اقتصادی

محمد نژاد: تلاش بر این است که در تابستان خاموشی‌ها به حداقل برسد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه در تابستان خاموشی نخواهیم داشت درست نیست، اما می توان گفت با اقدامات انجام شده تلاش می شود خاموشی ها کاهش یابد.

پرویز محمدنژاد در گفت وگو با خبر فوری، با اشاره به وضعیت تامین آب و برق در آستانه فصل تابستان، اظهار کرد: کمیسیون انرژی از سال گذشته تاکنون مسئولیت چند مقام از جمله وزارت نیرو و توانیر را برعهده داشته است. وی همچنین از وزارت نفت که مسئولیت تامین برق نیروگاه ها و ژنراتورها را بر عهده دارد، خواست تا برای حل مشکل تامین برق در تابستان با یکدیگر همکاری کنند. تاکنون حدود 5 جلسه در این حوزه برگزار شده است. در این جلسات راهکارهای خوبی به تصویب رسید و وزارت نیرو موظف به اجرای این راهکارها شد. الان می بینیم که استانداران سر کار آمده اند و روز کاری یک ساعت زودتر شروع می شود.

همه سازمان ها باید شروع به تولید نیروگاه های خود کنند

وی همچنین بیان کرد: از سوی دیگر وظایف مشخصی در حوزه مدیریت مصرف کننده ابلاغ شده است. تمامی سازمان ها، مؤسسات، ادارات، بانک ها و انجمن هایی که از برق استفاده می کنند، خواهان کاهش قابل توجهی در مصرف خود هستند. 30 درصد باید مصرف برق خود را در ساعات اداری و 60 درصد در خارج از ساعات اداری کاهش دهند. در غیر این صورت با این ارگان ها برخورد قانونی خواهد شد. به همین ترتیب، تمام شرکت های بزرگ و پرمصرف برق باید نیروگاه های خود را در مدار تولید قرار دهند و مقداری از برق مورد نیاز خود را تولید کنند. استفاده از برق عمومی ذاتاً برای این مشاغل بسیار ساده تر و مقرون به صرفه تر است. به همین دلیل است که تمام ادارات از برق عمومی استفاده می کنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه هایی که از بودجه دولت استفاده کردند و نیروگاه را تاسیس کردند، اکنون باید در مدار قرار گیرند و برق تولید کنند، اظهار داشت: این دستگاه ها باید در مدار تولید برق قرار گیرند. تمام ژنراتورهای اداری کوچک نیاز به تعمیر و تجهیز دارند و در ساعات اوج مصرف باید در چرخه قرار گیرند. تعیین ساعت کار صنایع نیز موضوع مهم دیگری است. ما مشکلی برای تامین حدود 24 ساعت شبانه روز نداریم که بیشتر از میزان تولیدی است که مصرف می کنیم، اما فقط 4 ساعت در روز مشکل داریم.

اگر هر مشترک 10 درصد مصرف خود را کاهش دهد …

وی افزود: اگر بتوانیم در این 5 ساعت مصرف را مدیریت کنیم، برای تولید برق سرمایه گذاری نخواهیم کرد. خیلی از همکارانم با من مصاحبه کردند و گفتند تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت. این اصلا منطقی نیست. دلیلش این است که اعداد داریم. ما سال گذشته اعلام کردیم که برای تولید برق حدود 14 هزار مگاوات کسری داریم. دولت در سال گذشته تنها توانست 4000 مگاوات برق را جبران کند. امسال علاوه بر کسری 14 هزار مگاواتی، با افزایش مصرف نیز مواجه هستیم. در نهایت با اقدامات انجام شده می توانیم نیازهای فزاینده امسال را تامین کنیم. جبران آن 14000 مگاوات کار سختی است.

وی افزود: تنها راه ما این است که از تمام ظرفیت تولید خود استفاده کنیم و از مردم بخواهیم از وسایل برقی غیرضروری مانند ماشین لباسشویی یا جاروبرقی در بیشترین مصرف استفاده نکنند. اگر هر واحد 10 درصد مصرف خود را کاهش دهد، تولید 62000 مگاواتی ما بیش از 6000 مگاوات صرفه جویی می کند. آن 6000 مگاوات به اندازه 6 نیروگاه اتمی بوشهر خواهد بود. با این صرفه جویی 6 نیروگاه اتمی بوشهر ساخته ایم.

این عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمرکز ما باید بر مدیریت مصرف کننده باشد، گفت: بسته های تشویقی نیز برای کاهش مصرف مردم دیده شده است. گفتیم هر واحدی که از برق زیر الگوی مصرف استفاده کند دو برابر برق رایگان آن واحد صرفه جویی می کند. مشوق هایی نیز در این صنعت در نظر گرفته شده است. به صنعت گفتیم که اگر تعطیلات سالانه به تابستان برود، معادل مصرفی که در این فصل کاهش داده اند به آنها پرداخت می شود. این راهی برای خرید برق با هم است. یعنی هر چه هر صنعت پول کمتری مصرف کند، پول بیشتری دریافت خواهد کرد.

وی گفت: اینها مشوق هایی است که امسال شاهد آن بودیم. در تابستان خاموشی خواهیم داشت اما تلاش می کنیم خاموشی ها را کاهش دهیم. هنر ما کاهش خاموشی در سراسر کشور خواهد بود.

انتهای پیام/