اقتصادی

بهینه‌سازی مصرف سوخت از مطالبات جدی مجلس از دولت است

در شهرهای آلوده باید به انرژی هایی مانند انرژی خورشیدی توجه شود تا آلودگی به حداقل برسد. سایر انرژی های تجدیدپذیر مانند نیروی باد و انرژی زمین گرمایی نیز باید در نظر گرفته شود.

به گزارش خبر فوری، موضوع بهینه سازی مصرف سوخت یکی از موضوعات مهم و راهبردی در حوزه انرژی کشور است و در بسیاری از حوزه ها از جمله اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، زیست محیطی و … تاثیرات گسترده ای دارد.

این موضوع در هر دو سند سراسری کشور مانند برنامه توسعه از اولویت خاصی برخوردار است و همواره مورد تاکید مسئولان ارشد نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب بوده است.

دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است برای بهینه سازی سوخت باید سبد سوخت خود را تغییر دهیم و از مصرف سوخت های فسیلی به سمت سوخت های تجدیدپذیر برویم.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم استفاده از قابلیت های مختلف در ترکیب سوخت کشور، گفت: وقتی ظرفیت گاز بالایی داریم دلیل استفاده بیشتر از گازوئیل و بنزین چیست؟ گاز باید جایگزین بنزین و گازوئیل شود، انرژی پاک باید جایگزین انرژی گرمایی شود، آلودگی انرژی مانند انرژی خورشیدی در شهرهای آلوده باید به حداقل برسد. سایر انرژی های تجدیدپذیر مانند نیروی باد و انرژی زمین گرمایی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: از نظر هزینه زمانی که هزینه تولید برق هسته ای بسیار کمتر از برق حرارتی است، باید به سمت سرمایه گذاری هسته ای برویم و در نتیجه مشکلات کشور را حل کنیم.

قادری در خصوص توسعه مصرف GNC گفت: زمانی که امکان صادرات بنزین و گازوئیل وجود دارد و از سوی دیگر می توانیم بنزین را جایگزین بنزین کنیم، باید جایگاه های CNG در داخل و بین شهرها ایجاد شود. بخش خصوصی باید در این زمینه اقدام کند و در صورت دخالت بخش خصوصی مشکل افزایش تعداد ایستگاه ها با سرعت بیشتری حل می شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان به مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نفت باید تمام توان خود را برای توسعه جایگاه‌های CNG به کار گیرد و اگر قصد دارد طرح‌هایی مانند تخصیص سوخت به مردم را دنبال کند، باید آن را تامین کنیم. ارائه گاز به وسایل نقلیه عمومی و بنزین برای مردم و کدهای ایالتی برای مشاهده بهبود در عدالت اجتماعی و مصرف سوخت. بنابراین، وزارت نفت باید سریعاً جایگاه‌های CNG را برای استفاده از ظرفیت گاز کشور توسعه دهد.

جعفر قادی گفت: وقتی ظرفیت تولید خودروهای کم مصرف وجود دارد باید به خودروسازان برای این کار کمک کرد. ما می‌توانیم خودروهای برقی و خودروهای کم مصرف تولید کنیم. در صورت لزوم باید به صنعت خودرو نزدیک شویم و به آنها کمک کنیم تا با جدیت بیشتری کار کنند. ما باید به روشی که دانشگاهمان کار می کند عمل کنیم. اگر بخشی از مسیر واردات خودرو صرف تحقیق و توسعه شود، می توانیم عقب ماندگی های فنی خود را نیز جبران کنیم.

وی گفت: باید در حد توان به شهرداری ها و سازمان ها کمک کنیم تا آنها را تشویق و مصرف سوخت را کاهش دهیم. اگر این کار انجام شود، انگیزه های بیشتری برای پس انداز ایجاد می شود.

جعفر قادری درباره آلودگی هوای شهرهای بزرگ تصریح کرد: جایگزینی خودروهای برقی و گازوئیلی با بنزین و گازوئیل می تواند تاثیر عمده و قابل توجهی در آلودگی تهران داشته باشد. در عین حال باید تلاش کنیم تا ظرفیت حمل و نقل عمومی مانند مترو را گسترش دهیم. ما باید هزینه استفاده از خودروی شخصی را بالا ببریم و هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی را رایگان کنیم. اگر از یک سو مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی تشویق شوند و از سوی دیگر اگر وسایل نقلیه عمومی با سوخت های غیر آلاینده تامین شوند، آلودگی قابل کنترل است.

وی با تاکید بر اینکه این یکی از مهمترین مطالبات دولت سیزدهم و مردم در مجلس بود، گفت: به عنوان یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گویم تمام تلاش خود را برای کمک به شما انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/