اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

درمان قرمزی چشم بعد کاشت مژه

مروری بر اقدامات ضروری جهت کاهش عوارض کاشت مژه

اگر شما قصد انجام کاشت مژه را دارید بهتر است قبل از هر گونه اقدامی مسائل و نکاتی را در نظر گرفته و همه جوانب ان را در نظر بگیرید. هر اقدامی برای زیبایی قطعا عوارض جانبی خاص خود را به همراه دارد و بهتر است قبل از اقدام کاشت با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا بدانید چه اقداماتی به شما کمک می کند تا عوارض کاشت مژه را به حداقل میزان خود برسانید.

همانطور که می دانید کاشت مژه نیز مشکلات و عوارض خاص خود را دارد که یکی از عوارض جانبی کاشت مژه در صورت عدم رعایت می تواند قرمزی چشم بعد از کاشت مژه باشد. این مسئله، از جمله مسائل مهمی است که در کاشت مژه باید در نظر گرفته شود. در ادامه تمام مواردی که شما باید در هنگام پیوند مژه در نظر داشته باشید تا مشکلی در زمان کاشت ایجاد نشود را بیان کرده ایم. برای این عمل زیبایی که نیازمند به داشتن تخصص و تجربه لازم دارد، بهتر است به بهترین پزشک تزریق کاشت مژه در تهران مراجعه نمایید.

بسیاری از ویژگی ها هستند که امروزه افراد زیادی را به سمت انجام عمل زیبایی کاشت مژه تشویق می کنند؛ طبیعی بودن و دائمی بودن این روش یکی از مهم ترین مزیت های آن نسبت به سایر روش های موقتی برای بلند و پرپشت تر نشان دادن مژه ها می باشد.

به نقل از سایت دکتر گویا عمل زیبایی کاشت مژه نیز از همان روش های عمل زیبایی کاشت مو یعنی FUT و یا FUE پیروی می کند، هنگام انجام عمل زیبایی پیوند مژه نیز موها معمولا از پشت سر گرفته می شوند و در خط رشد مژه ها عمل کاشت صورت می گیرد.

اما این موضوع علاوه بر مزایای بسیار زیادی که برای مراجعه کننده دارد، ممکن است باعث بروز عوارض بسیار نادری همچون عفونت، ماداروز، قرمزی چشم، بلفاریت بشود

این عوارض تنها در صورتی ممکن است رخ دهد که عمل زیبایی کاشت مژه به روش اشتباهی صورت گیرد و برش ها اشتباهی انجام شوند. به همین دلیل پیدا کردن یک مرکز درمانی تخصصی با کادر پزشکی حرفه ای بسیار حائز اهمیت است.

شما می توانید با مراجعه به سایت الو پزشک و بهره گیری از مجرب ترین پزشکان در زمینه عمل زیبایی کاشت مژه و انجام جلسات مشاوره قبل از عمل، علاوه بر اطلاع از روند عمل زیبایی کاشت مژه عوارض احتمالی بعد از عمل پیوند مژه را نیز به حداقل خواهید رساند.

در پیوند مژه به دلیل این که پیوند در قسمت حساسی از صورت انجام می گیرد قطعا کاشت مژه با عوارضی رو به رو خواهد بود که در صورت شناخت و رعایت عوارض کاشت مژه قابل کنترل هستند. یکی از شایع ترین عوارض کاشت مژه که اخیرا به صورت محدودی گزارش شده است، قرمزی چشم است.

نحوه کاشت مژه

برای جلوگیری از بروز عفونت، تحریک چشم و جلوگیری از بروز عوارض کاشت صرفا جلوگیری از کاشت مژه به صورت مداوم است. بهتر است هر چند وقت یکبار مژه ها را در آورده و کمی به آنها استراحت دهید. برای انجام اکستنشن مژه، اطمینان حاصل کنید که فردی که اکستنشن مژه ها را انجام می دهد دارای گواهینامه و مدارک معتبر باشد.

از فرد متخصص کاشت مژه بخواهید که چسب مژه را بدهد تا برای آلرژی های احتمالی مانند فرمالدئید چک کنید.

از رعایت بهداشت شامل مواردی چون شستشوی دست، استفاده از ابزار استریل و پوشیدن دستکش اطمینان حاصل کنید. چسبی که برای مژه استفاده می شود بسیار قوی بوده و دارای گاز است و اگر حین کار پلک های خود را بسته نگه ندارید، به شدن دچار سوزش شده و اشک میریزید.

عوارض کاشت مژه چیست؟

انجام هرگونه دست کاری بر روی پوست، موها و… ممکن است دارای عوارض و مسائل  جانبی باشد. از خطرات و عوارض کاشت مژه که ممکن است بر اثر رعایت نکردن بهداشت و یا عدم تجربه و مهارت رخ بدهد، به شرح زیر است:

  • ایجاد حساسیت به چسب اکستنشن
  • به مرور عمل کاشت باعث فرسایش سطح داخلی پلک شود که می تواند موجب آسیب دائمی به مژه ها شود.
  • تحریک و قرمزی
  • التهاب و تورم
  • برخی از رنگهای مژه ها می توانند باعث نابینایی شوند.
  • ریختن، شکستن و نازک شدن مژه های خودتان

عوارض جانبی کاشت مژه

چسب های مورد استفاده برای چسباندن مژه ها شامل مواد تشکیل دهنده ای هستند که ممکن است باعث تحریک چشم باشند.

در واکنش به یک ماده شیمیایی مورد استفاده در طول فرایند، ممکن است در طول دو تا سه روز عوارض کاشت مژه ایجاد شود. چشم های پر از خون، سوزش، خارش، درد، قرمزی و التهاب چشم یا پلک و تورم که می تواند شدید باشد از عوارض جانبی کاشت مژه هستند.

فرمالدئید، لاتکس، آدامس سلولز، سایانو اکریلات و اسید بنزوئیک برخی از مواد تشکیل دهنده چسب های پلاستیکی مژه هستند.

افرادی که به مواد شیمیایی مختلف حساسیت دارند، بهتر است از متخصص کاشت مژه بخواهند از چسبی استفاده کند که حاوی فرمالدئید نباشد.

درمان عوارض جانبی

اگر بعد از چسباندن، اکستنشن یا کاشت مژه احساس خستگی بیش از حد و یا سوزش فراوان چشم شدید، نگران نباشید، می توانید برای تشکین آن در منزل از موارد زیر استفاده نمایید.

  • فشردن سرد
  • مصررف دارو مسکن
  • کرم هیدروکورتیزون موضعی
  • قطره آلرژی چشم
  • محصولات انعطاف ناپذیر خوراکی

هر یک از موارد عوارض کاشت مژه اگر طولانی تر از 24 تا 48 ساعت باشد، باید به طور دقیق تر ارزیابی شود.

اگر علائم شدید باشد، مانند تورم شدید، درد یا خارش، بر روی پلک یا چشم باید به پزشک مراجعه کنید و بنا به تشخیص اگر احتیاج به برداشتم مژه ها داشتید، باید یک متخصص حرفه ای مراجعه نمایید.

اکستنشن مژه

کاشت مژه به صورت مداوم می تواند به مرور زمان باعث شکسته شدن و یا نازک شدن مژه هایتان شود.

در روند انجام مراحل کاشت مژه، برای افزودن مژه های تک تک به لابه لای مژه ها، زیر چشم ها با پد پوشانده خواهد شد.

بنا به مدل درخواست شده توسط مشتری به هر تعداد و فرمی که فرد می خواهد، مژه ها بر روی پلک و میان مژه ها چسبنده خواهند شد و به صورت مرحله به مرحله با وی چک می گردد.

از عوارض کاشت مژه و فرد ناوارد، ریختن مژه ها و حساسیت پیدا کردن به چسب خواد بود، در نتیجه در انتخاب فرد متخصص کمال دقت را به عمل آورید.

 عوارض کاشت مژه بر روی پوست و چشم‌ها

چسب‌هایی که برای کاشت مژه استفاده می‌شود، شامل مواد شیمیایی هستند که ممکن است باعث تحریک پوست و چشم‌های شما شوند. اگر نسبت به ماده شیمیایی استفاده‌شده حساسیت داشته باشید، ممکن است طی دو تا سه روز عوارض جانبی کاشت مژه را مشاهده کنید.

این عوارض جانبی عبارت‌اند از:
سوزش، خارش، درد چشم‌ها، قرمزی و التهاب چشم یا پلک و تورم شدید

موادی که معمولاً در چسب‌های مژه یافت می‌شوند عبارت‌اند از:

  • لاتکس
  • آدامس سلولزی
  • سیانو اکریلاتها
  • اسید بنزوئیک
  • فرمالدئید، در غلظت‌های بسیار کم

پاک‌کننده‌های مژه معمولاَ از مواد زیر تشکیل شده‌اند:

  • فرمالدئید
  • پروپیلن گلیکول
  • ژرانیول

حساسیت افراد مختلف نسبت به مواد شیمیایی متفاوت است. هرگز با استفاده از چسب‌هایی که حاوی فرمالدئید است کاشت مژه را انجام ندهید چون‌که این ماده بسیار سمی و محرک است.

دیگر روشهای درمان عوارض جانبی کاشت مژه

اگر بعد از افزودن محلول مژه چشم‌های شما احساس خستگی کرد، موارد مختلفی وجود دارد که می‌توانید در خانه امتحان کنید:

  • کمپرس یخ
  • کرم موضعی هیدروکورتیزون
  • قطره مخصوص آلرژی چشم
  • آنتی‌هیستامین‌های خوراکی

 قرمزی چشم چیست؟

چشم قرمز یک اصطلاح کلی است که برای توصیف چشم‌های قرمز، تحریک شده و خون‌آلود استفاده می‌شود. قرمزی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی کوچک زیر سطح چشم بزرگ یا ملتهب شوند. معمولا این حالت واکنش به چیزی است که چشم را تحریک می‌کند. این عارضه می‌تواند یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین در طول زمان یا به طور ناگهانی ظاهر شود. از مشکلات مختلف که باعث قرمزی چشم می‌شوند می‌توانیم به آلرژی یا آسیب چشمی اشاره کنیم.

امکان دارد که قرمزی چشم‌ها با درد چشم، خارش، ترشح چشم، تورم یا تغییر در بینایی مانند تاری دید همراه باشد. با این حال در بسیاری از اوقات قرمزی چشم بدتر از آن چیزی است که احساس می‌شود.

لازم به ذکر است که قرمزی چشم‌ها نسبتا بی‌ضرر بوده و معمولا با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابند. با این حال اگر چشم‌ها بیش از یک هفته قرمز بمانند یا اگر بینایی آسیب‌دیده باشد یا درد احساس شود، برای تشخیص پزشکی و درمان مناسب باید به چشم پزشک مراجعه کرد.

علت قرمزی چشم چیست؟

قرمزی چشم دلایل مختلفی دارد. گاهی اوقات چیزی به سادگی استفاده از لنزهای چشمی برای مدت طولانی یا خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر بدون وقفه است. علل دیگر عبارتند از:

هنگامی که یک ماده تحریک‌کننده (گرده، موی حیوانات، گرد و غبار یا مواد شیمیایی خاصی که در لوازم آرایش یا محلول‌های لنزهای چشمی وجود دارند) وارد بدن می‌شوند، سیستم ایمنی واکنش نشان می‌دهد. بدن برای مبارزه با مواد آلرژی‌زا هیستامین آزاد می‌کند که باعث می‌شود رگ‌های خونی در چشم‌ها بزرگ شده و دچار قرمزی، آبریزش و خارش شوند.

این یک بیماری شایع است که باعث قرمزی و ملتهب شدن پلک می‌شود. علاوه بر پلک قرمز و متورم، چشم نیز ممکن است دچار سوزش، حساسیت به نور و اشک زیاد شود.

ورم ملتحمه یکی از شایع‌ترین عفونتهای چشمی به ویژه در بین کودکان است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که ملتحمه، غشای نازک و شفافی که سفیدی چشم و پلک‌ها را می‌پوشاند، عفونی شود. هنگامی که ملتحمه عفونی می‌شود، رگ‌های خونی داخل آن تحریک و متورم شده و چشم قرمز یا صورتی به نظر می‌رسند. اغلب اوقات پلک‌ها نیز ترشحات چسبناکی از خود ترشح می‌کنند که مژه‌ها به هم می‌چسبند.

وقتی چشم‌ها اشک کافی تولید نمی‌کنند یا اشک‌هایی تولید می‌کنند که فاقد قسمت چربی هستند، خشکی چشم به وجود می‌آید. باید بگوییم که برای سلامت و راحتی چشم‌ها به اشک کافی و با عملکرد خوب نیاز است. علائم خشکی چشم شامل سوزش، اشک زیاد و دوره‌های خشکی و ترشحات مخاطی احتمالی است. این وضعیت امکان دارد که دردناک باشد و باعث قرمزی چشم‌ها شود.

مردان و زنان به خشکی چشم مبتلا می‌شوند، اما این عارضه در بین زنان شایع‌تر است، به ویژه زنانی که یائسه شده‌اند.

همچنین با بالا رفتن سن افراد قسمت چربی اشک کمتر تولید می‌شود که این امر افراد را در معرض خطر خشکی چشم قرار می‌دهد. همچنین باید اشاره کنیم که خشکی چشم می‌تواند از عوارض مصرف بعضی داروها باشد.

تروما یا آسیب به چشم می‌تواند باعث قرمزی و خونریزی آن شود. در شرایط آسیب رگ‌های خونی در چشم منبسط می‌شوند (باز) تا خون بیشتری برای بهبودی سریع‌تر به محل آسیب برسد. این رگ‌های خونی باز باعث قرمزی چشم خواهند شد.

آسیب‌های چشمی می‌توانند شامل خراش‌های قرنیه (خراش‌های سطح چشم)، زخم‌های سوراخ شده و سوختگی‌های شیمیایی باشند. این آسیب‌های چشمی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند و باید به عنوان یک فوریت پزشکی درمان شوند.

در بیشتر موارد آب سیاه یا گلوکوم به تدریج ظاهر می‌شود و معمولا در ابتدا علائمی ندارد. گلوکوم حاد یا شدید یک وضعیت تهدیدکننده بینایی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. مراقب چشمان ناگهانی دردناک و قرمز روشن، همراه با دیدن هاله‌هایی در اطراف نور، از دست دادن بینایی و حالت تهوع باشید.

علاوه بر موارد گفته شده قرمزی چشم میتواند ناشی از دلایل دیگر نیز باشد:

  • مصرف زیاد الکل که باعث کاهش جذب و رسیدن اکسیژن به گلبول‌های قرمز می‌شود. این موضوع منجر به چسبیدن رگ‌های خونی، در نتیجه قرمز و خون‌آلود به نظر رسیدن چشم‌ها خواهد شد.
  • افزایش مصرف سیگار و در معرض دود تنباکو و سیگار بودن
  • سردرد و قرمزی چشم نیز در برخی افراد با هم رخ می‌دهد. می‌توان گفت که سردرد شدید و بی‌خوابی می‌توانند باعث قرمز شدن و فشار به چشم‌ها شوند

چه زمانی درمان قرمزی چشم نیاز به مراجعه به پزشک و درمان تخصصی دارد؟

در بیشتر موارد قرمزی چشم با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد؛ اما گاهی اوقات این قرمزی می‌تواند نشانه بیماری یا عارضه‌ای جدی باشد. برای تشخیص و درمان در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

  • چشم‌های دردناک
  • تحت تاثیر قرار گرفتن بینایی
  • حساسیت چشم به نور
  • علائم به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه یافته یا بدتر شوند
  • چشم مقدار زیادی چرک یا مخاط تولید کند
  • تب یا درد نیز همراه با ناراحتی چشم وجود داشته باشد

استفاده از محلول های مخصوص برای کاهش قرمزی چشم

برای کاهش عوارض محدود پیوند مژه راهکارهایی در اختیار مراجعه کنندگان گذاشته می شود که یکی از این راهکار ها استفاده از محلول هایی که مربوط به کاهش قرمزی چشم است. گاهی اوقات استفاده از این محلول ها می تواند باعث افزایش رنگدانه چشم شود و در اکثر اوقات این اتفاق دائمی خواهد بود، دیگر موارد آن باعث تیرگی پلک می شود که این مورد قابل بازگشت است و جای نگرانی نیست.

استفاده از این محلول مخصوص به صورت تخصصی برای کاهش قرمزی چشم پس از پیوند مژه نمی باشد. برخی از افراد مراجعه کننده نتایج مختلفی را پس از کاشت مژه مشاهده می کنند مانند رشد کردن مژه کمی بالاتر یا پایین تر از پلک، کوتاه بلند بودن مژه در هنگام رشدو یا تغییراتی در رنگدانه آن ها که استفاده از این محصول می تواند این اتفاقات احتمالی را درمان کند.

اگر این محصول را پس از کاشت مژه استفاده کردید و از حاشیه پلک خارج شد باید سریعا با دستمالی تمیز آن را پاک کنید تا با مشکلی مواجه نشوید. پیروی از دستورالعمل ها ذکر شده بسیار مهم است تا بتوانید نتیجه دلخواه دست یابید در غیر این صورت امکان دارد هیچ درمانی صورت نگیرد.

در صورتی که امکان دسترسی به محلول های مخصوص شستشوی مژه برای شما سخت بود و یا به هر دلیلی نتوانستید آن ها را به دست آورید؛ نگران نباشید چرا که با قطره های اشک مصنوعی موجود در داروخانه ها نیز شما به راحتی می توانید قرمزی چشم بعد از عمل زیبایی کاشت مژه که ناشی از خشک شدن چشم است را کاهش دهید.

این قطره های اشک مصنوعی که عمدتا از لیپیدها در ساخت آن ها استفاده شده است، می توانند تاثیر بسیار خوبی روی کاهش التهابات ایجاد شده در ناحیه چشم و مژه ها بعد از عمل زیبایی کاشت مژه داشته باشند و از بروز بسیاری از عوارض ناشی از آلودگی مانند عفونت ها جلوگیری کنند.

قطره های اشک مصنوعی بدون نسخه پزشک نیز از داروخانه ها قابل دریافت هستند اما بهتر است قبل از استفاده از هر محصولی حتما پزشک متخصص چشم مشورت کنید و توصیه های او را انجام دهید.

هنگام استفاده از دارو و محلول های مخصوص برای درمان قرمزی چشم چه نکاتی را باید در نظر گرفت ؟

برای درمان قرمزی چشم پس از کاشت مژه قطعا باید یک سری نکات رعایت شود تا بتوان به نتایج خوبی دست یافت زیرا چشم قسمت مهم و حساسی می باشد که همواره باید مراقبت های ویژه ای صورت گیرد. این نکات عباتند از:

محلول یا داروی مصرفی درست همانطور که گفته شده است باید مصرف کنید به عنوان مثال اگر برای شما محلولی تجویز شده باید دقیقا در همان قسمتی که ذکر شده استفاده کنید اگر به این مسئله توجه نکنید امکان دارد باعث بروز مشکلات دیگری شود.

برای تمیز کردن پلک ها با محلول های اسپری حتما به روش استفاده از آن ها دقت کنید برای مثال هنگام شستشوی چشم های خود بعد از عمل زیبایی کاشت مژه با محلول اسید هیپوکلروس آن را روی چشم ها اسپری کنید و به آرامی با استفاده از یک توپ پنبه ای روی چشم و مژه ها را ماساژ دهید.

بعد از انجام عمل زیبایی کاشت مژه حداقل روزی دوبار این روند شستشو را انجام دهید؛ چرا که علاوه بر پاکسازی پلک و مژه ها از آلودگی ها، احتمال بروز عفونت را نیز به خوبی کاهش خواهد داد.

دست های شما باید کاملا تمیز باشد تا هنگام استفاده از محلول های چشمی اگر دست شما ناخواسته برخوردی با چشم هایتان داشت باعث بروز مشکلی جدید نشود زیرا باعث ایجاد آلودگی و عفونت می شود.

در طول درمان به هیچ عنوان از لنز های تماسی استفاده نشود زیرا اگر به خوبی شستشو نشده باشد باعث ایجاد عفونت و تشدید قرمزی چشم می شود. اگر ملزوم به استفاده از آن بودید باید شستشوی کامل با محلول مخصوص خود انجام دهید و اطمینان پیدا کنید که هیچ آلودگی ندارد.

در طول دوران درمان پس از عمل زیبایی کاشت مژه از هیچ گونه لوازم آرایشی مانند ریمل، خط چشم، سایه و هر وسیله دیگری که مستقیما با چشم های شما در ارتباط است استفاده نکنید؛ زیرا این کار ممکن است روند درمان را طولانی تر کند و خطراتی را برای پلک ها و مژه های شما به همراه داشته باشد.

باید دقت داشته باشید که هر یک از این محلول ها را تنها در صورت تجویز پزشک متخصص و با رعایت تمامی دستورات او انجام دهید؛ زیرا استفاده نادرست از هر کدام ممکن است عواقب جبران ناپذیر بیشتری را بعد از عمل زیبایی کاشت مژه برای شما به همراه داشته باشد.

باید به طور مداوم این درمان ها انجام گیرد تا طول درمان کامل شده تا باعث بروز مجدد این مشکل نشود و نتیجه ی دلخواه را به دست آورید.