اقتصادی

درخواست پلیس برای تجمیع کارت‌های بانکی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ دستور جمع آوری کارت های بانکی را صادر کرد.

به گزارش خبر فوری، بیش از سه ماه پیش بانک مرکزی نسبت به اجاره حساب یا کارت بانکی افراد غیر مقیم هشدار داد. در بخشی از این اخطار آمده بود: اجاره حساب های بانکی توسط افراد کلاهبردار و برای پوشش اقدامات مجرمانه انجام می شود، بر این اساس شهروندان باید در این زمینه هوشیار بوده و مراتب را به مراجع قضایی و قانونی گزارش دهند.

همچنین در بخشی دیگر از آن هشدار آمده است: «اخیراً مشاهده شده است که پیشنهادات اجاره کارت یا حساب بانکی در کانال‌های ارتباطی مختلف از جمله کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی، کانال‌ها و گروه‌های موجود در فضاهای مجازی صورت می‌گیرد که در مبادله، پیشنهاد اجاره داده می شود، برای استفاده از کارت یا حساب بانکی افراد، مبالغ ثابت پرداخت می شود، با توجه به اینکه افتتاح حساب و دریافت کارت برای همه شهروندان به راحتی امکان پذیر است، اجاره کارت یا حساب فقط برای پوشش استفاده می شود. فعالیت های مجرمانه، پولشویی و فرار مالیاتی و به منظور جلوگیری از عواقب فعالیت های پیشنهادی بر خلاف قانون، مسئولیت پرداخت مبالغ جزئی متوجه موجر است.

در این خصوص گفته می شود این اخطار پس از وقوع برخی اعمال مجرمانه داده شده است. مجرمان برای دسترسی به کارت‌های بانکی یا حساب‌های بانکی افراد سعی می‌کردند اطلاعاتی مانند «درآمد ثابت و چند میلیونی ماهیانه بدون ردیف سرمایه»، «عدم سود در یک دقیقه کار» یا شرایط کار و… به دست آورند. بدین ترتیب صاحب حساب بانکی و کارت در فعالیت های مجرمانه خود شریک می شوند. همکاری که بعضاً منجر به شناسایی و پیگرد قانونی شخص اجاره کننده کارت به عنوان مجرم اصلی می شود، مسئولیت کلیه تراکنش ها و مبادلات انجام شده از طریق حساب و کارت بانکی را طبق قوانین و مقررات جاری بر عهده دارد. مالک و بدون ادعا بحث اجاره برای مراجع قانونی، مالی، اجرایی و قضایی نیست.

در همین راستا چندی پیش سرهنگ داوود معظمی گدرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت از انهدام باند 10 نفره اجاره کارت بانکی با گردش مالی 700 هزار میلیارد ریالی خبر داد. وی همچنین به شهروندان هشدار داد که کارت های خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند و بدانند در صورت اجاره کارت بانکی در جرائم ارتکابی با آن کارت شرکت خواهند کرد.

هویت خود را اجاره ندهید

همانطور که گفته شد سودجویان همواره از وعده های فریبنده برای استفاده از شناسنامه استفاده می کنند اما در واقع این افراد می توانند از شماره کارت بانکی در سایت های شرط بندی، خرید و فروش اقلام غیرقانونی، فعالیت های متقلبانه و … سوء استفاده کنند. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نیز در همین راستا به خبر فوری گفت: ممکن است افرادی که در شبکه ها و گروه های اجتماعی و دیگر بسترها به دنبال سودجویی هستند با تبلیغات و ادعاهای میلیونی کاربران را متقاعد کنند تا کارت های بانکی خود را اجاره کنند. به عنوان درآمد و غیره در حالی که این عمل جرم است و عواقب هر نوع سوء استفاده از کارت به عهده مستأجر خواهد بود.» اجاره کارت بانکی در واقع نوعی اجاره دادن هویت است و طبیعی است. که هیچ کس نمی خواهد هویت و شهرت خود را به مبالغ مختلف اجاره دهد».

درخواست از پلیس برای جمع آوری کارت های بانکی

پلیس علاوه بر هشدار نسبت به اجاره کارت های بانکی، راهکاری نیز برای مقابله با این اقدام ارائه کرده است. سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ معتقد است: سیستم بانکی و صدور کارت بانکی باید به این سمت برود تا در نهایت همه بتوانند با کارت ملی خود به عنوان کارت بانکی خرید کنند.

سردار رحیمی در گفت وگو با خبر فوری وی با انتقاد از تعداد کارت های بانکی در دست مردم گفت: این معضل منجر به افزایش ریسک جرم می شود. گاهی اوقات کلاهبرداران از شهروندان کارت های بانکی می خواهند که برای اجاره معتبر نیستند.

وی ادامه داد: فرد می تواند کارت های بانکی زیادی داشته باشد و آنها را اجاره دهد و یا از آن برای انواع جرایم سوء استفاده کند. در بسیاری از کشورها کارت ملی می تواند کار یک کارت بانکی را انجام دهد. این پیشنهاد پلیس به نظام بانکی یکی از خواسته های پلیس است و باید موضوع کارت های بانکی حل شود تا بستر جرم از بین برود.

رئیس پلیس پایتخت اضافه کرد: طرحی قابل اجرا است که بر اساس آن تمامی کارت های بانکی در یک کارت ترکیب شوند. در این صورت هیچ کس حاضر به اجاره آن کارت نخواهد بود. متأسفانه مواردی را در پلیس آگاهی، پلیس فتا… داشتیم که مجرمان به طور مشابه از حساب های بانکی شهروندان سوء استفاده کردند و آنها را در جرائمی که حتی از روحشان خبر نداشتند، شریک ساختند. پلیس با این موارد برخورد کرده است اما لازم است شهروندان آگاهی خود را افزایش دهند و تحت هیچ شرایطی کارت بانکی را در اختیار افراد غریبه قرار ندهند.

420 میلیون کارت بانکی برای 83 میلیون نفر!

اخطار و درخواست پلیس برای جمع آوری کارت های بانکی، بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، تعداد کارت های بانکی صادر شده از سوی بانک ها تا پایان خردادماه امسال 420 میلیون و 355 هزار و 953 کارت بانکی است. به صورت کارت های برداشت، اعتبار و هدیه و کارت پول الکترونیکی در کشور. از این میان 272 میلیون و 986 هزار و 965 کارت بانکی در کشور وجود دارد. همچنین ۱۴۰ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۶۲۰ کارت خرید یا هدیه در کشور از طریق شبکه بانکی وجود دارد و بر اساس آخرین آمار با وجود اینکه جمعیت کشورمان بیش از ۸۳ میلیون نفر است.

در این زمینه بخوانید:


انهدام باند اجاره کارت بانکی با گردش مالی 700 هزار کروری


تمام مزایا و معایب جمع آوری کارت


چند تا کارت بانکی داریم؟

همانطور که می دانید این پیشنهاد پیش از این نیز مطرح شده و مروجین و مخالفان این طرح چندین بار در این خصوص اظهار نظر کرده اند. یکی از آن پیشنهادات تجمیع کارت بانکی، تجمیع در کارت هوشمند ملی بود. حال باید دید با توجه به درخواست صریح نیروی انتظامی در این زمینه، طرح تقویت کارت های بانکی در دستور کار مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی قرار می گیرد یا خیر.

انتهای پیام