اقتصادی

ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان؛ پیش نیاز توسعه

کارشناس حوزه کارآفرینی بابیان اینکه ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان و فعالان اقتصادی یکی از شروط مهم توسعه آن است.

غلام حیدر ابراهیم بای سولامیک در گفت وگو با خبر فوری، خاطرنشان کرد: با تحولات اقتصاد جهانی، نوآوری و خلاقیت از اصول مهم پیشرفت و توسعه است و از این رو ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان و فعالان اقتصادی حائز اهمیت است. وی گفت: به عنوان مثال، شرکت ژاپنی تویوتا طی پنج سال آینده حدود 50 میلیون دلار برای ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک با موسسه فناوری ماساچوست و استنفورد سرمایه گذاری خواهد کرد. محققان در این مراکز برای ساخت سیستم هایی با هوش مصنوعی کار خواهند کرد.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از چالش های موجود در ارتباط دانشگاه با کارآفرینان عدم هماهنگی بین وزارت علوم، وزارت اقتصاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر دستگاه های مرتبط است. باید دید که دانشگاه ها و کارآفرینان تا چه حد پروژه های مشترکی را در سال های اخیر تعریف کرده اند و از چه ابزارهایی باید برای تقویت این روابط استفاده کرد.

بایوسلام با تاکید بر اینکه کارآفرینی از سوی دانشگاه وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: کارآفرینی یک پدیده اجتماعی است و از بطن جامعه نشات می گیرد. در واقع این کارآفرین است که نیاز به استفاده از آخرین فناوری و دانش مبتنی بر نوآوری دارد. اگر دانشگاه مبتنی بر مدیریت بوروکراسی باشد، فقط چند مقاله و کتاب منتشر می شود. دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که کسب‌وکارهای جدید مبتنی بر نوآوری و فناوری‌های به‌روز را ترویج می‌کند و رویکرد علمی به کارآفرینی اجتماعی را دنبال می‌کند. کارآفرینانی که مبتنی بر خلاقیت و دانش روز نیستند و کارشان مبتنی بر دانشگاه نیست محکوم به شکست و به نوعی می توان گفت که زائد است.

وی افزود: اگر قرار بود استیو جابز، بیل گیتس و ایلان ماسک در این زمینه رشد کنند، مطمئناً غذاهای تولید شده توسط دانشگاه مصرف می کردند، با پلتفرم های جدید اینترنت اشیا، متاورز و پلتفرم های جدید مشابه، ضروری است. برای همگام شدن با این تحولات و تغییرات، از رویکردهای تخصصی در این زمینه استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که ارتباط دانشگاه با کارآفرینان و فعالان اقتصادی را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: نمی توانیم بستری برای ارتباط با کارآفرینان دانشگاهی و فعالان اقتصادی طراحی کنیم، شرایط فعلی مطلوب است. فاصله دارد ما باید مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که کارآفرین با آن سروکار دارد را روی میز دانشگاه بگذاریم و دانشگاه وظیفه دارد پاسخ ها و دانش های مفید، موثر و پیشرو را در اختیار کارآفرین قرار دهد.

اما وی معتقد است در شرایط فعلی دانشگاه بسیار منزوی است و کارآفرینی با مدیریت زنجیره تامین و مدیریت زنجیره ارزش پیوندی نداشته و دچار سردرگمی شده است. ما باید سعی کنیم پیوندی بین دانشگاه و کارآفرینی ایجاد کنیم که این مفاهیم جدید مدیریت را تشویق کند و سپس در دوره جدید معنای جدیدی پیدا کند.

انتهای پیام/