اخبار جامعه

پرداخت ۵۰۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه عینک به خانواده‌های نیازمند

معاون پیشگیری از اعتیاد و درمان ناتوانی‌های رشدی سازمان بهزیستی کشور طی 8 ماهه امسال آمار غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال در کشور را تشریح کرد. . به خانواده های بی بضاعت کمک هزینه عینک و جراحی چشم پرداخت می کند که مانند سال گذشته در دستورالعمل کمک های مالی میزان این کمک مالی بسیار افزایش یافته و امروز حدود 500 هزار تومان به عنوان کمک مالی برای عینک پرداخت می شود.

افروز صفری فرد در گفت وگو با خبر فوری. وی با اشاره به طرح غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 ساله که سازمان بهزیستی از سال 75 راه اندازی کرده است، گفت: هر کودک 3 تا 6 ساله باید برای شناسایی کودکان سه نوبت غربالگری بینایی انجام دهد. اختلالات بینایی و درمان

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح تاکنون حدود 50 میلیون مورد تنبلی چشم مشاهده شده است، گفت: از این تعداد 370 هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم تشخیص داده شده اند و این افراد مداخلات لازم از جمله عینک را دریافت کرده اند. و جراحی چشم بینایی آنها مسدود شده است. از ویژگی های این برنامه پیگیری کودکان کم بینا توسط همکاران در بخش های دولتی و غیردولتی است.

قائم مقام مرکز پیشگیری از معلولیت ها در مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به غربالگری بصری انجام شده در هشت ماهه امسال، بیان کرد: در این مدت حدود یک میلیون و 900 هزار کودک را معاینه کردند که از این تعداد 39 هزار کودک دارای اختلال هستند و بینایی (تنبلی چشم و عیوب انکساری) شناسایی شده است. بیشتر موارد ناشی از تنبلی مادرزادی چشم است و هنوز علت خاصی تشخیص داده نشده است.

وی تاکید کرد: برای تشخیص اختلالات بینایی دوران طلایی وجود دارد و اگر افراد در سنین 3 تا 6 سالگی این اختلال را درمان کنند مشکل برطرف می شود و در غیر این صورت دچار اختلال بینایی می شوند.

وی همچنین به مراکز غربالگری بینایی اشاره و خاطرنشان کرد: از میان 2500 مرکز حیات مثبت فعال در کشور، نیمی از مراکز مجهز به مراکز غربالگری بینایی هستند اما به غیر از این مراکز، سازمان های مردم نهادی نیز وجود دارند که در این زمینه با سازمان همکاری می کنند. . . به همین ترتیب، برخی از پایگاه‌های سیار با کمک ساکنان محلی برای غربالگری کودکان در شهرها و شهرک‌ها، پروژکتور سیار را انجام می‌دهند.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پرداخت یارانه عینک و جراحی چشم به خانواده های کم بضاعت، گفت: قیمت عینک نیز مانند سایر خدمات افزایش یافته است. البته نسبت به سال گذشته در دستورالعمل کمک های مالی میزان کمک مالی آینه بسیار افزایش یافته است. در حال حاضر سازمان بهزیستی حدود 500 هزار تومان به عنوان یارانه عینک به خانواده های بی بضاعت پرداخت می کند، اما قیمت عینک نیز به همین میزان افزایش یافته و با احتساب قیمت تقریبی عینک، سازمان بهزیستی حدود یک سوم را پرداخت می کند. قیمت عینک برای خانواده های فقیر

انتهای پیام