ، تاکنون بخشی از تورم از آن زمان تا پایان اسفند سال گذشته رخ داده است.” بنابراین قیمت خودرویی مانند پراید بر اساس این قیمت باید حداکثر 20٪ نسبت به قیمت کارخانه افزایش یابد.

“آیا شما کاملاً با ضرر 40 هزار میلیارد نفری رانندگان موافق هستید؟”

در ادامه این گفتگو ، اشکان میر محمدی ، بازرس کل صنعت ، معدن و تجارت ، که از طریق تلفن صحبت می کرد ، گفت: “طبق تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی ، مصوب سال 1998 ، برداشت وزارت سکوت این بود که شورای رقابت مطابق ماده 58 ، بند 5 ماده 44 قانون اجرای سیاست های عمومی ، سازمان بازرسی کل گزارش های بسیاری را به مراجع مختلف از جمله معاون اول رئیس جمهور و وزیر سمات ارسال کرده است تا آنها را متقاعد کند که پس از مدت قابل توجهی آنها متقاعد شده اند که شورای رقابت همچنین باید برای تصویب دستورالعمل های قیمت گذاری خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه دهد.

وی یادآور شد: در جلسه چهارشنبه گذشته هفته گذشته ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت به شورای رقابت دستور دادند كه فرمول قیمت و قیمت گذاری را ارائه دهند ، بنابراین اکنون این فضا برای تعیین قیمت آماده است.

امیرحسن کاکایی همچنین در این گفتگو اظهار داشت: در حال حاضر انواع مختلفی از سازمان های نظارتی و ایمنی دو راننده اصلی کشور را کنترل می کنند. ما همچنین 28 خودرو شخصی داریم که به دلیل تحریم ها بسته شده اند. با آن قیمت های پر روند ، دو راننده اصلی نیز روند تولید را کند کرده اند ، اما با تمام تدابیری که دولت طی دو سال گذشته انجام داده است ، تولید خودرو به حدود 760،000 دستگاه در سال رسیده است. اگر اقتصاد و قیمتها بهبود یابد ، اکنون تولید خودرو می تواند به حدود 1.2 میلیون واحد افزایش یابد.

دانشکده دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با تأکید بر اینکه این تحریم تولید خودرو را کاهش می دهد ، افزود: “تحریم های فعلی نسبت به دور قبلی تحریم ها در سال 1391 دشوارتر است.” قیمت این خودرو در دو سال گذشته به گونه ای بوده است که هر راننده به طور متوسط ​​حدود 30 میلیون گوجه فرنگی در هر اتومبیل از دست داده است. این راننده در فوریه 2017 هر پراید را با قیمت 38 میلیون و 800 هزار تومان عرضه کرد و قیمت 90 میلیون پراید در بازار هیچ ارتباطی با تولیدکنندگان خودرو ندارد.

این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه قیمت مواد اولیه در دو سال گذشته سه برابر شده است ، افزود: قیمت گذاری خودرو باید مبتنی بر مهندسی هزینه یا حاشیه بازار باشد. راننده برای افزایش گردش محصول خود نیاز به سرمایه گذاری دارد که در این صورت قیمت ها پس از 5 تا 6 ماه کاهش می یابد.

مرتضی شجاعی ، کارشناس بازار خودرو نیز گفت: “در شرایط فعلی بازار و به دنبال آدرس های آنلاین ، ما نیز در حال یافتن مدل خودروهای صفر مدل 1397 هستیم که نشان می دهد برخی افراد به مدت دو سال در خودروهای تولید داخل سرمایه گذاری کرده اند. ” این نشان می دهد که هم سیاستمدار و هم تهیه کننده مسیری را طی کردند که فرد را متقاعد کرد که بیش از دو سال بخوابد.

وی با اشاره به تحریم ها و تهدیدات ناشی از نیروهای ویژه ایالات متحده علیه ایران ، افزود: استراتژی ها و سیاست های ما برای صنعت خودرو درست نبوده است ، زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتد ، تولید خودروهای پراید یا 405 دستگاه خودرو نباید در این باشد. این قیمت بعد از این همه سال ” با ترک خط تولید ، کیفیت افزایش می یابد و قیمت افزایش می یابد.

شجاعی تأکید کرد: از اسفند سال گذشته ما فروش فوری نداشته ایم اما طبق اخبار منتشر شده ، خودروهای پرمصرف از خط تولید خارج می شوند و اظهارنظرهایی صورت می گیرد که توقع شما 100 میلیون تومانی پراید است.

انتهای پیام