اخبار جامعه

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در فارس/ جستجو برای یافتن ۲ کودک مفقود و چرایی بی‌توجهی به هشدارها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق سیل زده شرق استان فارس را تشریح کرد.

به گزارش خبر فوری، سیل روز جمعه در شرق استان فارس روستاهای امامزاده سلطان شهباز، باغ شاد، داهویه، باخنو، درب قلعه، انجیرک عالی و سفلی، آببند، بردنور، مهدی آباد و… استهبان را در بر گرفت. باعث مرگ و ناپدید شدن تعدادی از شهروندان شد. پس از این حادثه محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که بعدازظهر شنبه به همراه وزیر کشور از مناطق سیل زده بازدید کرد، گزارشی از آخرین وضعیت این منطقه ارائه کرد.

محمدحسن نامی در گفت وگو با خبر فوری، با اشاره به جزئیات وقوع سیل در شرق استان فارس، اظهار کرد: امروز به همراه وزیر کشور آقای وحیدی از محل های حادثه بازدید و به تحلیل سیل پرداختیم. و خسارت ناشی از سیل در رودخانه رودبال بررسی کردیم. این سیل پس از وجود ابر بسیار مرطوب و بارش شدید باران بر سرچشمه رودخانه های چشمه عشاق و رودبال رخ داد و متاسفانه در کمتر از 28 دقیقه سیل شدید رخ داد.

نامی در خصوص اینکه آیا این سیل پیش بینی و هشدار داده شده بود که اتفاق بیفتد یا خیر، گفت: در این زمینه پیش بینی های لازم انجام شد و روستائیان و اهالی اطلاع رسانی کردند اما متاسفانه در برخی موارد با عدم توجه مردم همراه شد. . هشدارها در مدت کوتاهی باران شدیدی در این منطقه بارید و سیل حدود 45-47 کیلومتری رخ داد. بررسی ها نشان می داد که هوای محل وقوع سیل آفتابی بوده و باران نمی بارید، بنابراین هیچکس فکر نمی کرد پس از اخطار سیل رخ دهد.

مردم باور نمی کردند که سیل بیاید

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در این حادثه قصوری صورت نگرفته است، گفت: این موضوع را بررسی کردیم، متاسفانه به دلیل شرایط جوی مردم تصور نمی کردند چنین سیلابی رخ دهد و به همین دلیل علیرغم هشدار داده شده ، توجهی به این کار نکردند بر اساس تحقیقات ما و اظهارات شاهدان، روز جمعه حدود 2000 نفر در رودخانه طغیان شده و اطراف آن شنا می کردند که سیل ناگهانی رخ داد.

وی درباره دوره گردش این سیل نیز گفت: این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد اما شواهد حاکی از آن است که در سال های 65 و 88 در این منطقه سیل رخ داده اما فوتی نداشته است.

نامی همچنین درباره آخرین آمار مصدومان این سیل اظهار کرد: متاسفانه تاکنون 22 نفر در این حادثه جان باخته اند که جسد 20 نفر از آنها توسط تیم های امدادی هلال احمر و نیروهای بسیج مردمی پیدا شده است. و سپاه هفت تن از کشته شدگان کودک، 11 زن و 4 مرد و دو تن از این مردها سالخورده بودند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اگر مردم درگیر این حادثه نبودند تعداد کشته شدگان این حادثه می توانست افزایش پیدا کند، گفت: از عزیزانی که اگر نبودند به دوستان خود کمک کردند تشکر می کنم. برای حمایت عمومی، احتمال افزایش تعداد قربانیان وجود داشت.

در این زمینه بخوانید: اسامی 20 قربانی سیل در استان فارس اعلام شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه دو کودک همچنان مفقود هستند، ادامه داد: همچنین در مسجد روستا با حضور وزیر کشور جلسه ای برای توزیع تیم های جستجو در 10 تا 12 کیلومتری رودخانه برگزار کردیم. برای جست و جوی دقیق تر دو کودک ادامه دارد.

وی درباره محل سکونت حادثه دیدگان سیل نیز گفت: تعدادی از این افراد اهل استهبان، برخی دیگر اهل فسا و تعدادی دیگر از شهرستان نی ریز بودند. هیچ یک از کشته شدگان اهل روستا نبودند.

انتهای پیام