اخبار ورزشی

نفت حدود ۲ دلار گران شد

هر بشکه نفت خام برنت امروز با یک دلار و 86 سنت افزایش 85 دلار و 92 سنت معامله شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز سه شنبه بالاتر از پایین ترین رقم 9 ماه گذشته تعیین شده دیروز بود.

یکی از دلایل این افزایش کاهش عرضه در خلیج مکزیک در آستانه طوفان «یان» و کاهش جزئی ارزش دلار است.

تحلیلگران انتظار دارند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، با کاهش عرضه برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت واکنش نشان دهند.

این گروه در 5 اکتبر برای تعیین خط مشی تشکیل جلسه خواهد داد.

هر بشکه نفت برنت 1.86 دلار افزایش یافت و به 85.92 دلار رسید، در حالی که نفت خام آمریکا با 1.64 دلار افزایش به 78.35 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام در اوایل سال 2022 به شدت افزایش یافت و برنت در ماه مارس در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین به رکورد 147 دلار در هر بشکه رسید. نگرانی در مورد نرخ بهره و افزایش دلار از آن زمان بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است.

به گفته تحلیلگران، افزایش مانند امروز، ناشی از طوفان “In”، یک عامل موقتی است.

کاهش ارزش دلار آمریکا که پیش از این به بالاترین سطح خود در 20 سال گذشته رسیده بود، باعث افزایش قیمت ها شد.

هر چه دلار گرانتر شود، گرانی کالاها برای صاحبان سایر ارزها بیشتر خواهد شد.

افت عرضه از امروز دوباره مشاهده شده است. شرکت های بریتیش پترولیوم و شورون روز گذشته اعلام کردند که تولید خود را در خلیج مکزیک به دلیل طوفان متوقف می کنند.

کاهش قیمت ها به گمانه زنی ها مبنی بر دخالت اوپک پلاس در بازار دامن زده است.

وزیر نفت عراق روز دوشنبه گفت که این گروه بر قیمت ها نظارت دارد و خواهان افزایش یا کاهش قابل توجهی در قیمت ها نیست.

جیووانی استاوینو، تحلیلگر بانک سوئیس UBS گفت: کاهش تولید چند تنی اوپک پلاس می تواند حرکت منفی (قیمت) را در کوتاه مدت بشکند.

یکی دیگر از عواملی که بازار امروز روی آن متمرکز است، گزارش ذخایر نفت آمریکا است که تحلیلگران انتظار دارند 300 هزار بشکه افزایش یابد.

گزارش امریکن پترولیوم امروز و گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا فردا منتشر خواهد شد.

چند روز پیش وال استریت ژورنال گزارش داد که بر اساس آمار هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر استراتژیک این کشور به پایین ترین سطح خود در 40 سال گذشته رسیده است.

بر اساس این گزارش، ذخایر نفت در هفته منتهی به 16 سپتامبر نزدیک به 7 میلیون بشکه کاهش یافت و به 427.2 میلیون بشکه رسید که پایین ترین سطح از سال 1984 است.

این اولین بار از سال 1983 است که ذخایر استراتژیک کمتر از ذخایر تجاری است. تا 16 سپتامبر، 430.8 میلیون بشکه نفت در تاسیسات تجاری وجود داشت.

آمارها حاکی از آن است که در سال جاری حدود 155 میلیون بشکه از این ذخایر حذف و فروخته شده است و 10 میلیون بشکه در آبان ماه آزاد خواهد شد.

انتهای پیام/