اخبار جامعهکسب و کار خبر فوری

ابعاد مختلف تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

ترکیه یکی از کشور های جالب توجه برای سفر یا مهاجرت است. این کشور برای مهاجرت تحصیلی نیز مقصد مناسبی به نظر می رسد. نام دانشگاه های ترکیه در میان قدیمی ترین دانشگاه های اروپا و آسیا قرار دارند و می توانند شرایط بسیار خوبی برای تحصیل و تحقیق دانشجویان مختلف فراهم کنند. در خصوص رشته پزشکی نیز این مسئله در خور توجه است. نزدیکی ترکیه به ایران و آسانی رفت و آمد به این کشور، از جمله دلایلی است که ایرانیان را وسوسه می کند برای تحصیل به این کشور سفر کنند. بهترین دانشگاه پزشکی، موردی است که باید درباره آن تحقیق کنید.

شما می توانید به عنوان یک دانشجوی خارجی به دانشگاه های مختلف ترکیه اپلای کنید. در صورت پذیرش می توانید ویزای تحصیلی ترکیه را اخذ کنید و در دوران تحصیل خود، در این کشور اقامت داشته باشید.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه محدودیت سنی خاصی ندارند و هر کسی با هر سنی و به شرط داشتن دیپلم دبیرستان میتواند در آزمون های ورودی ترکیه شرکت کند. نبود محدودیت سنی هم برای افرادی که به اصطلاح جهشی درس خوانده اند و جلوتر از همسالان خود هستند مفید است و هم به کسانی کمک می کند که در سنین بالا شروع به تحصیل کرده اند. البته باید توجه داشت موفقیت در کنکور پزشکی امری است که تلاش زیادی می طلبد.

کشور ترکیه هر سال دو بار اعلام ظرفیت می کند و دانشجو می پذیرد. پس می توانید در این دو زمان اقدام به مهاجرت کنید. علاوه بر این، در طول تحصیل شما می توانید از بیمه درمانی و امکانات پزشکی رایگان بهره مند شوید.

برای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه باید زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی بدانید. مدرک معتبر زبان در بعضی از دانشگاه های این کشور، تومر است. اما در بعضی دانشگاه ها بدون مدرک و با سطحی خوب از زبان نیز می توانید پذیرفته شوید.

هزینه های تحصیل پزشکی در ترکیه

کشور ترکیه قسمت زیادی از بودجه دولت خود را به خدمات و امکانات پزشکی اختصاص می دهد. با توجه به این  نکته، شهریه ای که از دانشجویان بین الملل دریافت می کند، هزینه کمی است. این هزینه در رشته های مختلف متفاوت است و از هر دانشگاه به دانشگاه دیگر هم تفاوت دارد. اما می توان حدود این هزینه را پنجاه هزار لیر در نظر گرفت. علاوه بر شهریه، باید هزینه های مسکن و خوراک و پوشاک در این کشور را نیز تقبل کرد که با توجه به قیمت لیر، مناسب به نظر می رسد.

اما پس از تحصیل و طی کردن تمام مراحل شما می توانید با مدرکتان در سازمان ها و نهاد های مختلف ترکیه به عنوان پزشک مشغول شوید. علاوه بر آن، بعضی از دانشگاه های ترکیه در ایران نیز معتبرند و با کسب مدرک از این دانشگاه ها می توانید در ایران نیز مشغول به کار شوید. دانشگاه استانبول، دانشگاه قاضی، دانشگاه مرمرا و چندین دانشگاه دیگر در این لیست قرار می گیرند.

در دانشگاه های دولتی ترکیه آزمونی به نام YOS  وجود دارد. در صورت قبولی در آن دانشجو باید سالیانه حدود هزار و پانصد دلار به دانشگاه بپردازد. حال اگر دانشجو در سال های اول و دوم تحصیل موفق ظاهر شود و نمرات عالی بگیرد می تواند از بورسیه تحصیلی ترکیه در این رشته استفاده کند. علاوه بر آن کمک هزینه های مختلفی نیز برای دانشجویان بین الملل در نظر گرفته می شود. جدای از این موارد می توانید به صورت پاره وقت در این کشور کار کنید و هزینه های مختلف خود را تامین کنید. بورسیه تحصیلی دندانپزشکی هم بحثی است که به طور مفصل در جایی دیگر به آن خواهیم پرداخت.