اقتصادی

خلاف بین‌المللی رخ داده؛ بلیت تهران ـ مشهد ۶میلیون تومان؟

حدود یک هفته از طرح فروش دلاری بلیت هواپیما به مسافران غیرایرانی می گذرد. اعتراض ها و واکنش ها به این طرح که «تبعیض آمیز» تلقی می شود همچنان ادامه دارد. رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرتی ایران نیز از برخی تخلفات هواپیمایی در اجرای این طرح خبر می دهد.

بلیط هواپیما برای مسافران غیرایرانی از ۱۴ تیرماه در مسیرهای داخلی به نرخ دلار محاسبه می شود. بر اساس تصمیم انجمن شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای کمتر از یک ساعت 100 دلار و برای پروازهای بیش از یک ساعت 150 دلار است. کارآفرینان گردشگری از ابتدا با این طرح مخالفت کردند. در حالی که وزارت فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با طرح کارت دلاری مسافران غیرایرانی مخالف است، وی خواستار اجرای این مصوبه تا زمانی که چند جنبه از این موضوع پیش نیاید، شد. در یک کارگروه مورد بحث قرار گرفت. وزارت امور خارجه نیز به این طرح واکنش نشان داد و به سازمان هواپیمایی نسبت به تاثیرات پرهزینه آن در کشورهای همسایه و اجازه سفر عراقی ها به ایران هشدار داد. معاون گردشگری رئیس جمهور در این هفته با رئیس سازمان هواپیمایی جلسه ای در این خصوص خواهد داشت. رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز معتقد است این رفتار ایرلاین ها نه تنها تبعیض آمیز نیست، بلکه برای کشور خطرناک است و تخلف بین المللی تلقی می شود.

حرمت الله رفیعی در گفت وگو با خبر فوری، خاطرنشان کرد: تاثیر منفی این طرح بر کشورهای همسایه از هم اکنون در برخی کشورهای همسایه از جمله عراق برای افزایش قیمت ایران در ایام اربعین آغاز شده است. این چه سیاست آزادیخواهانه ای است که کل کشور هزینه آن را خواهد پرداخت.

رئیس انجمن بازرگانی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصمیم ایرلاین ها مبنی بر کپی بلیت پروازهای داخلی را بدون فکر و بدون فکر کردن به اتفاقاتی که زیر نظر سازمان هواپیمایی رخ داده است، دانست و در این باره گفت: سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) قوانین. و انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) باید حقوق همه ملیت ها را در مسیرهای داخلی برابر در نظر بگیرد. آنها نمی توانند بر اساس ملیت و خارجی بودن افراد نرخ تعیین کنند. این مقررات بسیار واضح است و شرکت های هواپیمایی با دو برابر شدن قیمت ها بسته به ملیت مسافران، تخلف بین المللی انجام داده اند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه با اشاره به توجیه اتحادیه شرکت های هواپیمایی و شرکت های هواپیمایی مبنی بر مبادله نرخ بلیت پروازهای خارجی مبنی بر «تبعیت های غیر ایرانی» اشاره کرد. به قیمت هایی که موجود بود یارانه دادند، گفت: یارانه؟ وقتی این شرکت ها یارانه سوخت می گیرند و با قیمتی کمتر از آب می خرند، تسهیلات بانکی می گیرند، خدمات فرودگاهی دارند و از تسهیلات دیگر استفاده می کنند، چرا از یارانه صحبت نمی کنند، آن خدمات و تسهیلات را حساب نمی کنند؟ دولت نمی تواند به شرکت های هواپیمایی یارانه بدهد، سپس خدمات آنها را گران تر به مردم بفروشد و درآمد حاصل از آن را به جیب بزند.

رفیعی اضافه کرد: با توجه به یارانه‌ها و تسهیلاتی که شرکت‌های هواپیمایی در ایران دریافت می‌کنند، قیمت بلیت پروازهای داخلی در مقایسه با نرخ‌های ایرلاین‌های خارجی در سایر کشورها گران‌تر است.

وی همچنین گفت: بر اساس اظهارات قبلی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی، سهم حمل‌ونقل هوایی در سفرها تنها یک درصد است که 65 درصد آن به کارکنان و مأموریت‌های دولت تعلق می‌گیرد و مابقی توسط سازمان حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌شود. طبقات ثروتمند، بنابراین، بلیط هواپیما یک نگرانی است. البته من از این آمارها حمایت نمی کنم و فکر می کنم 50 درصد از سفرهای هوایی توسط دهک های پایین جامعه در مسیرهایی مثل مشهد انجام می شود و اتفاقاً مقصد قشر ثروتمند جای دیگری است اما با فرض آن اعداد. درست است، پس این یعنی شرکت های هواپیمایی از جیب مردم بیرون می آیند که از 65 درصد کارمندان دولت پول می گیرند تا در ماموریت ها پرواز کنند؟

رئیس هیأت مدیره هیأت صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در کنار سایر توجیهات اتحادیه شرکت های هواپیمایی برای دو برابر شدن قیمت بلیت هواپیما، «افزایش تعداد اتباع خارجی» را افزایش داد. اگر تقاضا زیاد شده و بلیت در دسترس شهروندان ایرانی نیست چرا این کار را نکردند و آماری از درصد شهروندان غیرایرانی که از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند ندهید اما انجمن شرکت های هواپیمایی بخشنامه ای صادر کرده است. همه ایرلاین ها 50 درصد از ظرفیت صندلی همه پروازها را به غیر ایرانی ها اختصاص دهند و اجرا کنند. نرخ تجاری این ظرفیت. علاوه بر این سوال، آیا خارجی ها ظرفیت پرواز در همه پروازها را دارند؟ 50 درصد از کل در تمام مسیرهای تعیین شده به آنها؟ نکته دیگر تعیین نرخ تجاری صندلی های اکونومی است. کرایه تجاری تعریف مشخصی دارد، باید خدمات ویژه، صندلی و پذیرایی به مسافر اختصاص داده شود، آیا این خدمات ارائه می شود؟

رفیعی گفت: مشخص است 50 درصد از ظرفیت یک پرواز در همه مسیرها مشتری غیرایرانی ندارد و معتقدم تا چند روز دیگر این طرح جلو می رود و با همین قیمت عرضه می شود. به مسافران ایرانی تجارت بدهید. این دقیقاً همان چیزی است که پس از اجرای این طرح در هفته گذشته اتفاق افتاد. با توجه به نرخ خارجی هایی که بلیط هواپیما تهران-مشهد را به مسافر ایرانی فروخته اند، مدارکی داریم که قیمت بلیط صندلی اکونومی به مسافر ایرانی شش میلیون تومان بوده است.

وی همچنین با انتقاد از نحوه قیمت گذاری برای غیر ایرانی ها اظهار داشت: سوال اینجاست که این قیمت ها بر چه اساسی و استانداردی تعیین شده است؟ یک پرواز یک طرفه کمتر از یک ساعت 100 دلار هزینه دارد، با پرواز رفت و برگشت به یک کشور خارجی. آن رقم را از کجا پیدا کردند و از کجا چنین نرخی را با اجازه تعیین کردند؟! مگر اینکه شرکت هواپیمایی مسئول کرایه باشد، آژانس حمایت از مصرف کننده باید کرایه را تایید کند. من معتقدم این رفتارها فقط نشانه خودخواهی و منفعت طلبی است و قطعاً پیامدهای منفی در سراسر کشور خواهد داشت و آسیب های سیاسی بزرگی به بار خواهد آورد. از زمان انتشار این خبر، حملات شدیدی به برخی از کشورهای همسایه که به سمت ایران نقل مکان کرده اند، صورت گرفته است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنف خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: شرکت های هواپیمایی نیز بخشنامه ای صادر کرده اند در صورتی که آژانس کد گذرنامه مسافر را درج نکند، نه تنها جریمه می کنند. از پذیرش مسافر در فرودگاه جلوگیری می کند و بلیط صادر شده قابل استرداد نخواهد بود. یا از فروش از طریق آژانس هواپیمایی منع شده اند، مسافران خارجی باید مستقیماً از شرکت هواپیمایی یا سیستم فروش آن خرید کنند. اگر این رفتارها خلاف و اغماض نباشد، چیست؟!

وی ادامه داد: بسیاری از ایرلاین ها همچنان می گویند که ضرر می کنند، پس اگر اینطور است، چگونه ایرلاین ها هر سال جمع می شوند، صاحبان آنها چگونه صاحب تیم ها و کارخانه های فوتبال می شوند؟ وقتی شروع به کار کردند در دفتر چه داشتند و امروز چه دارند؟ اگر ضرر می کنید، آمار واضح بدهید و از کلی گویی بپرهیزید.

رفیع گفت: از وزیر راه انتظار داریم قبل از بدتر شدن وضعیت اقدام کند. متاسفانه وزارت راه و شهرسازی برای حل این مشکل اهتمام جدی نشان نداده است، اگر آژانس مسافرتی بلیط هواپیما را هزار تومان بفروشد دوربین ها روشن می شود و به آژانس می رود و کنسل یا بسته می شود. هورا اما چند روزی از اجرای این تصمیم می گذرد و منافع کل کشور در خطر است، اما نه تنها این وزارتخانه واکنش نشان می دهد، بلکه سازمان هواپیمایی آن نیز گزارش داده است که این تصمیم با اطلاع و هماهنگی آنها اجرا شده است!

انتهای پیام