اقتصادی

ضرر ۲۵۰۰ میلیاردی صنایع فروآلیاژ از قطع برق

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژی ضمن تاکید بر تامین زیرساخت های لازم در این صنعت، تعطیلی صنایع را موجب زیان حدود 2.5 میلیارد تنی و عدم تولید در حوزه فروآلیاژها دانست.

اکبر استادحسن در گفت وگو با خبر فوری، با بیان روند فعالیت انجمن صنفی کارفرمایان صنعت فروآلیاژ اظهار کرد: این انجمن از سال 1381 با گروهی از صنعتگران فروآلیاژ همکاری داشته و هدف اصلی آن ایجاد هماهنگی و ارتباط میان صنعتگران شاغل است. در اين زمينه. به طور موثر با سازمان های دولتی خوشبختانه در این مدت انجمن علاوه بر افزایش تعداد فعالان فروآلیاژ، اعتماد زیادی را در بین صنعتگران به دست آورده که اکنون بحث قیمت برخی فروآلیاژها را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه گرانی کالاهای غیر قیمتی مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می کند، افزود: سایت انجمن ثبت شده و در نهایت با قیمتی که تولیدکنندگان در نظر گرفته اند به متقاضیان عرضه می شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت فروآلیاژ ادامه داد: این موارد بخش کوچکی از فعالیت های این انجمن است و همچنین منعکس کننده بسیاری از مشکلاتی است که دوستان با گمرک، گمرک و … دارند و زمانی که ما. این مشکلات با هم انجمن ادامه دارد، لازم است دستگاه های دولتی بدانند که انجمن ها در این زمینه بسیار همکاری می کنند زیرا علاقه ای ندارند و همچنان مشکلات صنفی دارند.

پروفسور حسن ادامه داد: در حال حاضر انجمن کارآفرینان صنایع فروآلیاژ 22 عضو دارد و برخی از تولیدکنندگان فروآلیاژ هنوز به انجمن نپیوسته اند و تعدادی نیز درخواست داده اند و در حال بررسی شرایط عضویت هستیم. حتی برخی برای عضویت در انجمن درخواست داده اند، اما به دلیل اینکه شرایط لازم را ندارند، درخواست را نمی پذیرند. بنابراین اولین شرط عضویت در انجمن صنفی کارفرمایی صنایع فروآلیاژ این است که در اساسنامه ذکر شود که متقاضی باید تولیدکننده فروآلیاژ باشد.

به گفته وی، عضویت در انجمن به این معناست که اعضا با همکاری یکدیگر در قیمت گذاری محصولات خود مشارکت کنند و نسبت به مسائل و مشکلات رایج در سازمان های مختلف اقدام کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت فروآلیاژ تصریح کرد: وقتی کارخانجات به صورت حضوری به تشکل ها و تشکل ها مراجعه می کنند گاهی مشکلات آنها دیده نمی شود چون احساس می کنند مردم از طرح مشکلاتشان منتفع می شوند اما وقتی این مسائل از طرف انجمن می آید. اقدامات بهتری برای حمایت از انجمن ها انجام می شود. لازم به ذکر است که دفاتر همکار در داخل شهر مستقر هستند اما مطمئناً کارخانه ها در خارج از شهر به کار خود ادامه خواهند داد.

زیان 2.5 میلیارد تنی صنایع فروآلیاژی به دلیل قطع برق

استاد حسن با تاکید بر وضعیت نامطلوب برق صنعتی در تابستان گفت: وقتی با فولادساز صحبت کردم گفتند یکی از مشکلات این است که فروآلیاژها وارد نمی شود و باید از 6 خرداد با 50 درصد ظرفیت کار کنند. در پایان خرداد ماه و از ابتدای تیرماه فقط 10 درصد تقاضا تحویل داده می شود.

وی افزود: به دلیل اینکه کوره های فروآلیاژی قوس الکتریکی هستند و به دلیل مشکلات فنی تقریباً امکان نوسان در آنها وجود ندارد، گفته می شود با 10 درصد تقاضای مصرف کننده کار می کند. اکنون کارخانه‌هایی با سه کوره داریم، اما دو تای آن‌ها باید تعطیل می‌شوند و یکی از کوره‌ها تنها با ظرفیت 20 درصد کار می‌کند. بنابراین کارخانه ای که بین 150 تا 200 تن در روز تولید می کرد، اکنون به 8 تا 10 تن رسیده است که کیفیت خوبی ندارد و بسیاری از آنها به زباله تبدیل می شوند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت فروآلیاژ در ادامه سخنان خود گفت: به وزارت صمت نیز نامه ای نوشته ایم که مشکل برق باعث ضرر حدود 2.5 میلیارد تنی و کمبود تولید در زمینه فروآلیاژ شده است. ” این رقم بزرگی است و تولیدکنندگان به دلیل زیرساخت های ناکافی متحمل چنین ضررهایی می شوند. یکی از مشکلات اصلی این است که دوستان وقتی می خواهند پروانه نصب بگیرند تمام مجوزهای برق رسانی را می گیرند، مبالغ را می پردازند، برق خودشان را می خرند و بعد از دریافت پروانه برق مجوز می گیرند. اما با وجود خرید برق، وزارت نیرو هیچ تعهدی برای تامین برق ندارد.

پروفسور حسن می گوید در این زمینه هیچ اقدام دیگری جز از طریق واردات نمی توان انجام داد. امروزه عرضه مواد غذایی صنعت فروآلیاژ قطع شده است و ادامه این روند قطعا کاهش تولید فولاد را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به بخشی از صنعت بزرگ فولاد مجوز تولید داده شده است، تصریح کرد: در فصل تابستان به کارخانه ها گفته شده است که در روز برق کمتری مصرف کنند اما شب ها تمام وقت کار کنند. برخی از خطوط آنها پتانسیل کاهش تقاضا را دارند، اما ریخته گری باید کار کند. اگر فعالیت ذوب آنها (فولاد) به مواد خام نیاز دارد. بنابراین از آنجایی که زنجیره فولاد به طور کامل قابل مشاهده نیست، به دلیل عدم فعالیت فروآلیاژها، صنعت فولاد نیز با کمبود مواد اولیه مواجه خواهد شد، زیرا تولید آن تقریبا غیرممکن خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت فروآلیاژ ادامه داد: اگر بخواهند از الان وارد کنند و شروع کنند، حدود دو سه ماه طول می کشد و بنابراین وقت را از دست داده اند. فرآيند فروآلياژ به صورت الكتريكي فرآوري مي شود، اما فولادسازي مي تواند در زمستان با گاز مشكل داشته باشد.

تقاضای داخلی فروسیلیس حدود 120000 تن است آره اما مجوز برای 1.1 میلیون تن تعیین شده است!

پروفسور حسن در تشریح مشکلات کنونی صنعت فروآلیاژ گفت: چند موضوع مورد توجه است که یکی از آنها مربوط به زیرساخت ها است. یعنی تا زمانی که زیرساخت های مورد نیاز مهیا نشود مجوز اعطا نمی شود. نیاز داخلی و صادراتی باید مطالعه و محاسبه شود و بعد از آن به این نتیجه رسید، آیا باید اینقدر در فروآلیاژ سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟ تا امروز حدود دو میلیون تن مجوز فروآلیاژ صادر شده است. به عنوان مثال حدود یک میلیون و 100 هزار تن برای مجوز نصب فروسیلیس صادر شده است که 500 هزار تن آن مجوزهای با پیشرفت فیزیکی است و حدود 200 هزار تن تولید می کند، در حالی که نیاز سالانه در این بخش حدود 120 تن است. هزار تن است! بر این اساس باید به این فکر کنیم که آیا می خواهیم صنعت فروآلیاژ را به سمت سایر صنایع مانند کاشی، سفال و سنگ که به گورستان ماشینی در روستاها تبدیل شده اند سوق دهیم؟ آیا امکان استفاده از سرمایه ملی این کشور در سایر حوزه ها که لازم است وجود ندارد؟

وی ادامه داد: سیاست های کلان در این زمینه باید با مطالعات مشخص انجام شود و مجوز صادر شود. بنابراین بهتر است سرمایه ملی را در جهتی که کشور نیاز دارد سرمایه گذاری کرده و از آن سود ببریم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت فروآلیاژ درباره زیرساخت های لازم گفت: برق موضوع مهمی است و امروز به دلیل کم آبی مشکلات زیادی داریم، نیروگاه های برق آبی تقریباً از کار افتاده و شاید روزی برسد. این رقم می تواند به هشت درصد برسد. همچنین اگر بخواهیم نیروگاه های گازسوز راه اندازی کنیم، در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز دچار مشکل خواهیم شد و باید در عسلویه و پارس جنوبی سرمایه گذاری مناسبی صورت گیرد.

توسعه صنعت بدون توجه به زیرساخت ها بی فایده است

حسن گفت: «همه موارد فوق دست به دست هم می دهند و از آنجایی که ما به درستی در مکان های مناسب سرمایه گذاری نمی کنیم، اگر صنعت را بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها توسعه دهیم تقریباً بی فایده است. بنابراین کشور نیاز به سرمایه گذاری و تقویت پایگاه کاری خود در این زمینه ها دارد. شاید اهرم زیرساخت در دست وزارت صمت نباشد، اما می‌خواهد تعادل ایجاد کند و پیشنهاد ما به این وزارتخانه این است که سعی کند از نظرات کارشناسان انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و اتحادیه‌ها استفاده کند. صنعت. به طور کامل قابل مشاهده است.

وی معتقد است امروزه چه در داخل و چه در خارج از کشور به فروآلیاژ نیاز دارند مانند ترکیه این صنعت بازار خوبی دارد اما باید برآورد کرد که این بازار چقدر و از نظر زیرساخت، ظرفیت و مواد نیاز دارد. باید به دنبال آن بود

نرخ مالیات صنعت تغییر نکرده است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت فروآلیاژ گفت: میزان مالیات آن صنعت تغییر نکرده و 25 درصد مابقی مالیات پرداخت شده است.

پروفسور حسن درباره تعهدات مالیاتی توضیح داد: وزارت صمت اقدامی غیرمستقیم انجام داد و بر صادرات زنجیره فولاد مالیات وضع کرد. تا پایان اردیبهشت ماه عوارض به صورت آزمایشی پرداخت می شد اما با مکاتبه از ابتدای خرداد عوارض قطع شد. امروزه مشکلات دیگری در زمینه افزایش مالیات واردات ماشین آلات صنعتی وجود دارد که در چندین نامه به آن اشاره کرده ایم.

وی در تشریح تاثیر تحریم ها بر این صنعت گفت: مشکلات در صنعت تقلب مانند سایر صنایع بسیار زیاد است و مشکل تامین تجهیزات، مواد اولیه، انتقال ارز و فروش زیر قیمت جهانی ضرر آشکاری است. ” دارد. به عنوان مثال اگر می خواهید فروآلیاژ بفروشید باید با قیمتی کمتر از قیمت جهانی این کار را انجام دهید که اگر خسارت را محاسبه کنید مبلغ بسیار بالایی خواهد بود.

دبیر انجمن صنعتی کارآفرینان فروآلیاژی در پایان سخنان خود تاکید کرد: در صورت ایجاد زیرساخت های لازم شرایط این صنعت بد نخواهد بود اما در موارد ذکر شده چشم انداز خوبی را شاهد نیستیم. صنعت؛” یعنی اگر جواز تاسیس به همین صورت اعطا شود و ظرفیت افزایش یابد، این نگرانی وجود دارد که سرنوشت این صنعت نیز مانند سایر صنایع مانند سرامیک باشد.

انتهای پیام/