اخبار جامعه

فاکتورهای خطرزای تشخیص داده نشده در بیماران سکته ایسکمیک

در یک مطالعه، متخصصان به دو عامل خطر عمده و تشخیص داده نشده برای بیماران سکته مغزی ایسکمیک پرداختند.

به گزارش خبر فوری، نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که اکثر افرادی که از سکته مغزی ایسکمیک رنج می برند و هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای ندارند، بیماری های زمینه ای و بیماری های زمینه ای دارند.

بر اساس این مطالعه، به طور کلی، 67.7٪ از بیماران سکته مغزی بدون هیچ عامل خطر شناخته شده، یک عامل خطر قابل توجهی داشتند. در این مطالعه، محققان سوئیسی داده‌های 4354 سکته مغزی بیمار را بین سال‌های 2003 تا 2018 تجزیه و تحلیل کردند که از این تعداد 1125 مورد هیچ عامل خطر شناخته‌شده‌ای ندارند.

شایع ترین عوامل خطر عروقی برای دیس لیپیدمی، هیپرلیپیدمی، مانند کلسترول بالا یا سطوح بالای تری گلیسیرید (61.4٪ از بیماران) بود. دومین عامل خطر شایع فشار خون بالا (7/23 درصد از بیماران) بود و از هر 10 بیمار یک نفر (2/10 درصد از بیماران) فیبریلاسیون دهلیزی داشت، وضعیتی که باعث افزایش ضربان قلب و نامنظم شدن آن شد.

این مطالعه رابطه مثبتی را در میان بیماران بدون عوامل خطر شناخته شده برای سن جوان، قومیت غیر قفقازی، استفاده از داروهای ضد بارداری توسط زنان زیر 55 سال و سیگار کشیدن برای بیماران بالای 55 سال نشان داد. همچنین بین استفاده از رقیق کننده های خون قبل از سکته و شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) رابطه منفی وجود داشت.

سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می افتد که لخته خون جریان خون را به مغز قطع می کند و شایع ترین نوع سکته است.

کارشناسان گفتند: «این تحقیق اطلاعات مهمی در مورد عوامل خطر اصلی سکته مغزی ایسکمیک ارائه می‌کند. یافته‌های ما بر اهمیت آزمایش و درمان عدم تعادل چربی‌ها، مانند سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید، و همچنین شناسایی و درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا و فیبریلاسیون دهلیزی و دیابت نوع 2 تاکید می‌کند.

به گفته کارشناسان، قبل از مطالعه، اطلاعات بالینی محدودی در مورد فراوانی، ویژگی‌های بیمار و مکانیسم‌های بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک حاد که هیچ فاکتور خطر شناخته‌شده‌ای نداشتند، ارائه شد. امیدواریم این مطالعه به شناسایی بیمارانی که ممکن است در معرض خطر سکته مغزی باشند کمک کند.

انتهای پیام/