اقتصادی

هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف برق

به گزارش شفاف، علی اکبر محرابیان عصر امروز در نشستی با وزیر صلح و برخی مدیران دو وزارتخانه از جمله مدیران عامل شرکت های صنعتی و معدنی کشور بر نحوه تامین 10 هزار دستگاه نظارت کرد. مگاوات برق صنایع کشور افزود: 42 درصد مشترکان در فصل گرم سال جاری مصرف برق را مدیریت کرده اند و تقریبا از هر دو مشترک یک مشترک وارد این کمک هزینه شده است.

وی تصریح کرد: از زمان شروع به کار وی در وزارتخانه 100 برنامه اجرایی برای تامین 6 هزار مگاوات برق تابستان 1401 تحلیل شد که 95 درصد آن اجرا و 5 درصد مابقی برنامه ها لغو شد. برخی از اقداماتی که از دستور کار خارج می شود مانند واردات برق از ترکیه به دلیل قیمت بالای آن است.

وزیر نیرو گفت: با ورود آخرین نیروگاه به شبکه سراسری تا 20 روز آینده، وعده افزایش 6 هزار مگاواتی برق در یک سال به طور کامل محقق می شود.

وی با تشریح جزئیات مدیریت مصرف در بخش های مختلف از جمله صنایع کشور، افزود: برخلاف سال های اخیر که نمودار روند مصرف برق کشور صعودی بود، امسال خوشبختانه این روند کاهش یافته است.

وزیر نیرو گفت: صنایع بزرگ و نیرو با وزارت نیرو تفاهم نامه ای برای ساخت نیروگاه های بیش از 14 هزار مگاوات دارند که 10 هزار مگاوات آن تکمیل شده و اولین واحد نیروگاهی 180 مگاوات است. استان سمنان در هفته‌های اخیر به شبکه سراسری ملحق شده است، کشور برق‌دار شد و متعهد شدند تا اردیبهشت سال آینده ۱۴۰۰ مگاوات دیگر به شبکه برق اضافه کنند.

وی بیان کرد: در حوزه فولاد نیز در دو ماه تابستان 34 و 65 درصد و در 5 ماهه امسال در مجموع 10 درصد افزایش داشته ایم.

آقای محرابیان افزود: ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان است و امسال چین و هند به ترتیب “نیم” و “یک و نیم” درصد در بخش فولاد و 10 درصد رشد داشته اند. رشد تولید فولاد ایران با وجود مشکلات فراوانی که دشمن برای کشورمان ایجاد می کند باعث افتخار است و باید از تولید تجلیل کرد تا این رقم در کشور محقق شود.

وی همچنین از مدیرعامل شرکت توانیر خواسته است تا هر چه سریعتر مجوز اتصال واحدهای صنعتی به شبکه سراسری برق کشور را صادر کند زیرا آنها باید 10 هزار مگاوات برق تولید کنند.

وزیر نیرو گفت: در خصوص اعطای مجوز احداث نیروگاه 10 هزار مگاواتی، سازمان مدیریت محیط زیست همکاری لازم را ندارد.

وی افزود: در صورتی که احداث واحدهای صنعتی مورد تایید وزارت نیرو قرار گرفته باشد مشکلی در تامین آب نخواهند داشت.

وزیر نیرو گفت: امروز 17 نیروگاه در کشور داریم که همه مجوزهای مربوطه تهیه شده است که صنعت می تواند از آن برای تسریع در ساخت نیروگاه استفاده کند.

وی افزود: در سال 1401 حدود 20 هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که این رقم در تابستان 1402 با توجه به رشد صنعت و افزایش یک میلیون کنتور برق مشترکان می تواند افزایش یابد که باید. قرار است از این پس کاهش یابد.

رئیس صنعت آب و برق کشور تصریح کرد: بحث 10 هزار مگاوات برق صنایع کشور از حد فهم خارج شده و اکنون به قانون تبدیل شده و باید تکمیل شود.

آقای علی اکبر محرابیان گفت: برق رسانی به صنایع حدود 50 درصد ارزان تر است و با توجه به اینکه صنایع متعهد شده اند 1400 مگاوات برق را در اردیبهشت 1402 تامین کنند، اگر کمتر از این میزان تامین کنند ضرر را احساس خواهند کرد.

اینساخت نیروگاه 10000 مگاواتی به پایان رسیده است
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار با تشکر از وزارت نیرو برای تامین برق منظم و کافی صنایع در تابستان امسال گفت: با این حال نگران تامین برق صنایع برای تابستان سال آینده هستیم. . .

آقای رضا فاطمی امین افزود: 29 شرکت تولیدی و صنعتی در کشور برای ساخت حدود 14 تا 15 هزار مگاوات برق اعلام آمادگی کرده اند و ساخت 10 هزار مگاوات قطعی شده است.

وی همچنین افزایش مصرف صنعت برق را مثبت دانست و گفت: افزایش مصرف صنعتی در تابستان برخلاف بخش داخلی نشان از افزایش تولید دارد.

وزیر صامت افزود: در 5 ماهه امسال 10 درصد افزایش تولید فولاد و آلومینیوم و 15 درصد افزایش تولید زغال سنگ در کشور داشته ایم و این افزایش همچنان ادامه خواهد داشت.