اخبار حوادثکسب و کار خبر فوری

3 روش اصلی دریافت شناسه قبض برای پرداخت خلافی ماشین

در گذشته برای رانندگان متخلف فقط قبض کاغذی صادر می‌شد. اما در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی‌های نظارتی نیاز به حضور پلیس و صدور فیزیکی قبض جریمه کمتر احساس می‌شود. دوربین‌های هوشمند و اپراتوری پلیس در نقاط مختلف شهر و جاده‌های مواصلاتی نصب می‌شوند. این دوربین‌ها تخلفات رانندگی را در سیستم پلیس ثبت می‌کنند. رانندگان به کمک روش‌های زیادی می‌توانند از مبلغ و نوع خلافی وسایل نقلیه خود آگاه شوند. سپس برای تسویه آن اقدام نمایند. پرداخت خلافی خودرو با شناسه قبض یکی از این راه‌ها است. در این مطلب قصد داریم با راه‌های تسویه جرائم رانندگی آشنا شویم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پرداخت خلافی ماشین با شناسه قبض

پرداخت خلافی خودرو با شناسه قبض

پلیس راهور برای رانندگان متخلف بر اساس جدول تخلفات رانندگی قبض جریمه صادر می‌کند. این جریمه‌ها به صورت سیستمی ثبت می‌شوند. رانندگان با اطلاعات هویتی خودرو مانند شماره پلاک، کد VIN و بارکد کارت ماشین می‌توانند لیست تخلفات‌شان را استعلام کنند. برای دریافت و تسویه این جرائم راه‌های زیادی وجود دارد. ترجیح برخی از افراد استفاده از خدمات حضوری است. بعضی دیگر هم به صورت غیرحضوری قبض‌شان را دریافت می‌کنند و برای پرداخت روش‌های حضوری را برمی‌گزینند. بهرحال انتخاب شما هر چه است؛ برای پرداخت خلافی خودرو با شناسه قبض، باید شناسه قبض جریمه را داشته باشید. پس ابتدا درباره راه‌های دریافت آن صحبت می‌کنیم.

راه‌های دریافت شناسه قبض جریمه تخلفات رانندگی

برای دریافت شناسه قبض تخلفات رانندگی روش‌های گوناگونی وجود دارد. در ادامه به معرفی این راه‌ها می‌پردازیم.

دریافت شناسه قبض با تلفن همراه

هم با گوشی ساده و هم با موبایل هوشمند می‌توانید شناسه قبض خلافی را دریافت کنید.ما به شما مطالعه راهنمای کامل استعلام و پرداخت خلافی خودرو از بیمه دات کام را پیشنهاد می‌کنیم.  برای دریافت شناسه قبض با تلفن همراه کافی است که به یکی از سه روش زیر اقدام کنید:

دریافت شناسه قبض با پیامک:

شماره VIN مندرج بر کارت ماشین را به سرشماره 1101202020 پیامک کنید. شناسه قبض به همراه مبلغ خلافی بعد از چند دقیقه برای شما اس‌ام‌اس می‌شود.

دریافت شناسه قبض با کد USSD:

کد *110# را شماره‌گیری کنید. سپس شماره VIN را بزنید. بعد از چند دقیقه شناسه قبض به همراه مبلغ خلافی برای شما پیامک می‌شود.

خلافی ماشین

دریافت شناسه قبض با تماس تلفنی:

ابتدا با شماره ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید. شماره پلاک ماشین را بدهید. چند دقیقه بعد شناسه قبض به همراه مبلغ خلافی برای شما پیامک می‌شود.

هزینه دریافت شناسه قبض با موبایل

طبق اعلام پلیس راهور، هزینه دریافت شناسه قبض با تلفن همراه برای هر پیامک ۳۵۰ تومان است.

دریافت شناسه قبض از طریق سایت پلیس راهور

شما از طریق سایت پلیس راهور ۱۲۰ می‌توانید قبض خلافی را دریافت کنید. البته برای استفاده از این خدمات ابتدا باید در سایت احراز هویت نیروی انتظامی «سخا» ثبت‌نام کنید. خدمات سامانه استعلام و پرداخت خلافی راهور به صورت آفلاین است. بنابراین اطلاعات مربوط به تخلفات رانندگی را با یک هفته تاخیر نشان می‌دهد. همچنین اگر در این سایت خلافی اتومبیل‌تان را پرداخت کنید حداقل ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا در حساب‌تان ثبت شود. اگر مایل به پرداخت اینترنتی نیستید، شناسه قبض را از این سامانه دریافت کنید. سپس برای پرداخت خلافی خودرو با شناسه قبض به دفاتر پلیس ۱۰+ یا دستگاه‌های عابر بانک مراجعه نمایید.

دریافت شناسه قبض با مراجعه حضوری

راه دیگر دریافت شناسه قبض، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ است. هزینه ارائه خدمات پلیس راهور در این دفاتر در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

نوع تعرفه دریافتی مبلغ هزینه دریافتی (ریال)
دریافت قبض خلافی ماشین ۱۱۳.۲۸۵
تعرفه رسیدگی غیر حضوری اجراییات (بررسی کسر خلافی) ۶۶.۰۲۵
اعتراض به هر ردیف خلافی ۵.۲۱۳
در پرینت فهرست جریمه‌های بیش از ۳ برگ، برای هر برگ هزینه اضافه دریافت می‌شود.

پرداخت خلافی ماشین

برای پرداخت خلافی خودرو با شناسه قبض کافی است به دستگاه‌های ATM مراجعه کنید. کارت بانکی خود را وارد نمایید و به بخش پرداخت قبوض بروید. سپس با وارد کردن شناسه قبض مبلغ خلافی خود را پرداخت کنید. راه دیگر پرداخت این قبوض مراجعه به دفاتر پلیس 10+ است.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی به صورت زیر است:

  • سایت راهور خلافی خودرو
  • استعلام با شماره پلاک خودرو
  • استعلام خلافی خودرو با آپ
  • استعلام خلافی خودرو با پیامک
  • مراجعه حضوری به پلیس+۱۰
  • استعلام و پرداخت خلافی از طریق اپلیکیشن پلیس من

انواع قبض جریمه

پلیس برای اطلاع تخلف به مالک خودرو از قبض جریمه استفاده می‌کند. این قبض‌ها به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

  • قبض جریمه تسلیمی: پلیس شخصا قبض را به راننده تحویل می‌دهد.
  • قبض جریمه خودداری یا دوبرگی: پلیس راننده خاطی را جریمه می‌کند اما راننده به هر دلیلی از گرفتن قبض خودداری می‌کند.
  • قبض جریمه الصاقی: خودرو در محل تخلف وجود دارد اما راننده حضور ندارد. پلیس قبض جریمه را به شیشه پشت یا جلو ماشین الصاق می‌کند.
  • قبض جریمه در هنگام ثبت خلافی با دوربین: دوربین‌های نظارتی پلیس اعم از اپراتوری و هوشمند تخلفات راننده را در سیستم پلیس ثبت می‌کند.

علت نداشتن شناسه قبض در برخی جرائم رانندگی

گاهی اوقات پیش می‌آید که تخلفی برای خودرو شما ثبت می‌شود اما شناسه‌ای برای آن صادر نشده است. علت این ماجرا به دستی بودن فرایند ورود اطلاعات پلیس راهور برمی‌گردد. معمولا مورد مذکور، در قبوض جریمه تسلیمی، الصاقی و خودداری پیش می‌آید. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود که بعد از گذشت ۲۰ روز از صدور قبض، برای دریافت شناسه به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با فرستادن VIN به شماره پیامک اعلام شده در بخش‌های قبل، شناسه را دریافت نمایید.

عواقب سهل‌انگاری در پرداخت خلافی

افراد باید طی ۶۰ روز جرائم رانندگی‌شان را بپردازند. در غیراینصورت مبلغ برخی جرائم، برای افرادی که در پرداخت خلافی خودرو با شناسه قبض یا بدون آن سهل‌انگاری کنند ۲ برابر می‌شود. این تنبیه برای قبض‌های تسلیمی، خودداری و الصاقی صدق می‌کند. اگر مبلغ جریمه بیش از ۳ میلیون تومان باشد، وسیله نقلیه شما در معرض ریسک توقیف توسط پلیس قرار می‌گیرد. پس بهتر است هر دو هفته نهایتا هر ماه یکبار نسبت به استعلام و پرداخت جرائم اقدام کنید.

اگر به هر دلیلی برای پرداخت قبض خودرو به شماره ملی دسترسی ندارید می توانید از روش استعلام مجموع خلافی با استفاده شماره پلاک نیز استفاده کنید.

علل توقیف خودرو توسط پلیس و لزوم داشتن بیمه شخص ثالث معتبر

علت‌های زیادی برای توقیف خودرو توسط پلیس وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنها نداشتن بیمه شخص ثالث معتبر است. فراموش نکنید که اگر پلیس به هر دلیلی ماشین شما را متوقف کند؛ افزون‌بر مدارکی مانند گواهینامه و کارت ماشین، بیمه شخص ثالث را هم می‌گیرد. همچنین خلافی خودرو شما را در سیستم چک می‌کند. پس اگر بیمه‌نامه معتبر ندارید، همین الان برای تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث به بخش محصولات سایت های خرید آنلاین بیمه نظیر بیمه دات کام  مراجعه کنید.