اخبار عمومی

توصیه‌ای که ۹ ماه پیش برای وزیر راه و شهرسازی نوشتم

به عنوان مدرس راه و ساختمان و مدیریت بحران، این یادداشت را در 13 تیرماه سال جاری به وزیر محترم راه و شهرسازی نوشتم. یادداشت اصلی: چند توصیه به وزیر آینده راه و شهرسازی

در این یادداشت، با توجه به سابقه پیش پاافتاده توسعه کشور، با صداقت و فداکاری توصیه هایی به وزیر آینده این وزارتخانه کرده ام. من در مجموع 10 پاراگراف برای خدمت آنها دادم و بند 4 در اینجا ارائه شده است:
«توصیه می‌کنم در برنامه 7 ساله و سپس 7 ساله به حمل‌ونقل ریلی توجه جدی داشته باشید، مراقب باشید، 4 سال دیگر یک سری خطوط ریلی به کشور تحویل خواهید داد که پایدار و راهگشا باشد. سیاست های منطقه ای همیشه یکسان نیست. حتی در بدترین حالت، از راه‌آهن‌های موجود برای حمل‌ونقل و بار استفاده می‌شود که درآمد قابل‌توجهی برای کشور و سهولت سفر مردم به همراه خواهد داشت.»

متأسفانه مجدداً وزارت مربوطه بنا به دلایل خاصی در مقابل ساختمان تعظیم کرد و علیرغم توصیه های معلمی که این حرفه را می دانست، قدردان مهم ترین اقدام کشور نبود!
دو پاراگراف در این بند:
الف) راه آهن و دروازه های بهشت
ب) سیاست های منطقه ای همیشه یکسان نیست

اکنون با توجه به درخواست روسیه برای پیوستن به اوکراین و گرجستان، سوئد و نروژ برای پیوستن به ناتو و شرایط تحریم روسیه و موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و همچنین اطمینان از باز بودن کریدور روسیه به روی ایالات متحده، آیا این کار را توصیه می کنم. ؟! سه مقاله من در مورد جنگ روسیه و اوکراین و موضع ویژه ایران عبارتند از:
ایران، جایگاه رفیع گرجستان و بازی خطرناک ناتو
و
تایید استراتژی اشغال چرنوبیل
و
اشغال چرنوبیل و مدیریت بحران روسیه!
در
البته خیلی دیر شده! اما هر چه زودتر به آنچه در مورد سیاست کشور گفتم که ایجاد کریدورهای ریلی و جاده ای از شمال به جنوب و همچنین از شرق به غرب است توجه کنید. خوشبختانه ایران کشوری با 1648000 کیلومتر مربع مساحت است که تقریباً یک متر مربع عرض/طول/عرض (نسبت تصویر) است که 1350*1350 کیلومتر است و نسبت حمل و نقل بسیار خوبی از شمال به جنوب و شرق دارد. به سمت غرب. آیا برخی نقاط تا 1800 کیلومتر و برخی دیگر زیر 1350 کیلومتر نعمتی است که بسیاری از کشورها از آن بی بهره هستند؟ روسیه در طول و عرض تفاوت زیادی دارد، همچنین ایالات متحده و چین یا …

قبلاً اشاره کردم که باید از این شرایط به نفع کشور استفاده کرد. اما در حال حاضر، هیچ راهی برای شروع با تاخیر وجود ندارد.

* استاد برجسته مهندسی سازه، مدیریت زلزله و بحران، بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران ایران و مؤسس انجمن شهر های قدیمی کشور.