اقتصادی

صنایع چوب تصمیمات غیرکارشناسی را می‌خورند

دبیر انجمن صنعت ریخته گری تصمیم غیرحرفه ای را مشکل فعالان صنعت عنوان کرد و گفت: یک درصد کاهش می یابد؛ طبق قانون کف ورودی چهار درصد است و قابل کاهش نیست!

عبدالحمید قدیمی در گفت وگو با خبر فوری، درباره فعالیت های انجمن صنایع ریخته گری اظهار کرد: عضویت در تشکل ها، اتحادیه ها و انجمن های صنعت اختیاری است و اجباری نیست. بنابراین همه واحدها را نمی گیرد، اما از آنجایی که ما از ابتدا عضو قانونی بودیم، اکثر آنها کارخانه بودند، بسیاری از ریخته گری های بزرگ در این انجمن عضویت دارند.

وی ادامه داد: انجمن در حال حاضر دارای 46 عضو فعال است که حق عضویت را پرداخت کرده اند که بیشتر آنها واحدهای ریخته گری، برخی واحدهای تولید مواد اولیه مانند فروآلیاژ و همچنین خدمات بازرگانی در زمینه ریخته گری و تجهیزات آزمایشگاهی هستند. تاریخچه آن به سال 1985 باز می گردد و گسترده است.

قدیمی با بیان اینکه انجمن صنایع ریخته گری ایران سال ها در تامین و تامین مواد اولیه در دوران جنگ تحمیلی کمک شایانی کرده است، تصریح کرد: مواد اولیه در زمان جنگ وارد می شد و در این مورد نیز مواردی به انجمن ارجاع می شد و مانند انجمن عمل می کرد. لایه مرکزی تامین کنندگان واحد و گیرنده. پس از آن خدمات اطلاع رسانی صنعت داشتیم و در مرحله بعد به عنوان یک لایه میانی بین سازمان های سیاست گذاری دولتی و کارخانه ها یعنی بخش خصوصی عمل کرده است.

وی بحث قوانین غیر کارشناسی را بخشی از مشکلات نظام حکومتی دانست و گفت: با وجود دولت بزرگ، سطح تخصص در وزارتخانه های بزرگ بسیار پایین است. طبیعتاً در چنین ساختاری نمی توان انتظار فضای مترقی را داشت، اما حداقل نمی توانند اقدام انتقادی انجام دهند.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی در دولت مشکل بودجه وجود دارد می گویند برای صنایع بزرگ قیمت گاز را افزایش دهید. البته تشخیص اینکه این صنایع کدامند کار سختی نیست و یک متخصص در این زمینه می داند که کدام موارد بیشترین مصرف گاز را دارند. پس از گذشت نزدیک به هفت ماه از ابلاغ قانون بودجه 1400، تلاش کرده ایم شرکت گاز را متقاعد کنیم که موارد ذکر شده در این قانون توسط تعدادی از جلسات کارشناسی اشتباه برداشت شده است و این موارد اختلافات زیادی را ایجاد می کند. در تفسیر این پدیده های ساده به عنوان اتحادیه در صنعت ریخته گری توانسته ایم گام برداریم و از حقوق صنفی موسسان دفاع کنیم. در حوزه برق نیز چنین اتفاقی رخ داد که تاکنون نتوانسته ایم با نماینده وزارت نیرو جلسه ای داشته باشیم.

قدیمی ادامه داد: نمایشگاه های خارج از کشور به صورت تخصصی برگزار می شود که می تواند منجر به توسعه صادرات شود و این انجمن با بازدید و غرفه سازی و توزیع ویژه نامه معرفی بازدیدکنندگان با مهارت های صنایع داخلی، شرکت ها را به آنجا می برد. تا کنون همه اینها بدون هیچ کمکی انجام شده است. در حالی که چنین فعالیت هایی در بودجه پیش بینی شده است. در واقع یکی از وظایف سازمان توسعه و تجارت کمک به توسعه صادرات و حضور در نمایشگاه های خارجی و سایر موضوعات است. ما تنها با امکانات شرکت توانسته ایم چنین اقداماتی را انجام دهیم.

دبیر انجمن صنعت ریخته گری ایران تصریح کرد: انجمن علاوه بر این موارد دارای مجله ای نیز می باشد که تاکنون 200 شماره از آن منتشر شده و در بعد اطلاعاتی و فنی از جایگاه تخصصی برخوردار است.

وی در پاسخ به ارتباط اتحادیه ریخته گری با اتاق بازرگانی گفت: نماینده انجمن در جلسات ماهانه نمایندگان اتاق بازرگانی شرکت می کند و اتاق بازرگانی نیز با توجه به بودجه قابل توجهی که دارد کمک شایانی می کند. موسسات را تحت پوشش قوانین قرار داد.

قدیمی با بیان اینکه برخی از واحدهای بزرگ ریخته گری با رعایت ضوابط لازم در خارج از شهرک ها فعالیت می کنند، تصریح کرد: برخی از این واحدها در محدوده خود از جمله کرج، جاده ساوه، قوانین مربوط به محیط زیست و شهرداری را رعایت می کنند. و غیره.

کاهش شدید تولیدات صنعتی با قطع برق

به گفته دبیر انجمن صنعت ریخته گری ایران، قطعی برق در تابستان تولید آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد زیرا برخی از واحدها در شب نمی توانند فعالیت کنند اما در روز اقدامی انجام نمی دهند. همچنین از ابتدای خردادماه جداول قطعی برق در صنعت صادر شده است.

وی گفت: در حال حاضر حدود 14 هزار مگاوات کمبود برق داریم. متأسفانه یکی دیگر از مشکلات اساسی، عدم امکان حرکت شرکت ها به سمت ایجاد واحد مجزا برای تولید برق است زیرا کمبود گاز نیز داریم.

قدیمی گفت: در فصل سرما با مشکل کمبود گاز مواجه هستیم و وضعیت آن به مراتب بدتر از برق است. از طرفی جابه جایی و تامین گازوئیل در فصل زمستان بسیار مشکل است، زیرا قاچاق محسوب می شود و مجازات های سنگینی در پی دارد. در حال حاضر صادرات محصولات به دلیل جریمه های ناشی از مبادلات ارزی در اولویت قرار دارد. بنابراین در فصل سرما، عرضه محصول به عنوان جایگزین گاز تقریبا غیرممکن است.

دبیر انجمن صنایع ریخته گری ایران ادامه داد: با نگاهی به سال های 1399 و 1400 می توان به کاهش 10 درصدی تولید فولاد پی برد. به خودی خود، روند مشابهی در صنعت ریخته گری وجود دارد، زیرا کوره های ذوب الکتریکی نیز در این زمینه استفاده می شود. در نتیجه صنایع برق بر به دلیل قطعی برق با مشکلات جدی مانند واحدهای ذوب بزرگ در تابستان مواجه هستند.

وی تاکید کرد که قطعی برق بیشتر تابع برنامه ریزی و پیک مصرف نیست. از این رو علاوه بر کاهش تولید، خسارت هایی را نیز به همراه دارد: در فصل زمستان واحدهایی مانند کوره های ذوب آلومینیوم، نورد و فولاد دارای کوره های ذوب گاز به ویژه کوره های ذوب گاز به دلیل کمبود گاز با مشکل و چالش مواجه می شوند. .

قدیمی در پاسخ به اینکه آیا راهی برای جلوگیری از قطعی برق واحدهای صنعتی در صورت قطعی برق وجود دارد، گفت: در کشور ما برخلاف دنیا، اولین خاموشی در حوزه صنعتی است؛ اما در صورت قطعی برق در واحدهای صنعتی راه حلی وجود ندارد. در کشورهای پیشرفته اما این موضوع در مراحل پایانی خود قرار دارد. مرحله بعدی برنامه ریزی است. بسیاری از سرمایه گذاری های کلان در کشور اساساً اشتباه است. به عبارت دیگر 60 درصد سرمایه گذاری در بخش سیمان پسماند است. یا سرمایه گذاری در فولاد خام فارغ از اینکه بازار صادراتی داشته باشد یا نداشته باشد. به طور کلی، هیچ استراتژی توسعه ای وجود نداشت و اهداف به دست آمده برای متخصص پیشرو بودن مساعد نبود.

به گفته دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری ایران، بسیاری از بیماری‌های مهم دیگر نیز وجود دارد که در صورت عدم پیشگیری، در سال‌های آینده تمامی سرمایه‌های بخش خصوصی را از بین می‌برد که یکی از آنها انرژی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فعالیت وزارت دارایی یکی دیگر از مشکلات این حوزه است. قانون پولشویی تصویب شده است و همه معاملات باید شفاف باشد تا به درستی در سیستم جهانی ادغام و پذیرفته شود. در حال حاضر این اتفاق می افتد و تراکنش های مالی شفاف تر شده اند و هر جا که تراکنش مالی انجام شود – حتی از یک ماشین ساده – اطلاعات وارد سیستم دارایی می شود. در یک مورد، وزارت دارایی حداکثر 10 درصد از فعالیت یک فعال اقتصادی را اعلام کرده بود، اما اکنون این رقم به 100 درصد رسیده است. در نتیجه کارخانه فرسوده آن بیشتر فرسوده و در نهایت منسوخ شده و قابل رقابت نخواهد بود. از سوی دیگر، سرمایه گذار در نتیجه تورم بیش از حد، بر سرمایه خود مالیات می پردازد، نه بر سود.

افزایش 58 درصدی دستمزدها باعث افزایش بیکاری شده است

قدیمی با اشاره به اینکه اقدامات وزارت کار بدون توجه به وضعیت فضای کسب و کار در زمینه افزایش 58 درصدی دستمزد، مشکلات و چالش هایی را ایجاد کرده است، خاطرنشان می کند: این اقدام علاوه بر افزایش اشتغال، موجب افزایش بیکاری، امرار معاش نیز شده است. و کارهایی که تاکنون انجام شده است شما را مجبور می کند تا تلاش خود را تنظیم کنید. بروز این موضوع نشان می دهد که این امر به نفع قشر فقیر کارگر است، اما چنین اقدام غیرحرفه ای ضربه بزرگی به بخش خصوصی و در نتیجه اشتغال وارد می کند.

وی افزود: علاوه بر موارد فوق، بلاتکلیفی هایی که وجود دارد از دیگر چالش ها و مشکلات این صنعت است. به عنوان مثال، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده است که مبنای محاسبه حقوق گمرکی به جای 4200 تومان، 15 درصد کاهش می یابد، به عنوان مثال؛ طبق قانون کف ورودی چهار درصد است و قابل کاهش نیست! این تصمیمات باعث هزینه و عدم اطمینان شد. مثلاً شخصی در گمرک کالایی دارد اما قیمت دقیق آن کالا هنوز مشخص نیست.

دبیر انجمن صنایع ریخته گری معتقد است چنین فضای نامطمئنی منجر به توقف فعالیت های تجاری می شود. به عنوان مثال، در بخش ریخته گری، بسیاری از واردکنندگان بر اساس مواد اولیه وارداتی، انبارهای خود را تعطیل کرده اند.

دبیر انجمن صنایع ریخته گری ایران توضیح داد: رشد اقتصادی یکی دیگر از مشکلات این حوزه است. به عنوان مثال، شخصی با یک خودروساز قرارداد می بندد تا قطعات را با قیمت مشخصی بسازد، اما تغییر قیمت ارز و شرایط واردات، بخش هایی مانند قیمت کالاها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین مجموع این موانع بر فضای کسب و کار در کل تاثیر منفی می گذارد و مختص چارچوب ریخته گری نیست و در سایر حوزه ها نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی هیچ تفاوتی با وضعیت فعلی ندارد، گفت: به دلیل نامشخص بودن فضای موجود نمی توان هیچ پیش بینی از آینده داشت. البته سناریوهای وابسته به موقعیت را نیز می توان در نظر گرفت.

انتهای پیام/