اخبار عمومی

ورزش ایمنی بدن را تقویت می‌کند اما نه همیشه!

گاهی اوقات بهترین درمان سرماخوردگی استراحت، هیدراته ماندن و در صورت لزوم مصرف دارو است. بنابراین، برای تقویت سیستم ایمنی در زمانی که سالم هستید، به طور منظم ورزش کنید و تا حد امکان در سرماخوردگی ورزش نکنید.

به گزارش روزنامه خبر فوری خراسان وی نوشت: از آنجایی که ورزش برای سیستم ایمنی بدن مفید است، ممکن است برخی از شما فکر کنید که در زمان بیماری، ورزش می تواند به شما کمک کند تا از شر این بیماری خلاص شوید، اما در مورد سرماخوردگی. ممکن است شدت آن را کوتاه یا کاهش دهد.

ورزش کنید و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

در طول ورزش، کاتکول آمین هایی که به نام های آدرنالین و نورآدرنالین شناخته می شوند، ترشح می شوند. این هورمون ها با تحریک سلول های ایمنی به تشخیص وجود ویروس ها یا سایر عوامل بیماری زا در بدن کمک می کنند و نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کنند. علاوه بر این، آنها حرکت سلول های ایمنی ما را بین خون و بافت ها افزایش می دهند، که برای سلول های ایمنی برای کمک به شناسایی و پیشگیری از بیماری های ناشی از ویروس ها مهم است. تحقیقات نشان می دهد که ورزش یکی از راه های افزایش سطح این هورمون های مهم در بدن ما است.

افزایش جریان خون

وقتی ورزش می کنیم، جریان خون ما افزایش می یابد. این جریان زیاد خون باعث فشار بیشتر در رگ های خونی ما می شود که سلول های کشنده طبیعی و سلول های ایمنی خاصی به نام سلول های T را آزاد می کند. هم سلول های کشنده طبیعی و هم سلول های T نقش مهمی در از بین بردن سلول های آلوده به ویروس دارند و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند.

کاهش عفونت های مجاری تنفسی

سه مطالعه نشان داد افرادی که به مدت 40 تا 45 دقیقه پنج روز در هفته ورزش نمی کردند شروع به راه رفتن سریع کردند، 40 تا 50 درصد علائم کمتری نسبت به سایر افراد داشتند و علائم عفونت تنفسی کمتری داشتند.

سرماخوردگی با ورزش بهبود می یابد؟

مهم است که به یاد داشته باشید که ورزش می تواند به بدن شما فشار وارد کند. این استرس به نوبه خود می تواند سلول های ایمنی را در پاسخ به پاتوژن ها (میکروارگانیسم هایی که آنها را ایجاد می کنند) فعال کند.
ایجاد بیماری های کمتر جدی مانند سرماخوردگی). بدن همچنین در طول ورزش به اکسیژن و انرژی ذخیره شده بیشتری (به شکل گلوکز) نیاز دارد، که سلول های ایمنی ما برای کمک به مبارزه با ویروس به آن نیاز دارند.

بنابراین اگر بدن شما با یک عفونت موجود مبارزه می کند و سپس از استرس ورزش رنج می برد، ممکن است برای پاسخ ایمنی مفید نباشد، اما در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ورزش می تواند به شما در درمان سرماخوردگی کمک کند. اما اگر علائم شما بیشتر روی گردن شماست (مانند بینی یا احتقان)، می توانید ورزش را با شدت کمتر از حد معمول شروع کنید تا ببینید چه احساسی دارید. اگر روحیه خوبی دارید، می توانید به تدریج شدت ورزش خود را افزایش دهید. اما اگر ورزش حال شما را بدتر می کند، استراحت کنید. همچنین اگر تب، درد عضلانی یا استفراغ دارید، فکر ورزش کردن را از خود دور کنید.

گاهی اوقات بهترین درمان سرماخوردگی استراحت، هیدراته ماندن و در صورت لزوم مصرف دارو است. بنابراین، برای تقویت سیستم ایمنی در زمانی که سالم هستید، به طور منظم ورزش کنید و تا حد امکان در سرماخوردگی ورزش نکنید.

منبع: مطالعات دانشگاه ناتینگهام ترنت

انتهای پیام/