اقتصادی

نخبگان در دستگاه‌های اجرایی صاحب مشاغل نخبگی شدند/ برگزاری آزمون خاص برای نخبگان

با توجه به مصوبه هیئت دولت در سال 90 مبنی بر ورود تعداد کمی از نخبگان به دستگاه های اجرایی، اخیراً این مصوبه توسط بنیاد ملی نخبگان اصلاح شد و به گفته معاون بنیاد ملی نخبگان، این مصوبه اصلاح شد. تمرکز بر استخدام مؤثر است. این نخبگان است. لذا مقرر شد علاوه بر تعیین مشاغل نخبگان در دستگاه، آزمون ویژه ای برای جذب این افراد و آزمون مهارت آنها برگزار شود.

به گزارش خبر فوری، جذب و به کارگیری نخبگان و صاحبان اندیشه از سراسر جهان ضروری و تسهیل شده است، اما در کشور ما نیازمند قانون است. این قانون در سال 90 در هیئت وزیران به تصویب رسید، اما اجرای آن به دلیل چالش هایی مانند قانون جامع خدمات کشوری با مشکل مواجه شد و نخبگان به جز تعداد معدودی به سختی از استخدام های اجرایی خارج شدند.

کیومرث طاهری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد نفت از دانشگاه یزد و برگزیده بنیاد ملی نخبگان در سال 1388 از جمله کسانی است که با پذیرش سال 90 نتوانسته از امکانات جذب دستگاه های اجرایی بهره مند شود.

او در گفت وگو با خبر فوری، ماجرای خود را اینگونه بیان می کند:

با توجه به اینکه 10 سال سابقه کار در صنعت نفت داشتم، بر اساس مصوبه سال 1390 «تدارکات اجرایی نخبگان» از سوی بنیاد ملی نخبگان برای درخواست تسهیلات جذب نخبگان انتخاب شدم و بنیاد ملی نخبگان نامه ای محرمانه برای آنها ارسال کرد. به نیروی انسانی وزارتخانه پاسخی دریافت نکردند، بنابراین در مرحله استخدام نبودم و در مرحله مصاحبه نیز بودم.

در آبان ماه امسال از بنیاد ملی نخبگان خواستم نامه ارسالی به وزارت نفت را پیگیری کند که در آن اعلام شده بود نمی توانند ادامه دهند، اما رایزنی نخبگان ما در پاسخ به این وزارتخانه بازگردانده شد. که نخبگان منصوب شده توسط بنیاد باید آزمون های استخدامی را انجام دهند.

علاوه بر من، سه نخبه دیگر نیز در این وزارتخانه مشغول به کار بودند و آنها نیز درخواست تسهیلات نخبگانی داشتند و چون این تسهیلات فراهم نشد، از طریق دیوان عدالت اداری اقدام کردند و دیوان عدالت اداری هر سه را درخواست کرد. به درخواست دو نفر از آنها، رای مثبت بود.”

وی در پاسخ به این سوال که چرا نخبگان پس از گذراندن چندین دوره و دوره آموزشی و سپس تایید بنیاد باید در آزمون تمرین شرکت کنند، گفت: حتی اگر این را بپذیریم، باید در نظر داشته باشیم که این وزارتخانه هشت سال در آنجا حضور خواهد داشت. «به همین دلیل است.

وی با اشاره به یکی از اخبار منتشر شده توسط طاهری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، گفت: قانون جامع خدمات کشوری مانع از اجرای قانون استخدام نخبگان در دستگاه های اجرایی می شود. حال این سوال مطرح می شود که آیا قانون جامع خدمات عمومی در سال 90 به تصویب هیئت وزیران رسیده است یا قبل از آن؟ اگر قبل از تصویب نخبگان بود چرا تصویب نشد و اگر بعد از تصویب آن تصویب شد از سال 90 تا زمان تصویب قانون خدمات کشوری چند نفر از نخبگان وارد دستگاه های اجرایی شدند.

مسئولان بنیاد به چالش بکارگیری نخبگان کشور پاسخ می دهند

وی ادامه داد: برخی ارگان ها می گفتند نباید افراد نخبه را استخدام کنیم، بنابراین این آزمایش ها انجام نشد و یا توانایی استخدام آنها اعلام نشد، این سخنان را دکتر باقری مقدم، معاون بنیاد ملی نخبگان بیان کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در مصوبه سال 90 هیئت دولت برای جذب و بکارگیری نخبگان مشکلاتی وجود داشت، اعلام کرد: این موارد در آخرین مصوبه هیئت دولت رفع شده است.

دکتر ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت وگو با خبر فوری. وی درباره چالش های اجرای مصوبه استخدام نخبگان در دستگاه های اجرایی گفت: مصوبه ای در سال 90 با عنوان «استخدام نخبگان و استخدام در دستگاه های اجرایی» ارائه شد که بسیار سخت بود و سعی کردیم این موارد را برطرف کنیم. اشتباهات . .

وی به تشریح جزئیات چالش های مصوبه قبلی در خصوص جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی پرداخت و یکی از مشکلات این مصوبه را این بود که زمانی که نخبگان باید در دستگاه های اجرایی استخدام می شدند، شغل و شغل وجود داشت. برای این دسته از افراد مشخص نشده است. این شرایط حتی اگر نخبگان دستگاه را استخدام کرده باشند، در پست ها و حرفه های نخبگان قرار نگرفته اند و بنابراین این افراد در مشاغل عادی قرار می گیرند.

باقری مقدم با تاکید بر اینکه نخبگان کشور در وضعیت نامناسبی قرار دارند، ادامه داد: هدف ما در این مصوبه نه تنها جذب نخبگان، بلکه جذب موثر نخبگان است. این بدان معناست که نه تنها نخبگان دستگاه های اجرایی را جذب می کنند، بلکه در موقعیت مناسبی برای استفاده از قدرت نخبگان خود قرار می گیرند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: در سال های گذشته مواردی داشتیم که نخبگان وارد دستگاه های اجرایی شدند اما برای مشاغل پایین و سطح پایین و … نامزد شدند. هیئت دولت در مصوبه جدید اعلام کرد که سازمان اداری و استخدامی نیز طرح «حرفه‌های نخبگانی» را تعیین و جایگاه استخدامی این افراد را مشخص می‌کند که فقط نخبگان در آن سمت‌ها حضور خواهند داشت.

نمونه آن پست های به اصطلاح ستاره دار در دانشگاه هاست که فقط اساتید می توانند در این سمت ها مشغول به کار شوند و ادامه داد: معاونت پژوهشی دانشگاه از آن سمت هایی است که یک فرد باید آن را داشته باشد. وضعیت خوبی داشته باشید.

باقری افزود: بر اساس مصوبه جدید سازمان استخدامی برخی از مشاغل نخبگان را در دستگاه های مختلف تعریف کرده است که شرط احراز این مشاغل، نخبگی است. اینکه یک فرد دارای سطح نخبگان است یا خیر توسط بنیاد ملی نخبگان اعلام می شود. بر این اساس، این بار نخبگان برای ورود به دستگاه های اجرایی وارد جایگاه هایی می شوند که با توجه به سطح نخبه گرایی آنها تعریف می شود.

به گفته این مقام مسئول، نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان تعریف شده و توسط سازمان امور اداری و استخدامی به عنوان متولی تعاریف مشاغل ایجاد شده است.

قبولی در آزمون استخدام دستگاه چالش دیگری است

باقری یکی دیگر از چالش های جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی را برگزاری آزمون های استخدامی در دستگاه ها عنوان کرد و یادآور شد: این آزمون ها عموماً برای افرادی انجام می شد که ملزم به ارائه خدمات عادی در دستگاه ها بودند. پس این تست ها تست نخبگان تخصصی نبودند.

وی بیان کرد: از این رو در این مصوبه تاکید داریم برای نخبگان مطالعه ویژه ای انجام شود که هر ساله توسط سازمان اداری و استخدامی به طور ویژه برای نخبگان انجام می شود.

باقری مقدم ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان مسئول تعیین اینکه چه کسی می تواند این آزمون را انجام دهد و چگونه آن را توسعه دهد، خواهد بود. به این ترتیب این مشکل را با اجازه دادن به نخبگان در آزمون هایی حل کردیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: علاوه بر اینکه برخی سازمان ها اعلام کردند نخبگان را استخدام نکنیم، این آزمون ها انجام نشد و یا توانایی جذب اعلام نشد. برای انجام هر ساله این معاینات، جایگاه های نخبگان را مشخص کرده ایم و بر سر دستگاه هایی که برای این دسته از پست های نخبگان تست می شوند، به توافق می رسیم و چند نفر را معرفی می کنیم.

وی با بیان اینکه روش برگزاری آزمون هنوز تکمیل نشده است، گفت: «به احتمال زیاد نخبگان از قدرت کافی برای انتخاب دستگاه های مناسب برای جذب این افراد در پست های تخصصی و مدیریتی برخوردار خواهند بود و این چنین نیست. ” ما یک نفر را برای یک موقعیت خاص معرفی خواهیم کرد.

باقری به تشریح جزئیات این آزمون پرداخت و یادآور شد: این آزمون هر ساله انجام می شود و شرط اصلی این است که نخبگان برای ورود به دستگاه ها آزمون داده باشند اما این آزمون به صورت جداگانه و اختصاصی برای نخبگان و نخبگان انجام می شود. در این آزمون شرکت می کنند و تعدادی از این افراد دستگاه ها را ارائه می دهند.

نخبگان این افراد پس از اینکه چرا نیاز به بررسی مجدد دارند توسط بنیاد ملی نخبگان مورد بررسی مجدد قرار گرفته اند. وی تصریح کرد: این موضوع را به هیئت رئیسه گزارش داده‌ایم، اما هیئت رئیسه اعلام کرده است که قبولی در آزمون کاری برای افرادی که قصد ورود به دستگاه‌های اجرایی را دارند الزامی است و تنها اقدامی که در این زمینه انجام شده قبولی در آزمون ویژه بوده است. . برای نخبگان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که اگر این آزمون به خوبی انجام شود، می توان نقاط قوت و ضعف نخبگان را در سایر حوزه ها نیز شناسایی کرد تا بتوانیم علاوه بر حوزه های تخصصی خود بدانیم که نخبگان چه توانایی هایی دارند. “

انتهای پیام/