اقتصادی

محصولات کشاورزی ما آلوده نیست، این فتنه دشمن است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ یک از محصولات کشاورزی ما آلوده نیست و دشمن می خواهد در این شرایط مانع همه چیز شود و به هر شکل ممکن فتنه ایجاد کند.

به گزارش خبر فوری، علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی گفت: بالاترین فناوری در تولید سموم مشاهده می شود به طوری که این محصولات آسیب کمتری به انسان، محیط زیست و سایر موجودات می زند. “

وی ادامه داد: زمانی که کالایی باید وارد کشور شود باید گواهی بهداشت داشته باشد تا از آلودگی جلوگیری شود، اگر محموله ای وارد ما شد و آلوده شد، آن را پس می دهیم. در صورتی که محصولات ما در زمان ارسال آلوده باشند، پس داده می شوند که طبیعی است.

مهاجر افزود: از 600 هزار تن سیب زمینی که امسال صادر کردیم 50 تن به دلیل پوشیده شدن خاک از سیب زمینی برگردانده شد، زمین آلوده نیست. یعنی سیب زمینی تولید شده آلوده نیست.

وی تصریح کرد: هیچ یک از محصولات ما آلوده نیست و دشمن در این شرایط می خواهد به هر نحوی در همه چیز دخالت کند و فتنه ایجاد کند.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه صادرات چند میلیون تنی محصولات کشاورزی داشتیم اما سفارشی به این گونه صادرات داده نمی شد، گفت: و این امر منجر به اختلال در بازار شد.

به گفته وی، اگر فردی بخواهد صادرات داشته باشد باید از صفر تا صد با کشاورزان هماهنگ شود.

وی با تاکید بر اینکه اجازه تولید و مصرف سموم بی کیفیت را در کشور نخواهیم داد، تاکید کرد: امیدواریم روزی بتوانیم تمام سموم مورد نیاز خود را در کشور تولید کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه کشاورزان باید بهترین کودها و سموم را داشته باشند و محدود به نهاده های خاصی نباشند، گفت: ما آمادگی داریم آنچه را که می خواهیم و آنچه را که می خواهیم ارائه دهیم. خواستار هموار کردن راه برای واردات است.

در ادامه این رویداد، شاهپور علایی مقدم با اشاره به اینکه کشاورزی در کشور ما دارای مزیت های نسبی است که ممکن است بسیاری از کشورها از آن برخوردار نباشند، خاطرنشان کرد: اقلیم کشاورزی، نور، دما، رطوبت، آب، نهاده های کشاورزی و دانش بهره بردارها به هم مرتبط هستند.

وی ادامه داد: زمانی امنیت به امنیت دفاعی تقلیل یافت و کسانی که سلاح بیشتری داشتند از امنیت بالایی برخوردار بودند. اما امروزه تمرکز تغییر کرده است و امنیت غذایی بسیار مهم است. به طوری که هر کشوری که بتواند غذای مردم خود را به صورت سالم و سالم تامین کند در کشور خود امنیت بیشتری دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات نیز در بخشی از سخنان خود به اهمیت ثبت محصولات کشاورزی و نظارت بر آنها از بستر تولید تا سفره مصرف اشاره کرد.

وی با بیان اینکه 98 درصد سموم مصرفی در کشور وارداتی است گفت: درصدی از سموم تولید شده در دنیا را مصرف می کنیم و سرانه مصرف سموم به ازای هر ایرانی 400 گرم است این در حالی است که سموم مصرف می شود. 4 برابر دنیا ما کشوری هستیم که این همه سم مصرف می کنیم.

وی گفت: “ما آموزش، ترویج و ارتقای مهارت ها و دانش کشاورزان را رد می کنیم. ما باید ارزش مهندسی کشاورزی را احیا کنیم.” بیش از 70 درصد از اثرات آفت کش ها به این صورت استفاده می شود. چقدر محتوای تخصصی توسط انجمن های تولیدکننده و واردکننده ما تولید شده است؟ چه محتوایی ایجاد می شود تا کاربران ما بدانند چگونه از سموم استفاده کنند؟

علایی مقدم همچنین گفت: برای محصولات تولید شده در انبارهای صادراتی با موافقت سازمان غذا و دارو، گمرک و … گواهی سلامت صادر می شود. سامانه سماک (سامانه صدور مجوز الکترونیکی کشاورزی) نیز به زودی راه اندازی می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: روسیه از کارخانه های تولیدی ما بازدید می کند و سپس صادرات به روسیه را از سر می گیرد. لازم به ذکر است که روسیه واردات از 16 کشور و 21 محصول را محدود کرده است که این محدودیت ها در مورد ما نیز اعمال می شود.

انتهای پیام/