اقتصادی

بزرگترین تولیدکننده روغن پالم دنیا نگران گرانی قیمت شد

اندونزی، بزرگترین تولید کننده روغن پالم در جهان، از تأثیر افزایش قیمت ها دوری نکرده و قصد دارد به روغن پخت و پز خانگی یارانه بدهد.

به گزارش خبر فوری، به نقل از خبر فوری، دولت اندونزی قصد دارد 3.6 تریلیون روپیه (250 میلیون دلار) برای درآمدهای مالیاتی صادرات روغن پالم هزینه کند تا قیمت روغن پخت و پز داخلی را تعدیل کند و 1.2 میلیارد گالن مالیات روغن خوراکی را حذف کند.

روغن پالم، پرمصرف ترین روغن خوراکی جهان، در ماه اکتبر رکورد زد و در سال 2021 برای سومین سال متوالی رشد کرد. این به نگرانی‌ها در مورد تورم قیمت مواد غذایی افزود، زیرا زنجیره تامین از شرایط نامساعد جوی، همه‌گیری کووید ۱۹ و کمبود نیروی کار رنج می‌برد. انتظار می رود قیمت ها در سه ماهه اول سال جاری بالا باشد.

اندونزی نسبت به تورم پس از افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته ابراز نگرانی کرده است. مداخله در بازار برای تثبیت هزینه ها مانع از افزایش قیمت روغن پالم در کریسمس و سال نو نشد. دولت از تولیدکنندگان خواسته است که روغن بطری ساده را به قیمت هر لیتر 14000 روبل بفروشند و شرکت ها قول داده اند حداکثر 11 میلیون لیتر روغن در اختیار فروشندگان قرار دهند، اما قیمت ها در دسامبر به 18500 روبل افزایش یافت.

به گفته بلومبرگ، افزایش قیمت ها به دلیل کمبود عرضه نبود، بلکه به دلیل عدم کارایی بازار بود. اندونزی تنها 5.1 میلیون تن از هشت میلیون تن روغن پالم تولیدی خود را مصرف می کند، اما بسیاری از شرکت ها با تولیدکنندگان ارتباط نداشته اند و تولیدکنندگان روغن پخت و پز با قیمت هایی خریداری کرده اند که در قیمت های جهانی در نوسان بوده است.

انتهای پیام/