اخبار جامعه

علاقه‌مندان به محیط زیست چگونه سفر می‌کنند

در اینجا چند نکته برای لذت بردن از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط آورده شده است.

به گزارش خبر فوری و به نقل از برآنلاینچیزی تا پایان تعطیلات نوروزی باقی نمانده است. پایان به روز سیزدهم گره خورده است. این سنت دیرینه ایرانیان است که همراه با خانواده و دوستان وارد دل طبیعت می شوند تا با بهار عهد جدیدی ببندند، اما گاهی به جای آن طبیعت را نابود می کنند. ترک زباله، شکستن و سوزاندن برگ درختان، به جا گذاشتن آثار بر تنه درختان و بسیاری از اقدامات مخرب دیگر، دوستداران محیط زیست را نگران روز طبیعت کرده است. سفر و تفریح ​​نیز یک فعالیت بسیار خوب است اما متاسفانه این سفرهای خارج و داخل شهر می تواند هزینه های زیانباری برای محیط زیست داشته باشد. اگر می‌خواهید در این روزهای بهاری از پیاده‌روی در روز سیزدهم لذت ببرید و به محیط زیست آسیبی نرسانید، نکات ساده‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

1. ردپای کربن در سر خود باقی نگذارید

ردپای کربن مقدار دی اکسید کربنی است که در نتیجه فعالیت های روزانه وارد جو زمین می شود. مقدار آن بستگی به نحوه سفر یا گرمایش خانه دارد. راه هایی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن وجود دارد:

* به جای پرواز، می توانید از طریق زمینی مثلا با قطار سفر کنید، اما اگر مجبور به سفر با هواپیما هستید، به جای پرواز در شب، از پروازهای روزانه استفاده کنید تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. همچنین از پروازهای مستقیم به مقصد خود استفاده کنید. همچنین چمدان خود را با وسایل مختلف پر نکنید و سبک سفر کنید تا حمل بار اضافی در هواپیما سوخت بیشتری مصرف نکند.

* تا حد امکان در هتل هایی اقامت کنید که از روش های پایدار برای حفظ مجموعه خود استفاده می کنند. مثلاً از لامپ های کم مصرف برای روشنایی استفاده می کنند یا زباله ها را به کمپوست تبدیل می کنند یا حتی در بعضی جاها از سلول های خورشیدی برای تامین انرژی استفاده می کنند.

* هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از قدم زدن در اطراف و لذت بردن از زیبایی‌های محیط جدید نیست، اما اگر می‌خواهید مکان‌های دور را ببینید، به جای ماشین شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید یا از وسایل نقلیه کرایه کنید. علاوه بر شناخت بهتر افراد اطراف خود، کربن کمتری به محیط منتشر می کنید.

* در مسافرت یا گردش از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده نکنید. به عنوان مثال، به جای خرید بطری های پلاستیکی آب، از بطری های قابل استفاده مجدد استفاده کنید. اگر در مورد آب محلی که با آن سفر می کنید مطمئن نیستید، فیلتر آب سفر خود را همراه داشته باشید. با این نوع فیلترها می توانید به راحتی آن ها را در فروشگاه های لوازم مسافرتی خود تهیه کنید. این فیلترها می توانند 99.9 درصد از آلاینده های میکروبی را در هر محیط آب شیرین فیلتر کنند.

. آن را در سطل زباله بیندازید

هنگامی که برای پیک نیک یا پیاده روی در جنگل و کوه می روید، مراقب باشید که زباله نریزید. اگر به سطل زباله دسترسی ندارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی بیندازید و به نزدیکترین سطل ببرید. حتی کسانی که به محیط زیست احترام می گذارند مقداری زباله از طبیعت جمع آوری کرده و در سطل زباله می اندازند.

3. خودرو یا موتورسیکلت را در شن های کویر سوار نکنید

اگرچه این تفریحات در کویر بسیار لذت بخش است و افرادی که به دنبال آدرنالین و هیجان هستند به عشق این سرگرمی ها می روند که به کویر می روند، اما این سرگرمی ها برای محیط شکننده کویر مضر است. در واقع رانندگی در بیابان های شنی نه تنها باعث ایجاد صدا و آلودگی می شود، بلکه به گیاهان موجود در محیط زیست آسیب می رساند و حیات وحش را به وحشت می اندازد. در این میان بذر گیاهانی که در لایه بیرونی ماسه منتظر باران بوده اند پراکنده شده و از بین می روند. فقط کوهنوردی های کم خطر باید در شن های کویر سازماندهی شود.

4. مراقب مصرف انرژی باشید

زمانی که در مکان های تفریحی مانند هتل ها و سوئیت ها اقامت می کنید، چراغ های اضافی را با احتیاط خاموش کنید یا اگر در محیط گرم هستید، دستگاه های برودتی مانند پنکه و کولر را خاموش کنید. این مشکلی است که اکثر مدیران اتاق از آن شکایت دارند. این دستگاه ها معمولاً در مواقعی که مسافران ساکن نیستند روشن می شوند. خاموش کردن آنها از از دست دادن انرژی شما جلوگیری می کند.

5. از محصولات بهداشتی سازگار با محیط زیست استفاده کنید

هنگام استحمام در محل اقامت خود، به خصوص در مکان هایی که چندان پایدار نیستند و سازگار با محیط زیست نیستند، از محصولات بهداشتی طبیعی که سازگار با محیط زیست هستند استفاده کنید. بیشتر اوقات، آبی که برای حمام کردن استفاده می‌کنید، می‌تواند از منابع آبی مجاور دسترسی داشته باشد یا برای آبیاری محصولات استفاده شود. فوم های این پاک کننده های شیمیایی زنجیره تامین آب را آلوده می کند. بنابراین از آن برای تمیز کردن محصولات زیست تخریب پذیر استفاده کنید.

6. از ضد آفتاب های سازگار با محیط زیست استفاده کنید

اگر می خواهید در دریا شنا کنید، از ضدآفتاب های حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات که برای آبزیان بسیار مضر هستند استفاده نکنید. این مواد اکوسیستم دریایی را آلوده می کنند و ممکن است در سفید شدن گیاهان مرجانی نیز نقش داشته باشند. به جای ضد آفتاب از کرم های معدنی استفاده کنید. علاوه بر این، ضد آفتاب های حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات سرطان زا هستند و باروری را به خطر می اندازند.

7. سوغاتی های دائمی بخرید

قبل از خرید جواهرات و صدف یا پوست حیوانات فکر کنید. خریدهای شما تولید کننده را ترغیب به تولید بیشتر این محصولات می کند که باعث آسیب به حیوانات می شود. بنابراین هنگام خرید محصول از فروشنده بپرسید که محصول از چه چیزی ساخته شده است و اگر از حیوانات در تولید آن استفاده می شود آن را نخرید. برخی از محصولات از شاخ حیوانات، مرجان یا چوب های کمیاب تهیه می شوند که می توانند به حیوانات و محیط زیست آسیب برسانند و با اجتناب از خرید آنها می توان کمک زیادی به محیط زیست و موجودات آن کرد.

8. از حیوانات برای تفریح ​​استفاده نکنید

برخی افراد در سفرهای خود به برخی مکان ها از اسب یا قزل آلا استقبال می کنند، اما می دانید که با این حیوانات رفتار خوبی نمی شود و بسیار خسته هستند، هرگز به چنین تفریحی نخواهید رفت.

با رعایت این نکات می توانید از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

انتهای پیام/