اقتصادی

پیشنهادهایی به نمایشگاه مجازی کتاب

یک کارشناس نرم افزار که معتقد است از سایت نمایشگاه کتاب مجازی انتظارات بسیار بالاتری می توان داشت، ضمن بررسی، پیشنهاداتی را برای طراحی اپلیکیشن این رویداد و همچنین امکان خرید کتاب های الکترونیکی ارائه می دهد.

امیر جمالی، برنامه نویس و کارشناس نرم افزار در گفت وگو با خبر فوری، با توجه به سردرگمی ها و تجربیات مربوط به دوره اول این رویداد، ضمن انجام مطالعات رابط کاربری و تجربه کاربری، از راهکارهایی برای بهبود سایت دومین نمایشگاه کتاب می گوید. (تجربه کاربری) گفت: یکی از مواردی که می توانم به آن اشاره کنم این است که به طور کلی سایت در حد معقول طراحی و پیاده سازی شده است. با این حال، خیلی بیشتر از این ها می توان انتظار داشت و مسائل دیگری در مورد سایتی که به نمایشگاه کتاب کشور اختصاص داده می شود، مطرح خواهد شد.

وی گفت: اما اگر سایت را با پورتال های سازمانی و دولتی مقایسه کنیم، از نظر طراحی استاندارد، سطح بالاتری دارد.

جمالی افزود: باری که در روزهای اخیر در حال حرکت بوده به بالای سایت اضافه شده است که احتمالاً در آخرین لحظه برای گرفتن مجوز از مدیری انجام شده است که قبلا نبوده است. نوار موبایلی مانند این در طراحی استاندارد نبوده و کسی از آن استفاده نمی کند.

پیشنهادات برای نمایشگاه کتاب مجازی

این کارشناس نرم افزار درباره بررسی محتوای دومین سایت نمایشگاه مجازی کتاب گفت: زمان زیادی طول می کشد تا وارد صفحه شود و هنگام جستجو دچار مشکل می شود. طبقه بندی و نمایش الفبایی نیز ایده خوبی به نظر نمی رسد. مثلاً برای یافتن نشریه چشمه باید قسمت مربوط به «ن» را ذکر کنید نه حرف «چ» که احتمالاً حدس زدن آن برای همه کاربران آسان نیست.

امیر جمالی ادامه داد: اما به طور کلی قسمت جستجوی سایت با توجه به تعداد کتاب های موجود در سایت قابل قبول است. اما در دسته بندی موضوع، مثلاً وقتی موضوعی را انتخاب می کنیم، دیگر نمی توانیم کتابی را با موضوع مشخص شده جستجو کنیم. در قسمت جستجوی پیشرفته نیز این امکان وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر کاربری بخواهد از رمان هایی (ایرانی و خارجی) که به تازگی منتشر شده اند، گزارش دهد، این کار آسانی نیست. اما به طور کلی از آنجایی که وب سایت گسترده ای وجود دارد که حاوی اطلاعات تمام کتاب های نمایشگاه است، کاربران می توانند با بررسی دقیق تری کتاب ها به نتایج جالبی دست پیدا کنند. به عنوان مثال، در سه سال گذشته، 15 نسخه مختلف از کتاب «دختر نارنجی» نوشته جاستین گوردر توسط مترجمان و انتشارات مختلف منتشر شده است. شاید لازم باشد نگاه دقیق تری به کتاب هایی با عناوین مکرر افراد کتاب بیندازیم و در مورد آنچه می توان مثبت یا منفی تلقی کرد صحبت کرد.

وی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه صفحات اول هر کتاب (شامل: فهرست مطالب و بعضاً مقدمه) نسخه pdf وجود دارد که می تواند برای کاربر مفید باشد، توضیح داد: اما این pdf ها بسیار محدود هستند و معمولا به سه یا چهار صفحه کاهش می یابند. . . مورد دیگر این است که در صفحه مربوط به کتاب توضیح خاصی وجود ندارد. از آنجایی که کاربران به خواندن گزیده هایی از کتاب دسترسی ندارند، افزودن توضیحات مرتبط می تواند به آنها در یافتن کتاب مناسب کمک کند.

برنامه نویس و مخاطبان کتاب سپس گفتند: اگر امکان بررسی پنل ناشران وجود دارد، می توانید این قسمت از وب سایت را نیز بررسی کنید تا ببینید آیا راه سریع و آسانی برای ثبت نام ناشر وجود دارد یا خیر. تمام کتاب های چاپ شده در یک مکان در سایت. متل، خواه ناخواه. شاید یکی از دلایلی که اطلاعات کافی در مورد کتاب وجود ندارد این باشد که ناشران باید تک تک کتاب ها را وارد کنند و این کار سختی است.

جمالی همچنین به عنوان پیشنهاد اظهار داشت: نکته قابل ذکر دیگر این است که امروزه اکثر کاربران از طریق موبایل به وب سایت دسترسی پیدا می کنند. خوشبختانه سایت به صورت قابل قبول و استاندارد در موبایل نمایش داده می شود، اما شاید بهتر باشد تا چند سال آینده یک اپلیکیشن موبایل مرتبط با نمایشگاه ارائه شود. و در نهایت، از آنجایی که نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شود، خرید از کتاب‌های epub یا صوتی می‌تواند برای کاربران جذاب باشد. این اقدام با همکاری سایت ها و اپلیکیشن هایی مانند niche، feedboo و … قابل انجام است.

انتهای پیام/