اخبار سلامت

اگر می خواهید پشه نیشتان نزند از این رنگها لباس انتخاب کنید

به گزارش اخبارآنلاین و به نقل از دیلی میل، بر اساس این مطالعات، پشه ها رنگ های قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه ای را جذب می کنند و از رنگ هایی مانند سبز، بنفش، آبی و سفید اجتناب می کنند.

محققان بر این باورند که این به توضیح اینکه پشه‌ها چگونه پشه‌ها را پیدا می‌کنند، کمک می‌کند، زیرا پوست آنها بدون توجه به رنگدانه‌ها، سیگنال‌های قرمز-نارنجی از خود ساطع می‌کند.

جفری ریفل، استاد زیست‌شناسی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده مقاله می‌گوید: «به نظر می‌رسد پشه‌ها از حس بویایی خود برای یافتن آنچه در اطرافشان است استفاده می‌کنند. هنگامی که آنها ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن را استنشاق می کنند، استنشاق می کنند که چشم را تحریک می کند تا اسکن و حرکت به سمت رنگ ها و الگوهای بصری خاص مربوط به میزبان مورد نظر خود را انجام دهد.

این یافته ها نشان می دهد که چگونه بوی پشه به نشانه های بصری پاسخ می دهد.

به گفته محققان، دانستن اینکه پشه ها به چه رنگی جذب می شوند می تواند به طراحی بهتر مواد دافع پشه، تله ها و سایر روش ها برای دفع این حشرات کمک کند.

آنها همیشه از من می پرسند که چه کاری می توانم انجام دهم تا پشه ها مرا نیش نزنند. من همیشه گفته‌ام که سه علامت اصلی وجود دارد که پشه‌ها را جذب می‌کند: نفس، عرق و دمای پوست.

در این مطالعه به علامت چهارم رسیدیم که همان رنگ قرمزی است که نه تنها روی لباس شما، بلکه روی پوست همه افراد نیز دیده می شود. رنگ پوست مهم نیست

محققان در آزمایشات خود رفتار این پشه Aedes (Aedes aegypti) را در ماده در مواجهه با علائم مختلف بینایی و بویایی مورد بررسی قرار دادند.

مانند همه پشه ها، در آئدس، فقط گونه های ماده از خون تغذیه می کنند و نیش آن باعث تب دنگی، تب زرد و تب زیکا می شود.

محققان پشه ها را به صورت جداگانه با اسپری کردن بوهای خاص و نشان دادن الگوهای بصری آزمایش کردند.

در غیاب محرک‌های بویایی، پشه‌ها بدون توجه به رنگ اتاق زیر شیروانی را ترک می‌کردند، اما پس از اضافه شدن دی اکسید کربن به اتاق زیر شیروانی، به صورت لکه‌ای قرمز، نارنجی، سیاه یا فیروزه‌ای جذب می‌شدند، در حالی که سبز، آبی یا لکه های آبی هنوز بنفش بودند. تحقیقات قبلی نشان داده است که دی اکسید کربن فعالیت پشه های ماده را افزایش می دهد.

انسان طول موج های مختلف نور را به صورت رنگ های متفاوت می بیند. محققان نمی‌دانند که آیا پشه‌ها رنگ‌ها را مانند ما درک می‌کنند یا خیر، اما بیشتر رنگ‌هایی که پشه‌ها پس از تنفس دی‌اکسید کربن ترجیح می‌دهند، طول موج‌های بلند بودند.

پوست انسان، صرف نظر از رنگ، یک سیگنال طولانی با طول موج قرمز-نارنجی ساطع می کند. پشه ها به پرواز خود به سمت گروه تفنگ ادامه دادند که آنها را با دست بازپرس جایگزین کردند. استفاده از فیلترها برای حذف سیگنال های طول موج بلند یا پوشیدن دستکش های سبز باعث جذب پشه ها نشد.

این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.