اقتصادی

بررسی سلامت روان افراد با بیومارکرهای مغزی

محققان یک شرکت فناوری در حال یافتن دستگاهی برای پایش وضعیت سلامت ایرانیان هستند و به گفته آنها داده های این دستگاه نه تنها از بروز بیماری هایی مانند آلزایمر جلوگیری می کند، بلکه عملکرد سازمان ها را نیز بهبود می بخشد.

دکتر سروش لهراسبی از محققین این طرح در گفت وگو با خبر فوریاو درباره تحلیلگر سیگنال مغز گفت: «ما برخی از شاخص‌های شناختی را برای ارزیابی وضعیت سلامت افراد داریم که می‌توان از آنها به عنوان نشانگرهای زیستی در مغز استفاده کرد. طبق تعریف علم پزشکی، نشانگرهای زیستی شاخص‌هایی هستند که می‌توانند از طریق اندازه‌گیری‌های چند مرحله‌ای اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت فرد ارائه دهند.

وی فشار خون را به عنوان نمونه ای از این بیومارکرها برشمرد و گفت: میزان اعلام شده بر حسب فشار خون، نشانگر وضعیت سلامت فرد است و اگر این شاخص های عملکرد مغز را در نظر بگیریم، به ما این امکان را می دهد که متوجه شویم. میزان توجه.” سطح حافظه یا سرعت عمل فرد چقدر است.

لهراسبی با بیان اینکه چنین شاخص هایی نشان دهنده رفتار هر فرد است، اظهار داشت: دستگاهی طراحی کرده ایم که داده های مربوط به مغز هر فرد را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند و بر اساس داده های به دست آمده می توان ذهنیت افراد را ارزیابی کرد.

او گفت: «داده‌های این دستگاه به ما کمک می‌کند تا از بروز برخی بیماری‌ها برای افراد جلوگیری کنیم و در عین حال به ما امکان می‌دهد بسیاری از اتفاقات آینده را پیش‌بینی کنیم.»

این محقق افزود: به عنوان مثال این پیش بینی ها به پیشگیری از حوادث در کارگر خسته کمک می کند، در حالی که این روش می تواند از برخی بیماری ها مانند آلزایمر و اختلالات توجه در کودکان و بزرگسالان پیشگیری کند.

وی افزود: دانش این روش با همکاری دانشگاه کمبریج ایجاد شد و ما این فناوری را در تحلیل داده های جامعه ایران قرار می دهیم، زیرا اگر این گونه آزمون ها بین المللی باشد، برای استخراج داده ها نیاز به تحلیل داریم.

لهراسبی با تاکید بر اینکه نسخه ایرانی این محصول با پشتیبانی در حال توسعه است، افزود: امروزه دستگاه های پزشکی پرکاربردترین دستگاه بوده و سازمان ها نیز از این دستگاه استقبال کرده اند. زیرا این دستگاه با بررسی سلامت روانی کارکنان باعث ارتقای سازمان خواهد شد. از سوی دیگر سازمان ها از پرسشنامه برای ارزیابی وضعیت کارکنان به روش سنتی استفاده می کنند.

انتهای پیام/