اقتصادی

پورابراهیمی: بازار برق در حوزه بورس انرژی راه اندازی شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در حوزه بورس انرژی برای مقابله با خاموشی ها بازار برق ایجاد شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خبر فوری، با اشاره به افزایش مصرف برق با گرم شدن هوا، اظهار کرد: در این راستا وزارت نیرو مشوق هایی را برای کاهش خاموشی برای صنایع و کشاورزی در نظر گرفته است که می تواند بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: امروزه مصرف انرژی در کشور ما تقریباً دو برابر میانگین جهانی است که به راحتی می توان با راهکارهایی این میزان را کاهش داد. این شامل مصرف برق می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در همین راستا طی نامه ای خطاب به رئیس جمهور به کمیسیون اقتصادی پیشنهاد راه اندازی بازار برق در حوزه بورس انرژی را دادیم؛ در این راستا به کمیسیون اقتصادی نیز پیشنهاد دادیم که بازار برق در حوزه بورس انرژی راه اندازی شود. به این ترتیب برای هر فردی که کمتر از میانگین مصرف سه سال اخیر مصرف کرده باشد، این میزان به قیمت بازار انرژی عرضه می شود.

پورابراهیمی با مثالی توضیح داد: به عنوان مثال در سال های اخیر اگر یک خانواده 5 نفره در تهران 100 واحد برق مصرف کرده باشد و امسال 20 واحد افت مصرف داشته باشد، آن 20 واحد از آنها خریداری می شود. امروز رویکرد وزارت نیرو این است که اگر هر خانواده ای برق کمتری مصرف کند بخشیده می شود اما ما می گوییم هم خانواده باید بخشیده شود و هم به آنها پول بدهیم.

وی ادامه داد: این کار باعث ایجاد انگیزه برای مصرف کمتر برق می شود تا دو واحد صنعتی آسیب نبینند و در مصرف برق صرفه جویی شود. علاوه بر این می توان برنامه ریزی کوتاه مدت انجام داد.

پورابراهیم با بیان اینکه مشوق های وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی نیز موثر است، گفت: پیشنهاد ما فراتر از این مشوق ها است. با تامین میزان صرفه‌جویی برق خانوارها، صنایع، واحدهای تولیدی و سایر مصرف‌کنندگان در بورس انرژی، هم تحولی در بازار ایجاد می‌شود و هم از آسیب‌های قابل توجهی به واحدهای تولیدی و واحدهای صنعتی ناشی از خاموشی‌ها جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/