اخبار جامعه

ارزش واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟

با توجه به آخرین قیمت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن که 4 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده بود، در صورتی که برخی واحدها با همین نرخ به دست متقاضیان برسد، قیمت یک واحد 60 متری است. آن پروژه 282 میلیون تومان خواهد بود. البته برخی از سازندگان می گویند با توجه به افزایش قیمت نهاده های ساختمانی، قیمت هر متر به حدود 8 میلیون تومان رسیده است و در این صورت یک آپارتمان 60 متری 480 میلیون تومان قیمت دارد که بخشی قابل توجه است. یک وام بانکی

به گزارش خبر فوری، بر اساس میانگین قیمت یک آپارتمان 50 متری در بازار مسکن تهران است اطلاعیه مرکز آمار در تیرماه سال جاری به 2 میلیارد و 240 میلیون تومان رسیده است و قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلامی از سوی دولت متری 4 میلیون و 700 هزار تومان، نرخ 282 میلیون و با قیمت هر متر 8 میلیون تومان درج شده است. به حساب سازندگان 480 میلیون تومان است که حدود یک پنجم مسکن در نرخ های بازار سرمایه است.

رسیدن به فاز پایه 430000 واحد

پروژه نهضت ملی مسکن که هدف آن ساخت چهار میلیون واحد در چهار سال با حدود 1.5 میلیون واحد زمین است و رسیدن به فاز پایه 430000 واحد در سراسر کشور در حال وقوع است. البته پروژه چهار میلیون واحدی چالش هایی دارد. وزیر راه و شهرسازی عدم همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات را بخشی از این چالش ها می داند. سازندگان می گویند از سوی دیگر تورم مصالح ساختمانی و پرداخت نشدن برخی متقاضیان باعث ایجاد مشکل در پروژه ها شده است.

انبوه سازان، تصمیم دولت برای اجرای پروژه چهار میلیون واحدی در حوزه مسکن آنها تحسین می کنند اما هنوز با وزارت راه و شهرسازی به توافق نرسیده اند. مهمترین اختلاف نظر بین بخش خصوصی و دولت تفاوت قیمت است.

ارزش واحدهای جابجایی مسکن چقدر است؟

پروژه 150 واحدی نهضت ملی مسکن در سیرجان

گلایه وزیر به دلیل عدم همکاری بانک ها با پروژه

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی و سازندگان از سیستم بانکی گلایه دارند. طبق قانون بانک ها باید 20 درصد از تسهیلات سالانه خود را به بخش مسکن اختصاص دهند که در سال های اخیر حدود 5 درصد از این تعهد محقق شده است. به نظر می رسد در هنوز در حال چرخش است. چند روز پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفته بود بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن نهضت ملی مسکن همکاری نمی کنند.

اما به نظر می رسد در بخش تامین زمین مشکل عمده ای وجود ندارد. به گفته قاسمی تاکنون یک میلیون و 500 هزار واحد زمین واگذار شده است. آمارها تا 24 تیرماه نشان می دهد که طبق وعده محمود محمودزاده وزیر راه، 430 هزار واحد به فاز فونداسیون، 201 هزار واحد به فاز پشت بام، 140 هزار واحد به مرحله سفت کاری و 63 هزار واحد به مرحله نجاری رسیده اند. و شهرسازی 100000 واحد تا پایان شهریور تحویل متقاضیان می شود.

زمین های دولتی مازاد در اختیار طرح ملی مسکن

یکی از مشکلات مربوط به عدم تمایل دستگاه های دولتی برای واگذاری مازادهای خود به نهضت ملی مسکن است. برای حل این مسئله موافقتنامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد تمام شد. رئیس جمهور تا پایان شهریور ماه به دستگاه های دولتی فرصت داده است که زمین های مازاد را تحویل دهند، در غیر این صورت زمین به نام وزارت راه و شهرسازی ثبت می شود. گفته می شود تاکنون 9 درصد از زمین های مازاد دولت به این طرح برای شروع جهش تولید و عرضه مسکن اختصاص یافته است.

در خصوص وضعیت اجرای پروژه، به دلیل عدم توافق بخش خصوصی و بخش دولتی، به گفته سازندگان، کار به اتمام نرسیده است. سید محمد مرتضوی، رئیس مرکز انبوه سازان چند روز پیش در گفت وگو با خبر فوری، با اشاره به عدم توجه به تورم نیمه دوم سال گذشته در تنظیم برنامه و بودجه، در تعدیل ها، اظهار داشت: با توجه به عدم توجه به نرخ تورم در نیمه دوم سال گذشته، این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. دولت سقف قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن را 4 میلیون و 750 هزار تومان اعلام کرده است. در حالی که برخی تولیدکنندگان از قیمت های بالای 6 میلیون تومان و حتی 8 میلیون تومان صحبت می کنند.

ارزش واحدهای جابجایی مسکن چقدر است؟

طرح نهضت ملی مسکن اندیشه شهریار

برخی از تولیدکنندگان با تورم مبارزه می کنند

ایرج رهبر، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران و سازنده قطعه 504 نهضت ملی مسکن شهریار در گفت وگو با خبر فوری، اظهار کرد: در ابتدای سال جاری هزینه هر مترمکعب بوده است. بتن بین 600 تا 700 هزار تومان بود الان 1.1 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر با تاخیر متقاضیان در پرداخت و عدم پرداخت به موقع تسهیلات بانکی مواجه هستیم.

وی با ابراز نگرانی از تورم تدریجی نهاده های عمرانی گفت: اگر دولت تعدیل ها را نپذیرد ممکن است به جایی برسیم که برخلاف میل باطنی مجبور به توقف کار شویم. تجهیزات ما مانند سیستم قالب، برق، ژنراتور و … گران هستند و نبود چنین تجهیزاتی باعث هدر رفتن سرمایه می شود.

به نظر می رسد اکثر قراردادهای پروژه نهضت ملی مسکن که تاکنون انجام شده با بخش دولتی بوده است. بنیاد مصطفان، بنیاد مسکن، اقامتگاه اجرایی حضرت امام (ره)، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از جمله تشکل های فعال در طرح نهضت ملی مسکن هستند. مسئولان وزارت راه و شهرسازی از انبوه سازان خوشنام و فعال برای مشارکت در این طرح دعوت به عمل آورده اند.

زمین از دولت، ساختن خانه از مردم

بخشی دیگر از پروژه نهضت ملی مسکن واگذاری زمین به مالکان است. در شهرهایی که امکان تهیه زمین وجود دارد، دولت در گروه های دو یا سه نفره زمین را در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می دهد تا با ارائه نقشه ها و مدل های ایرانی-اسلامی شروع به ساخت و ساز کنند. در برخی مناطق امکان واگذاری زمین به شخص نیز وجود دارد. واگذاری زمین خودگردان در شهر جدید ایوانکی برای ساکنان تهران انجام شده و احتمالاً با تامین زمین در آینده، شهرستان های قرچک و پیشوا نیز در این فرآیند گنجانده شده است. به گفته محمود محمودزاده در حال حاضر 333 هزار واحد خودگردان نهضت ملی مسکن وجود دارد.

یکی دیگر از مدل های طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت حق ارتفاق به مالکان است. به این ترتیب دولت تمام مزایای این طرح را نصیب سازندگان صاحب زمین یا پروژه های نیمه تمام می کند و این افراد می توانند از تسهیلات این طرح تا سقف 450 میلیون تومان در هر واحد استفاده کنند.

ارزش واحدهای جابجایی مسکن چقدر است؟

شهر جدید ایوانکی

کارها با قدرت و ضعف به جلو می روند

در هر صورت پروژه نهضت ملی مسکن با وجود تحولات در مناطق مختلف کشور با شدت و آسیب پذیری ادامه دارد. این طرح در صورت اجرا می تواند برای بسیاری از مستاجران مسکن به ارمغان بیاورد. مستاجرینی که در برخی شهرها تا 70 درصد درآمد خود را صرف پرداخت اجاره بها می کنند. طبق آمار حدود 9 میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.

با توجه به نوسانات شدید قیمت مسکن که از اواخر سال 1395 شروع شد و همچنان ادامه دارد، خرید خانه برای بسیاری از خانواده ها به یک هدف غیر ممکن تبدیل شده است. بر اساس اعلام مرکز آمار، متوسط ​​قیمت مسکن در تهران به متری 44.8 میلیون تومان رسیده است. یعنی یک واحد 50 متری سرمایه به طور متوسط ​​بین 2000 میلیارد تا 240 میلیون تومان هزینه دارد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می گوید: زمین 40 درصد قیمت مسکن در شهرها و 60 درصد در کلان شهرها است.

این در حالی است که با اقدامات انجام شده برای حذف هزینه زمین در طرح نهضت ملی مسکن، قیمت واحدها بسیار کمتر از نرخ بازار خواهد بود. تخصیص زمین در برنامه اقدام ملی مسکن شامل اجاره 99 ساله، فروش اقساطی 10 ساله و مشارکت در ساخت است. البته فرم «ج» متقاضی باید سبز باشد و پس از سال ۱۳۸۳ نمی تواند مالک هیچ قطعه یا واحد مسکونی باشد.

با این اوصاف، حتی اگر متری 4.7 میلیون تومان را در نظر نگیریم و واحدهای نهضت ملی مسکن با متری 8 تا 10 میلیون تومان ساخته شوند، یک واحد 60 متری ساخته می شود. 480 تا 600 میلیون تومان یعنی کمتر از یک چهارم. قیمت آپارتمان 50 متری در تهران می باشد.

انتهای پیام