اخبار عمومی

الزامات جهش تولید با مشارکت مردم /الگوهای دانش بنیان تکثیر شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، مرتضی ذاکریان صبح دوشنبه در دیدار نوروزی با ذی‌حسابان این اداره کل با اشاره به نامگذاری شعار امسال به «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: مقام معظم رهبری شعار سال را به مانند چندین سال گذشته شعار اقتصادی اعلام فرمودند.

وی با بیان اینکه شعار سال گذشته یک شعار کمی بود، عنوان کرد: تورم در سال گذشته بیش از نصف کاهش پیدا کرد و این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

ذاکریان با بیان اینکه پرداخت تسهیلات بانکی نیز هدفمند شد، بیان داشت: کاهش ناترازی ها و از طرف دیگر رشد تولید را با احیا واحدهای تولیدی شاهد بودیم.

با بیان اینکه بخش دوم پیام سال گذشته امسال نیز تکرار شده است، افزود: مردم پایه بودن شعار امسال یک وجه تمایز پررنگ آن است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: جهش به معنای این است که حرکت رو به جلو با یک توان مضاعف و بیش از حد معمول آن باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم به جهش تولید برسیم باید مؤلفه‌های تولید را بررسی کنیم، بیان کرد: باید راهکارهای جهش در هریک از مؤلفه را پیدا کنیم و در این زمینه تلاش کنیم.

وی با اذعان به اینکه مهم‌ترین عامل در جهش تولید نیروی انسانی کارآمد، متخصص و بهره‌ور است، ادامه داد: مقررات زدایی از دیگر راه‌های رسیدن به جهش تولید است که باید تلاش کنیم قوانین مزاحم را از سر راه فعالان اقتصادی و مردم برداریم.

ذاکریان با بیان اینکه سامانه مجوزها یک نمود عینی برای این مهم است، گفت: با راه اندازی این درگاه دولت قوانین مزاحم را از پیش پای مردم برداشته است تا حضور آنها در عرصه اقتصادی پر رنگ تر شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به نیروی انسانی انگیزه بدهیم و از آنها حفاظت و صیانت کنیم، عنوان کرد: باید سیستم‌های فساد ستیزی و کشف فساد را قوی‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه باید شفافیت را در قوانین و مقررات بالا ببریم و از خلق قوانین خلق الساعه جلوگیری کنیم، تصریح کرد: قوانین و مقررات اگر مکمل هم باشد برای گرفتن انحرافات و حل مشکلات خوب است اما اگر متناقض باشد سد راه جهش خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید فضای اقتصادی قابل پیش بینی داشته باشیم، بیان کرد: با یک نسخه واحد نمی‌توان به جهش تولید رسید.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و نخبگان برای جهش تولید بهره ببریم، ادامه داد: پای درد دل فعالان اقتصادی بنشینیم و مشکلات را مرتفع کنیم.

ذاکریان با تاکید بر اینکه مشارکت مردم نقطه اصلی موفقیت است، عنوان کرد: هرکجا به توان و انرژی مردم توجه کردیم موفق بوده‌ایم و اکنون باید این توجه بیش از گذشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار سال مردم نیز باید انتظارات تورمی را کاهش دهند، بیان داشت: اسفندماه سال گذشته انتظارات تورمی روند نزولی داشته است اما هنوز باید تورم را در کانال‌های پایین‌تر بیاوریم و جهش تولید مردم پایه اتفاق بیفتد تا حاصل اینها افزایش قدرت خرید مردم باشد.

ذاکریان با اذعان به اینکه استفاده از دانش و تکنولوژی روز از دیگر مسیرها برای رسیدن به جهش تولید است، گفت: در استان تنها ۲.۲ درصد تولیدات صنایع با فناوری بالا است و عملاً از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌کنیم که این روند نیاز به اصلاح دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تاکید کرد: باید الگوهای دانش بنیان کاربردی را در اقتصاد تکثیر کنیم و ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تقویت کنیم.