اخبار ورزشی

«مرد ابدی» از کتاب‌های ماندگار ایران خواهد بود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بعد از ظهر امروز (یکشنبه ۲۳ اردیبهشت) کتاب سه جلدی «مرد ابدی» با موضوع تاریخ شفاهی زندگی شهید حاج حسن طهرانی مقدم معرفی و از نویسنده کتاب، معصومه سپهری و خانواده معظم شهید تقدیر شد. خانواده شهید طهرانی مقدم، سردار علی بلالی؛ مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، سردار علی فدوی؛ جانشین فرماندهی کل سپاه، سردار حمیدرضا مقدم‌فر؛ مشاور فرمانده کل سپاه، غلامعلی حدادعادل، هادی طحان نظیف؛ سخنگوی شورای نگهبان و وحید جلیلی؛ قائم مقام رئیس صداوسیما از جمله حاضران این مراسم بودند.

«مرد ابدی» از کتاب‌های ماندگار ایران خواهد بود

کتاب مرد ابدی، روایتی مستند از زندگی پدر موشکی ایران، شهید والامقام سردار حاج حسن طهرانی‌مقدم است که به قلم معصومه سپهری نوشته و از سوی انتشارات خبرگزاری خبر فوری و با همکاری انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. این کتاب برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

سپهری در این کتاب تلاش کرده است نگاهی جامع به بخش‌های مختلف زندگی شهید طهرانی‌مقدم داشته باشد و وی را از وجوه مختلف نظامی، اجتماعی و فرهنگی به مخاطبان به‌ویژه نسل جوان معرفی کند. این اثر فاخر حاصل تلاش ۱۳ ساله سپهری است که با سبکی جدید در خاطره‌نگاری جنگ نوشته شده است. از جمله مزیت‌های «مرد ابدی» ارائه ۸۰۰ قطعه عکس از شهید طهرانی‌مقدم، شهدای پادگان مدرس و… است که به‌منظور تکمیل روایت‌ها به فصول مختلف ضمیمه شده است.

شهید حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران است که سال‌ها زحمات او در این عرصه به توانمندی موشکی پرقدرت ایران منجر شد که نمونه آن را در عملیات اخیر وعده صادق مشاهده کردیم.

شهید حاج حسن طهرانی مقدم، ۲۱ آبان سال ۱۳۹۰ به شهادت رسید. رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به‌مناسبت شهادت ایشان صادر کردند، شهید طهرانی مقدم را با عباراتی نظیر “سردار عالی‌قدر”، “دانشمند برجسته” و “پارسای بی‌ادعا” مورد خطاب قرار دادند.

همزمانی معجزه‌آسای انتشار مرد ابدی با وعده صادق

حمید خلیلی؛ مدیر انتشارات شهید کاظمی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری خبر فوری داشت، درباره سال‌ها زحمت برای نگارش این اثر و همزمانی آن با عملیات وعده صادق گفت: انتشار کتاب پس از ۱۳ سال همزمان با عملیات «وعده صادق» شد و این نمی‌تواند جز مشیت الهی و معجزه الهی باشد، معجزه‌ای که در تمام مراحل انتشار کتاب من به‌چشم خود دیدم و حس کردم، نه‌تن‌ها من بلکه سایر عزیزانی که در جریان انتشار کتاب بودند، نیز آن را حس کردند. من فکر می‌کنم هم توجه شهید کاظمی و هم توجه شهید طهرانی‌مقدم و هم اخلاص آقای مقدم‌فر موجب شد کتاب در آستانه نمایشگاه در مدت کمتر از دو ماه که نیمی از آن هم تعطیلات نوروز بود، منتشر شود.

مرد ابدی؛ ادای دین خبر فوری به شهید طهرانی مقدم

مجید قلی‌زاده؛ مدیر مسئول انتشارات خبرگزاری خبر فوری، مرد ابدی را ادای دین خبرگزاری خبر فوری به شهید طهرانی مقدم دانست و تأکید کرد: خبرگزاری خبر فوری به‌عنوان یک رسانه انقلابی و رسالت‌مدار همواره خود را مدیون و مرهون خون شهدا دانسته و فلسفه حضور خود را در عرصه رسانه‌ای کشور، پاسداری از خط روشن شهادت و شهیدان و حفظ و نام و یاد شهدا می‌داند.

وی ادامه داد: انقلابی بودن که زینت‌بخش نام خبرگزاری خبر فوری است، بدون توجه به مسئولیت‌های زینبی که در قبال خون شهیدان انقلاب به‌عهده یکایک ماست، امکان‌پذیر نیست.

مدیر مسئول انتشارات خبرگزاری خبر فوری، اضافه کرد: خبرگزاری خبر فوری به‌عنوان رسانه‌ای با رویکرد بین‌المللی و با هدف تأثیر‌گذاری بر افکار عمومی منطقه بویژه جبهه مقاومت اسلامی با افتخار پیش از این در مجموعه‌ای به‌نام «حبیب» نسبت به مقام والای شهید سرافراز جبهه مقاومت؛ سردار حاج قاسم سلیمانی ادای دین کرده است و پس از شهادت شهید والامقام سردار حسن طهرانی‌مقدم نیز وظیفه خود دانست تا در راستای معرفی هرچه بیشتر و بهتر این چهره منوّر انقلاب اسلامی که ثمره اقداماتش برای ایران، بلکه کشور‌های منطقه و جبهه مقاومت امنیت‌ساز و عزت‌آفرین بوده است، قدم بردارد.

طهرانی مقدم؛ شهیدی که هنوز ناشناخته است

دکتر حمیدرضا مقدم‌فر؛ مشاور فرمانده کل سپاه نیز در ابتدای مراسم تجلیل از نویسنده کتاب «مرد ابدی» در نمایشگاه کتاب گفت: شهید طهرانی مقدم هنوز خوب به جامعه معرفی نشده است.
وی در ادامه با اشاره به نقش شهید طهرانی مقدم در عرصه‌های مختلف مدیریت نظامی تاکید کرد: دنیا و جبهه مقاومت به دنبال این هستند که ببینند شهید طهرانی‌مقدم کیست که اینگونه توانسته برای جهان اسلام تولید قدرت کند. دنیا از این قهرمانان کم دارد، ولی ما کسی را داریم که در این ۲ هزار صفحه کتاب تلاش و مجاهدت‌های او را می‌بینیم.

وی افزود: امروز در مورد شهید طهرانی مقدم قصور کرده‌ایم؛ زیرا هنوز سریال زندگی او ساخته نشده است، اما این کتاب حجت را برای عرصه هنر تمام کرد.

مشاور فرمانده کل سپاه در ادامه تصریح کرد: شهید طهرانی مقدم یک الگو برای پدر خوب بودن و نمونه زیست انقلابی و جهادی است.

مقدم فر تاکید کرد: شهید طهرانی مقدم دست حاج قاسم را در جبهه مقاومت پر می‌کرد و امروز در جبهه مقاومت با موشک‌های طهرانی مقدم است که با صهیونیست‌ها می‌جنگیم.

شهید طهرانی مقدم را دست‌نیافتنی نکنیم

سردار علی بلالی؛ مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی گفت: در خصوص شهید طهرانی مقدم مطالب زیاد گفته شده است و ما، چون مسئولیت نمایشگاه دستاورد‌های هوافضا را بر عهده داریم و میزبان نخبگان و اقشار مختلف مردم عزیزمان هستیم، این نگرانی را داریم که تعریف و تمجید‌هایی که از آن شهید بزرگوار می‌کنیم او را دست‌نیافتنی جلوه دهد.

وی افزود: البته رهبر انقلاب در توصیف مقام شهید طهرانی مقدم، او را سردار عالی‌قدر، دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا خطاب می‌کنند، اما کنار این تعابیر رهبر معظم انقلاب آن شهید بزرگوار را یک فرمانده خاکی معرفی می‌کنند که با فعالان هوافضا ارتباط نزدیک داشت، زندگی می‌کرد و هیچ تفاوتی بین خود و دیگران قائل نبود.

سردار بلالی با تأکید بر اینکه شهید طهرانی مقدم یک استثنا نبود، گفت: او از کوچه‌های سرچشمه بلند شد و پای درس علما نشست و به جایی رسید که به یکی از خروجی‌های مکتب امام خمینی تبدیل شد؛ این یک مسئله دست‌یافتنی است.

مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: درود بر روح شهید طهرانی مقدم که حاصل تلاش و زحمات او در عملیات وعده صادق تجلی پیدا کرد و درود بر مردمی که وقتی موشک‌های سپاه در حال رسیدن به سرزمین‌های اشغالی بود، بر سر مزار این شهید بزرگوار حاضر شدند.

باید در جبهه فرهنگی مثل جبهه نظامی قوی باشیم

الهام حیدری؛ همسر شهید نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: این کتاب مجموعه بسیار وزینی است که طی ۱۲ سال به ثمر نشست تا دستمان پر باشد برای اصحاب فرهنگی انقلاب اسلامی.

وی افزود: از همه افراد و دست اندرکاران تهیه این کتاب و همچنین همه سرادارانی که در این مسیر قدم گذاشته‌اند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

حیدری بیان داشت: امیدوارم در جبهه فرهنگی مثل جبهه نظامی با قدرت بی‌نظیری پیش برویم.

کتابی که باید چندبار خوانده شود

سردار فدوی در ادامه مراسم تجلیل از نویسنده کتاب «مرد ابدی» در نمایشگاه کتاب گفت: خدا را شاکرم که برای پاسدار بی‌نظیر ایران؛ شهید طهرانی مقدم کتابی نوشته شد. این اثر برای کسانی که آن را می‌خوانند راهنمای خوبی خواهد بود. در همین جا باید از خانم سپهری تشکر کنم که زحمات زیادی کشیدند و برای این شهید قلم‌فرسایی کرد.

وی اضافه کرد: نوشتن کتاب، به ویژه نوشتن درباره شهید طهرانی مقدم کار قابل تقدیری است. کتاب‌ها با آدم مانوس می‌شوند و می‌توان به آنها مراجعه کرد. برخی کتاب‌ها به گونه‌ای هستند که چند بار باید خوانده شوند و این کتاب از جمله آنهاست.

سردار فدوی خاطره‌ای از شهید طهرانی مقدم نقل کرد و گفت: خاطرم هست زمان عملیات خیبر بود و یکی از موشک‌های ارتش را گرفته بودند و می‌خواستند آن را در عملیات خیبر به کار ببرند. در آن زمان، آقای کوثری فرمانده لشکر ۲۷ بودند و شهید طهرانی مقدم نیز مسئول شلیک بود. موشک شلیک شد، اما در همانجا جلوی ماشین افتاد و سر و صدایی به پا کرد. همه ناراحت شده بودند و شهید طهرانی مقدم در حالی که بسیار ناراحت بود، گفت: «من در این کشور موشک می‌سازم». در آن زمان، ما هیچ چیزی نداشتیم و درک زیادی هم از موشک وجود نداشت، اما شهید طهرانی مقدم با پشتکاری که داشت به تکالیفش عمل کرد و خیلی زود هم عمل کرد و در همان سال‌های جنگ موفق به ساخت موشک شدیم.

وی خاطرنشان کرد: حتما به یاد دارید که در زمان جنگ، عراق به خاک ما موشک شلیک می‌کرد و ما نمی‌توانستیم کاری بکنیم. در همان زمان مطالبه مردمی این بود که ما هم موشک داشته باشیم. این کار به همت شهید طهرانی مقدم انجام شد و همه دشمنان ما به قدرت موشکی ما اذعان دارند.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به قدرت موشکی ایران گفت: اکنون موشک‌هایی داریم که می‌توانند نقطه‌زنی کنند؛ یعنی این قدر دقیق شده‌اند که می‌توانند یک گوشه از یک اتاق را هدف قرار بدهند. سال‌ها بود که ما موشک‌دار شده بودیم، اما بنابر تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نباید موشک‌های ما جان انسان‌های بی‌گناه را بگیرد، همه تلاشمان را کردیم تا موشک نقطه‌زن داشته باشیم. زمان زیادی نگذشت که به این توانمندی رسیدیم. دیدید که در عملیات وعده صادق، بزرگترین پایگاه صهیونیستی را هدف قرار دادیم. علت این پیروزی‌ها این است که خداوند می‌گوید من بهترین نتیجه را رقم می‌زنم، اگر شما به تکالیف خود عمل کنید و شهید طهرانی مقدم به تکلیف خود عمل کرد.

سردار فدوی با اشاره به آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» گفت: این آیه به آن معناست که فردای شما باید با امروزتان فرق داشته باشد و پیشرفت کنید. من تاکید می‌کنم که حتی یک بیست و چهار ساعت را برای افزایش توان و قوه خود از دست ندادیم. بخشی از این توانمندی و قدرت را در عملیات وعده صادق دیدیم که با چندین موشک، سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادیم، در حالی که همه دنیا در پشت اسرائیل بودند و از او حمایت کردند. خودشان هم اعلام کردند که در این عملیات، آمریکا، انگلیس و فرانسه از رژیم صهیونیستی حمایت کردند، اما باز هم موفق نشدند.

وی تاکید کرد: آنها نتوانستند، چرا که طبق آیه «وَجَعَلۡنَا مِنۢ بَیۡنِ أَیۡدِیهِمۡ سَدّٗا وَمِنۡ خَلۡفِهِمۡ سَدّٗا»، خداوند می‌گوید من طرفدار حزب حق هستم و این حزب همیشه پیروز است؛ بنابراین ما باید مراقب باشیم که در حزب خداوند باشیم. خدا را شکر که دلدادگان جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران مراقب هستند که همیشه در حزب خداوند باشند و انشاءالله پیروز خواهند شد. شهید طهرانی مقدم و امثال ایشان می‌توانند چنین پیروزی‌هایی را رقم بزنند. آنها خودشان نیز انتخاب کردند که بهشتی باشند.

سردار فدوی در پایان سخنان خود گفت: در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آدم‌های زیادی مثل شهید طهرانی مقدم داریم؛ کسانی که مراقب‌اند همیشه به تکالیف خود عمل کنند و باتقوا باشند. تلاش می‌کنیم قوت جمهوری اسلامی ایران را روز به روز زیاد کنیم تا کسی نتواند ذره‌ای چپ به خاک ایران نگاه کند. شهید طهرانی مقدم بی‌نظیر بود و امیدوارم شفاعت این شهید والامقام شامل حال ما بشود.

کتاب «مرد ابدی» , کتاب، نمایشگاه کتاب، حسن طهرانی‌مقدم، پدر موشکی، تحولات برنامه موشکی ایران، عملیات وعده صادق.

حسن آقا آدم‌های کوچک را با سپردن مسئولیت بزرگ می‌کرد

معصومه سپهری؛ نویسنده کتاب زندگی‌نامه سردار شهید طهرانی‌مقدم با عنوان “مرد ابدی” نیز در ادامه مراسم به شرح چگونگی نگارش این کتاب پرداخت.

وی در آغاز با اظهار خرسندی از رونمایی از زندگی‌نامه شهید حسن طهرانی‌مقدم، گفت: فریده خانم؛ خواهر شهید حسن آقای طهرانی‌مقدم، همراهی طولانی و بسیار صمیمانه‌ای برای خلق کتاب زندگی‌نامه حسن آقا داشت و مواردی از کودکی و گذشته او بیان کرد که حتی دوستان شهید هم از آن بی‌اطلاع بودند.

وی افزود: اتفاقات بسیار خوبی در نگارش این کتاب در همراهی خانواده‌های طهرانی‌مقدم و حیدری (همسر شهید طهرانی‌مقدم) افتاد. در این همراهی از مادر شهیدان علی و حسن طهرانی‌مقدم و همسر شهید بسیار بهره بردم و جز حمایت و اخلاق و بزرگواری از آنان ندیدم. همچنین از بچه‌های بزرگوارشان و از فریده خانم، خواهر و احمد آقا، برادر بزرگ‌تر حسن آقا تشکر می‌کنم.

این نویسنده ادامه داد: از خانواده طهرانی‌مقدم و همرزمان و دوستان دوران کودکی و نوجوانی و دوران جنگ و توپخانه شهید طهرانی‌مقدم تشکر می‌کنم، زیرا به خوبی به من نشان دادند که حسن چگونه حسن شد.

سپهری افزود: حسن آقا در تمام افت و خیزها، روحیه بالا و توکل به خدا و اخلاص و اراده عجیب داشت، به نحوی که نمی‌توانیم بفهمیم وزن موشک‌های ما روی شانه‌های چه کسی بود. همچنین در طول نگارش این کتاب ۴ بار خدمت سردار حاجی‌زاده رسیدم و اگر نیروی هوا و فضای سپاه پای کار نبود این کتاب به این عمق نگارش نمی‌شد.

وی افزود: سردار حاجی‌زاده من را به سمت جانشین خود سردار موسوی هدایت کرد که خاطرات زیادی از حسن آقا داشت. وقتی مطالب من را در مقطع جنگ دید، اسناد جدیدی را به من داد تا کتاب بهتر و بیشتر نوشته شود.

وی ادامه داد: شهید طهرانی‌مقدم، عصاره فرماندهان دفاع مقدس ماست.

سپهری گفت: حسن آقا در سنین جوانی با مسئولیت‌پذیری، باری از میدان جنگ را به دوش می‌کشد و با ریسک‌پذیری جلو می‌رود. زمانی که یک سرباز ساده بود در دفترش نوشته بود؛ به این شیوه نمی‌شود پیروز شد و باید قوی شویم، هم قوی به سلاح و هم قوی شدن به روح. بر این اساس تأکید می‌کنم اگر حسن آقا فقط به وجه موشکی منحصر شود، به او جفا کرده‌ایم.

وی افزود: شهید طهرانی‌مقدم استاد توحید و اخلاق و مهرورزیدن به خانواده بود. مشکلات را به جان می‌خرید و ذره‌ای از کسی بد نمی‌گفت. او عصاره مجاهدان صدر اسلام است.

این نویسنده زندگینامه شهدا ادامه داد: اگر دو کار قبلی من ارزشی داشتند و مقام معظم رهبری بر آن تقریض مبارکی کردند، همه به خاطر روح پاک شهدا بود، اما حسن آقا چه دید که من را راه داد به حریم مقدس خانواده‌اش؛ حسن آقا آدم‌های کوچک را با سپردن مسئولیت‌ها بزرگ می‌کرد.

سپهری گفت: مطالب کتاب مبتنی بر روایت‌های جزئی و دقیق و مصاحبه‌های طولانی و یادداشت‌های حسن آقاست. متن کتاب دقیق است که توسط سردار موسوی و همسر و خواهر و برادر حسن آقا خوانده شدند. همچنین در این کتاب اسم ۸۰ شهید موشکی جمهوری اسلامی ایران که در پادگان‌های امام علی و شهید منتظری و پادگان شهید مدرسه به شهادت رسیدند، آمده است.

سپهری در پایان از انتشارات شهید کاظمی، انتشارات خبرگزاری خبر فوری، حمید مقدم‌فر و خلیلی، بابت همکاری در انتشار کتاب “مرد ابدی” تشکر کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از طریق غرفه انتشارات شهید کاظمی واقع در شبستان اصلی مصلّای امام خمینی (ره) راهروی ۲۱ غرفه ۵۰۷ یا از طریق انتشارات خبرگزاری خبر فوری ـ تماس با شماره تلفن ۴۲۱۳۹۰۰۰ ـ تهیه کنند.

رسالت زینب‌گونه راویان زندگینامه شهدا

غلامعلی حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در پایان مراسم تجلیل از نویسنده کتاب «مرد ابدی» گفت: مخفی بودن در ذات برخی مشاغل است و برای شهید طهرانی مقدم حکم ازلی این بود که در زمان حیات برای کسی شناخته شده نباشند. شهید طهرانی مقدم با تلاش و جهاد خود تحول را در فناوری نظامی کشور ایجاد کرد.

وی افزود: این کتاب‌ها و زندگینامه هر شهید، یک فصلی از تاریخ انقلاب اسلامی است و تا وقتی همه این زندگینامه‌ها نوشته نشود، تاریخ انقلاب اسلامی کامل نمی‌شود.

حداد عادل گفت: خانم‌های مومنی مثل خانم سپهری داریم که خود را وقف روایتگری زندگی شهدا کرده‌اند و همان کار حضرت زینب (س) را انجام می‌دهند و راوی کربلا‌های دفاع مقدس هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد: یک هفته بعد از شهادت شهید طهرانی مقدم خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و از واکنش حضرت آقا و غم و اندوهی که در چهره ایشان دیدم به عظمت شهید مقدم پی بردم.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از طریق غرفه انتشارات شهید کاظمی واقع در شبستان اصلی مصلّای امام خمینی (ره) راهروی ۲۱ غرفه ۵۰۷ و یا از طریق انتشارات خبرگزاری خبر فوری ـ تماس با شماره تلفن ۴۲۱۳۹۰۰۰ ـ تهیه کنند.

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.