اقتصادی

ریزش قیمت نفت شدت گرفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت زیرا قرنطینه های ویروس کرونا در چین و انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره نگرانی ها در مورد رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت را تشدید کرد.

به گزارش خبر فوری، قیمت نفت برنت با یک دلار و 12 سنت معادل 1.2 درصد کاهش به 91 دلار و 71 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت دیشب سه درصد کاهش یافت.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در آمریکا با یک دلار و 25 سنت معادل 1.4 درصد کاهش به 85 دلار و 63 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا دیروز یک سنت افزایش یافت.

نفت روز دوشنبه پس از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش 100 هزار بشکه‌ای تولید در ماه اکتبر، رشد خود را از دست داد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد OANDA در یادداشتی نوشت: با توجه به فهرست چالش های اقتصادی جهانی، تضعیف بهبود قیمت ناشی از تصمیم اوپک پلاس چندان دشوار نبود. علیرغم آمارهای بهتر از بهینه سازی شده بخش خدمات ایالات متحده، رشد اقتصاد جهانی خوب به نظر نمی رسد، که این موضوع نگران کننده قیمت نفت است.

سیاست چین برای مقابله با ویروس کرونا، شهرهایی مانند چنگدو را که 21.2 میلیون نفر در آن زندگی می کنند قرنطینه کرده است و حرکت مردم و تقاضا برای نفت را در دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان تضعیف کرده است.

به گفته تحلیلگران گروه تحقیقاتی ANZ، موج های بیشتر شیوع این نگرانی را ایجاد کرده است که مقامات چینی مجبور شوند مناطق را به طور دائم قرنطینه کنند.

سرمایه گذاران همچنین به افزایش بیشتر نرخ بهره برای کنترل تورم چشم دوخته اند. انتظار می رود بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنجشنبه خود نرخ بهره را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. پس از نشست بانک مرکزی اروپا، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در 21 سپتامبر برگزار خواهد شد.

دلار قوی تر، که به دلیل آمار مثبت بخش خدمات ایالات متحده حدود 0.5 درصد افزایش یافت، قیمت نفت را تحت فشار نزولی قرار داد. نفت به دلار قیمت گذاری می شود و دلار قوی تر، نفت را برای خریداران غیر آمریکایی گران تر می کند.

با این حال، عامل حمایت کننده از قیمت ها تا حدی انتظار کاهش بیشتر ذخایر نفت آمریکا بود. بر اساس نظرسنجی رویترز، ذخایر نفت آمریکا برای چهارمین هفته متوالی کاهش می یابد و در هفته منتهی به دوم سپتامبر 733 هزار بشکه کاهش می یابد.

طبق گزارش وزارت انرژی ایالات متحده، ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده در هفته منتهی به 2 سپتامبر 7.5 میلیون بشکه کاهش یافت و به 442.5 میلیون بشکه رسید که پایین ترین سطح از نوامبر 1984 است.

بر اساس گزارش رویترز، آمار هفتگی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا روز چهارشنبه توسط موسسه نفت آمریکا و روز پنجشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود. این آمار یک روز بعد به دلیل تعطیلات دوشنبه منتشر می شود.

انتهای پیام