اخبار جامعه

نظر متخصصان آکسفورد درباره یکی از عوارض واکسن‌های کرونا

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، خطر ابتلا به بیماری های عصبی نادر ناشی از کووید-19 بسیار بیشتر از خطر ابتلا به این اختلالات پس از مصرف واکسن کرون است.

به گزارش خبر فوری، تحقیقات دانشمندان علوم پزشکی در دانشگاه آکسفورد سوابق سلامت 32 میلیون نفر در بریتانیا را بررسی کرده است تا خطر ابتلا به بیماری های نادر مغزی قبل و بعد از آزمایش کوید را مشخص کند. و پس از دریافت اولین دوز واکسن Astrazenka و Pfizer.

کارشناسان تعداد عوارض عصبی را در فواصل زمانی مشخص مقایسه کردند. اگرچه نشان داده شده است که واکسن ها خطر عوارض عصبی مانند فلج بل و سندرم گیلن باره را افزایش می دهند، این مطالعه نشان داده است. ابتلا به Quid 19 خطر بالاتری دارد و عامل مؤثرتری در ایجاد چنین اختلالات عصبی است.

با توجه به موارد نادر چنین عوارض جانبی، بسیاری از کشورها اقدام به محدود کردن استفاده از واکسن Astrazenka به گروه‌های سنی بالاتر کرده‌اند.

مارتینا پاتون، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «ما خطرات مختلفی را برای انواع مختلف بیماری‌های عصبی بسته به واکسنی که افراد دریافت کرده‌اند، یافتیم، اما این خطرات به طور قابل‌توجهی کمتر از خطرات آسیب رساندن به خود بود. بیماری کووید روی افراد تأثیر می‌گذارد.

جولیا هپیسلی کاکس، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، نیز گفت که واکسن‌های کووید-19 در کاهش خطر عواقب جدی عفونت کووید-19 بسیار مؤثر است.

به گزارش روزنامه هندوستان تایمز، مقامات انگلیسی هفته گذشته سندرم گیلن باره را به فهرست عوارض جانبی نادر واکسن آسترازنکا اضافه کردند.

سندرم گیلن باره یک بیماری التهابی نادر است که سیستم عصبی محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ضعف عضلانی و درد سریع شانه می شود.

فلج بل همچنین در نتیجه فلج جفت عصب هفتم مغزی یا عصب صورت رخ می دهد. در این حالت، ماهیچه های صورت به طور ناگهانی و موقت فلج می شوند و اغلب یک طرف صورت را تحت تاثیر قرار می دهند.

انتهای پیام/