اقتصادی

جلوگیری از خروج سالانه ۲۵۰ میلیون دلار ارز با محصول دانش‌بنیان حوزه زیست‌فناوری

محققان یک شرکت دانش بنیان نهاده های دامی را با استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت و سویه های میکروبی منحصربفرد تامین کردند که با افزایش کارایی دامداری ها و مرغداری ها از خروج ارز جلوگیری کرد.

مهدی طاهریان یکی از محققان این شرکت دانش بنیان زیست فناوری در گفت و گو با خبر فوری، وی بیان کرد: اسید آمینه لیزین یکی از محصولات دانش بنیان این شرکت است. این ماده یکی از مواد ضروری بدن و حیوانات است، در حالی که بدن پستانداران و حیوانات قادر به تولید آن نیست. بنابراین این ماده از خارج از کشور وارد می شود.

طاهریان با تاکید بر اینکه این ماده از طریق روش های بیوتکنولوژیک در کشور تولید شده است تصریح کرد: با تولید این محصول علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، مشکلات مربوط به تغذیه دام و پرندگان نیز برطرف شده است.

وی اسید آمینه را ماده تنظیم کننده متابولیت ها دانست و یادآور شد: سالانه 2 میلیون تن آمینو اسید به کشور وارد می شود که این میزان واردات 250 میلیون دلار ارز از کشور خارج می کند.

طاهریان به تشریح نحوه تولید آمینو اسید لیزین پرداخت و با بیان اینکه ماده اولیه این محصول را می توان از لیگنوسلولز و هر ماده هیدروکربنی مانند برنج، گندم، ذرت و جو تهیه کرد، گفت: اینها مواد اولیه هستند. همراه با سویه های میکروبی متابولیزه می شود و پس از طی مراحلی محصول نهایی ایجاد می شود.

این محقق حوزه ژنتیک با تاکید بر اینکه سویه های میکروبی منتخب جهش یافته اند، یادآور شد: مهمترین بخش تولید این محصول، انتخاب سویه میکروبی اختصاصی است که در این پروژه به دست آوردیم.

طاهریان اهمیت تولید این محصول را برشمرد و افزود: استفاده از اسیدهای آمینه تولیدی موجب افزایش راندمان دامداری ها و طیور می شود.

انتهای پیام