گذرگاه لوهانسک _ دونسک، گذر تاریخی دیکتاتوری

گذرگاه لوهانسک _ دونسک، گذر تاریخی دیکتاتوری

در ژوئن 1941، در سیصدمین سالگرد تهاجم ناپلئون بناپارت به روسیه، ارتش هیتلر به مرز شوروی حمله کرد، زیرا نیروهای ناپلئون به راحتی از گذرگاه اوکراین و لوهانسک-دونتسک به شرق اوکراین عبور کردند. پس از جنگ، مشکلات آذوقه و آذوقه آن زمان، دو ارتش کشور را گرفت و از این گذرگاه به کشورهای خود بازگشتند و در نهایت ناپلئون، هیتلر و ملت هایشان شکست و مصیبت بزرگی را متحمل شدند.

پس از 80 سال، تقاطع لوهانسک – دونتسک شاهد کارزار بزرگ دیگری است که تنها جهت آن تغییر کرده است.

قرار بود حمله مانند ناپلئون و هیتلر یک حمله برق آسا باشد تا ابتکار عمل مدافع را به دست بگیرد و ارتش پوتین سه روز کیف پایتخت اوکراین را اشغال کرد و جهان مانند جنگ در گرجستان و شبه جزیره کریمه بود. عملی شد، اما تاریخ تکرار شد و نیروی حمله در محاسباتش اشتباه کرد و در باتلاق کنجکاوی او رها شد.

به گفته برخی تحلیلگران، روسیه تاکنون در جنگ با اوکراین (سقوط روبل، سقوط بورس مسکو، تحریم‌های اقتصادی، هزینه‌های لجستیکی جنگ و غیره) 800 میلیارد دلار ضرر اقتصادی متحمل شده است و اقتصاد این کشور در غیر واضح. تا کی می‌توان این جنگ را توسط روسیه مدیریت کرد، اما آنچه مشخص است این است که فرسایش جنگ کمر اقتصاد روسیه را می‌شکند و این اقتصاد را که در سال‌های اخیر چندان خوشایند نبوده، به عقب می‌اندازد.

جنگ در هر جای دنیا فارغ از رنگ چشم و موی قربانیان امری مذموم و غیرقابل دفاع است و امید است هر چه زودتر زشتی جنگی دیگر از جهان پاک شود. و روسیه برای صلح آماده خواهد بود امنیت جهانی به حمله خود پایان خواهد داد.

* دکترای روابط بین الملل، استاد دانشگاه و مدیر گروه تحلیل و همکاری خاورمیانه در انستیتوی مطالعات استراتژیک در خاورمیانه امروز