اقتصادی

مذاکرات طالبان برای خرید بنزین از روسیه

دولت طالبان در مسکو در مراحل پایانی مذاکرات بر سر شرایط قرارداد خرید بنزین و بنزن از روسیه است.

به گزارش خبر فوری، حبیب الرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان تایید کرد که هیاتی از مقامات به ریاست وزارت بازرگانی در پایتخت روسیه حضور دارند و قرارداد خرید گندم و گاز را منعقد خواهند کرد. و روغن وی در پیامی که به رویترز ارسال کرد، گفت: مقامات افغانستان در حال مذاکره با طرف روسی هستند و به محض نهایی شدن قراردادها، جزئیات را اعلام خواهند کرد.

یک منبع آگاه در وزارت تجارت و صنایع افغانستان به رویترز گفت: پس از سفر مقامات این وزارت در ماه جاری، مقامات فنی این وزارت و وزارت مالیه برای انجام قراردادها در مسکو مانده اند. وی بیان کرد: در حال کار بر روی متن قرارداد هستیم و تقریباً برای خرید بنزین و بنزن به توافق رسیده ایم و امیدواریم به زودی این قرارداد را منعقد کنیم.

اگر این توافقنامه منعقد شود، نشانه افزایش همکاری کشورهای خارجی با طالبان خواهد بود که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از یک سال پیش، هیچ دولت بین المللی آن را به رسمیت نشناخت.

همچنین این معامله در شرایطی صورت می گیرد که آمریکا تلاش می کند سایر کشورها را متقاعد کند که خرید نفت روسیه را کاهش دهند و هدف از این اقدام کاهش درآمد نفتی روسیه است که برای تامین مالی جنگ استفاده می شود. اوکراین

روسیه و حامیان آن با تحریم‌های اقتصادی دولت‌های بین‌المللی از جمله آمریکا مواجه هستند.

هیچ دولت خارجی، از جمله روسیه، دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است و بانک های افغانستان به دلیل تحریم هایی که باعث شده اکثر بانک های بین المللی تمایلی به همکاری با آنها نداشته باشند، با مشکل مواجه شده اند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که دو طرف برنامه ای برای نحوه پرداخت دارند، اما توضیح بیشتری در مورد استفاده از کانال های بانکی رسمی نداد.

بر اساس گزارش رویترز، دولت پاکستان روزانه هزاران تن زغال سنگ از افغانستان وارد می کند که به کاهش بحران انرژی این کشور کمک کرده است. این مبادلات توسط شرکت های خصوصی در دو کشور همسایه انجام می شود و دولت طالبان میلیون ها دالر از عوارض گمرکی صادرات زغال سنگ به دست می آورد.

انتهای پیام