اقتصادی

قیمت سیب‌ زمینی در مشهد طی روزهای آینده کاهش می‌یابد

خبر فوری/ خراسان رضوی معاون زراعت و صنایع کشاورزی خراسان رضوی گفت: انبار و نگهداری سیب زمینی در انبارهای استان در حال حاضر وضعیت خوبی دارد و طی روزهای آینده قیمت سیب زمینی در مشهد کاهش می یابد.

حمید جنتی در گفت وگو با خبر فوری، درباره وضعیت تولید سیب زمینی و دلایل گرانی آن اظهار کرد: بیش از 140 هزار هکتار سیب زمینی در کشور کشت می شود و در مجموع پنج میلیون تن محصول تولید می کند. امروزه تولید سیب زمینی به سه روش بهار، تابستان و پاییز در کشور انجام می شود.

وی افزود: در حال حاضر سه برنامه برای تولید این محصول در کشور در حال اجراست. اکثریت تولید سیب زمینی مربوط به تولید پاییزه با حجم 3.5 میلیون تن است.

وی با بیان اینکه تولید سیب زمینی در خراسان رضوی نیز به دسته سوم تولید مرتبط است، افزود: تولید پاییزه 41 هزار هکتار از اراضی استان برای کشت سیب زمینی است که حدود 140 هزار تن از این مناطق برداشت می شود. با توجه به جمعیت هشت میلیونی خراسان رضوی و متوسط ​​مصرف سرانه سیب زمینی سالانه، جمعیت سالانه این استان به بیش از 440 هزار تن سیب زمینی نیاز دارد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به میزان تولید سیب زمینی در استان، نیاز سالانه سایر استان ها نیز باید تامین شود. امروزه مازاد سیب زمینی استان توسط سایر استان ها به ویژه جیرفت و مناطق گرمسیری تامین می شود.

به گفته جنتی، تولید سیب زمینی بهاره معمولاً در کرمان، جیرفت، خوزستان و گلستان و تولید تابستانه در همدا و استان های آذربایجان شرقی و غربی انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه در خراسان رضوی سیب زمینی به اندازه کافی وجود دارد، ادامه داد: در شرایط فعلی سرانه مصرف سیب زمینی در استان افزایش یافته و اکنون بخشی از این نیاز از طریق جیرفت و کرمان تامین می شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر ظرفیت بالای سیب زمینی موجود و نظارت بر حوزه های بار در انبارهای استان در حال رصد است. هماهنگی های لازم با سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز در روزهای آینده برای ارسال سیب زمینی از منطقه جنوب کرمان و همدان به سیب زمینی استان انجام شده تا این محصول به صورت مستقیم عرضه شود و در این زمینه کمبودی برای مشهد وجود نداشته باشد. توجه. .

جنا بیان کرد: طی روزهای آینده از طریق سکوهای بازرگم و روستابازار هر کیلو سیب زمینی 9800 تومان در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

انتهای پیام/