اقتصادی

دولت از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای مدیریت مصرف آب استفاده کند

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برای کاهش مصرف آب در بخش های صنعتی و کشاورزی با پیشرفت فناوری و تلاش شرکت های دانش بنیان توانمندی های مناسبی فراهم شده است و ضروری است.

هادی بیگی نژاد در گفت وگو با خبر فوری، با اشاره به کاهش منابع آبی کشور، بر لزوم صرفه جویی در مصرف تاکید کرد و گفت: مصرف آب به سه بخش شرب، صنعت و کشاورزی تقسیم می شود. صرفه جویی و مدیریت مصرف در این سه حوزه باید در دستور کار همه بخش ها باشد. از سوی دیگر تقویت منابع آب زیرزمینی و جمع آوری آب های روان از دیگر موضوعات اولویت دار است.

چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟

وی ادامه داد: کمتر از 10 درصد آب مصرفی کشور به بخش آب شرب و مابقی به بخش کشاورزی و صنعت اختصاص دارد. بنابراین ما باید تا جایی که می توانیم در این بخش صرفه جویی کنیم. هر چه جلوتر بروید، هزینه تولید آب هم در این حوزه فرهنگی و هم در حمایتی که مردم به آن نیاز دارند، بیشتر می شود.

کاهش مصرف آب در بخش صنعت چگونه است؟

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه صنعت باید با استفاده از فناوری های نوین مانند چرخه بسته گردش آب، برای خنک سازی یا بازیافت پساب کارخانه ها مصرف آب را کاهش دهیم. امروزه بسیاری از سردخانه ها از چرخه بسته استفاده می کنند و آب زائد را رها نمی کنند، بلکه از روش های مدرن برای تصفیه و ورود مجدد به چرخه مصرف استفاده می کنند. با این روش به جای 300 هزار مترمکعب آب در سال، تنها 10 هزار متر مکعب در سال مصرف می شود. این کاهش قابل توجهی است.

وی همچنین تاکید کرد که راهی برای کاهش مصرف در صنعت وجود دارد و باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد. علم و روش وجود دارد. فقط باید با اراده جدی قدم در این راه برداشته شود و سرمایه های لازم هدایت شود. در کشاورزی هم انتقال آب و هم روش های نوین آبیاری مانند آبیاری آب های زیرزمینی می تواند نقش ویژه ای در مدیریت مصرف داشته باشد.

شعار «دولت آب».

بیگی نژاد در پایان افزود: تزریق آب های سطحی به سفره های آب زیرزمینی یکی از راه های بهبود منابع آبی کشور است و باید اقدامات جدی تری صورت گیرد. فکر می کنم امسال دولت آب داشته باشیم خوب است. دولت می‌تواند از توان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان همان‌طور که مقام معظم رهبری در تعیین سال نیز اشاره کردند، برای مدیریت مصرف استفاده کند.

انتهای پیام/